27

93 9 0
                                    

Robbie
"Hm? Lieverd word je wakker, we moeten naar huis toe" zeg ik. Ik ben al een uurtje wakker, maar Matthy zit nogsteeds aan me vastgeklemd. Ik beweegt zn hoofd wat en kijkt me aan. "Hey, kleed je je aan, we gaan naar huis we hebben zo opnames bij Loetje" zeg ik. "Waarom niet naar Loetje" brabbelt hij. "Dan ik nog even ligt hier." Ik glimlach naar hem en schud mn hoofd. "We kunnen inderdaad al meteen door baar Loetje, maar dan moet je wel eventjes je aankleden" zeg ik. Hij knikt en gaat van me af. "Mag ik eerst nog eventjes kijken of je geen zweertjes meer hebt" vraag ik. Hij knikt en laat me kijken. Gelukkig zie ik geen zweertjes meer. Ik geef hem een boxer en broek, maar zie dat hij alweer bijna slaapt. Ik doe zn boxer en broek aan en zet hem rechtop. Meteen schrikt hij wakker. Ik glimlach en doe hem een trui van mij aan.

"We zijn er bijna liefje, Miel en Koen zullen ook daar zijn, maar je mag bang zijn oke en als ze sorry zeggen en willen praten dan kijk je of je t wilt en anders haal je mij erbij" zeg ik. Hij knikt en ik wrijf over zn been. "We moeten samen alles ophebben, maar als je denkt 'ik kan niet meer', 'ik voel me niet meer goed' of 'ik moet overgeven en ben misselijk', moet je stoppen oke. Je bent pas 14 wij zijn allemaal net ietsje ouder en dat maakt niet uit. We hebben wel allemaal respect voor je dat je t toch maar steeds doet" zeg ik. Hij knikt weer, terwijl ik de parkeerplaats oprijd. De andere staan er al, maar dat maakt niet uit. Als Matthy bij me staat, pakt hij mn hand en lopen we naar binnen. Alles staat al klaar en we hoeven gelukkig alleen nog maar te gaan zitten. Ook zie ik Lieve, bij Lieke zitten. Die zijn dus blijkbaar ook meegekomen met Raoul.

Als ook Matthy ziet dat Lieve er is, laat hij mij los en loopt hij erna toe. Ze geven elkaar een knuffel, waarna we beginnen. Matthy zit naast Milo en ik schuintegenover Matthy, naast Koen. Meteen merk ik dat Matthy zich al niet zo prettig voelt, maar laat t voor nu eventjes. "Mat, lieverd je hoeft van ons geen alcohol dat weet je, dus jij mag als enige frisdrank of water ofzo bestellen" zegt Raoul tegen Matthy en de camera. Matthy knikt en we beginnen met eten bestellen.

"Mat mongooltje kom hier en eten" roept Milo, naar Matthy die is gaan liggen en bijna ontploft van de hoeveelheid eten dat hij op heeft. Milo loopt naar Matthy toe, maar Matthh krimpt meteen ineen. Ik sta op en loop erna toe. Matthy zet ik op mn schoot, terwijl ik over zn buikje wrijf. Hij stopt zn duim in zn mond en leunt rustig tegen me aan. Alles wat die jongen nu nodig heeft. We blijven eventjes zo zitten tot ik merk dat Matthy bijna slaapt. "Je moet niet slapen gekkie" zeg ik. Hij knikt klein. "Wil je nog meedoen" vraag ik zacht. "Moet Milo en Koen" brabbelt hij. "Lieverd je weet toch wat wij hadden afgesproken, alleen dat telt oke?" Hij knikt. "Ik jou zit" brabbelt hij. "Dat gaat niet lieverd" zeg ik. "Maar ik wil bij jou zitten" zegt hij zeurend. "Laat hem maar bij jou zitten maatje, hij heeft je nodig" zegt Raoul. Ik knik en ga weer zitten op mijn stoel, met Matthy op mn schoot. Hij leunt zn rug tegen mn borst en heeft zn gezicht in mn nek gedraaid.

"Gaat ie nog" vraag ik na eventjes en wrijf onder zn trui over zn buik. Hij haalt zn schouders op. "Misselijk" fluistert hij. "Moet je denk je overgeven" vraag ik zacht. Hij knikt klein, waardoor ik opsta. Zonder ook maar iets te zeggen, ga ik met de jongen naar de wc, waar hij zn maaginhoud leegt. Ik wrijf rustig over zn rug en laat hem eventjes. "Wil je dalijk lekker eventjes op t bankje liggen?" Hij schud zn hoofd. "Wil je bij mij zitten" vraag ik, waarna hij knikt. Als hij na 5 minuutjes klaar is, knuffelt hij me. "Weer oke" vraag ik. Hij knikt en we gaan weer terug. Ik zet hem weer net zoals voorheen op mn schoot en laat hem rustig zitten. "Als je je oogjes sluit is dat niet erg lieverd en als Snelle straks toch nog komt dan maak ik je wel wakker" zeg ik. Hij knikt en ik voel nog snel zn voorhoofd. Niet gloeiend heet, maar wel wat verhoging.

"Lieverd, Snelle is hier wil je op de foto" maak ik hem wakker. Hij beweegt wat en gaat rechtop zitten. Hij wrijft wat in zn oogjes en kijkt dan rond. "Hey maatje" zegt Snelle als zn ogen kruizen met die van Mat. Matthy steekt zn duim in zn mond en kijkt toe hoe Lars naar ons toe loopt. "Hey ik had gehoord dat jij de liefste en rustigste bent" zegt hij. Matthy knikt klein. "Heb je al genoeg gegeten?" Matthy knikt weer. "Mag ik dan een knuffel" vraagt Lars. Matthy knikt en laat zich voorover in de armen van Lars vallen. Zn gezicht verstopt in de schouder van Snelle. "Ben je moe maatje" vraagt Snelle. Matthy schud zn hoofd. "Hij is fan van jou muziek" zeg ik zacht. Lars knikt en richt zich weer op Matthy. "Hm? Heb jij ook al eens gezongen of nog niet" vraagt hij. Matthy knikt. "Wij hebben samen liedjes" brabbelt Matthy. "Ja? Mag ik eens luisteren?"

Matthy
"Ja? Mag ik eens luisteren?" Ik knik en Raoul laat je blik richting mij horen. "Dat klinkt best goed hoor maatje" zegt hij. Ik knik klein. "Zullen wij eens samen met een maat van mij en met jou de studio induiken en dan maken we samen een liedje" vraagt Lars zacht. Ik knik hevig. "Mag ik dan jou telefoonnummer dan houden we contact" zegt hij. Ik knik en krijg zn telefoon. Ik vul mn nummer in en geef hem terug.

"Gaat ie verder wel goed" vraagt hij. Ik haal mn schouders op. "Zeg t hem maar lieverd" zegt Robbie. Ik schud mn hoofd en kijk weg. "Moet ik t doen" vraagt Robbie. Ik knik klein. "Nou hij heeft autisme en daarom gaat hij iedere 2 weken naar een man en daar praat hij dan mee. Zo gaat t over zn moeilijkheden of de leuke dingen die zijn gebeurd. Over opnames en wat hij ervan vond. Hoe hij dingetjes op kan lossen enzovoort. Ook is hij snel verdrietig of wat afwezig, maar dat komt omdat dat hoofdje van hem te veel maalt. Vertrouwen daar is hij ook niet zo goed in. Hij heeft daar echt wel eventjes voor nodig en veel grapjes neemt hij letterlijk. Door zn autisme ziet hij in grapjes geen figuurlijke oorzaak of iets en neemt hij t meteen letterlijk" zegt Robbie.

"Owh maar maatje, je bent toch perfect zoals je bent. Ik bedoel ik zag jou toen ik binnenkwam en ik dacht meteen 'dat lijkt me echt een schatje', en dat ben je ook. Je blijft lekker rustig zitten en luistert liever naar een verhaal" zegt Snelle. Ik knik en kijk naar Robbie. Hij glimlacht naar me. "Wil je eventjes met Lars alleen zijn" vraagt Robbie. Ik knik klein. "Zullen we dan eventjes lekker een rondje gaan lopen" vraagt Lars. Ik knik weer. Ik ga uit zn armen en laat hem staan, waarna ik meteen zn hand pak. Als we langs Lieve en Lieke lopen, geef ik Lieve nog een knuffel.

"Wie is dat meisje die je een knuffel gaf" vraagt hij als we buiten zijn. "Lieve, t zusje van Robbie en mijn vriendin" zeg ik zacht. "Owh gefeliciteerd maatje" zegt hij. Ik knik en in stilte lopen we verder. Ik kijk rustig om me heen, terwijl ik Lars over de rug van mn hand voel wrijven. "Zullen we een lekker ijsje halen en dan teruggaan naar de jongens" vraagt hij na 20 minuutjes. Ik schrik en kijk om. Hij lacht en hurkt voor me neer. "Zullen we een ijsje halen en terug naar de jongens gaan?" Ik knik en we halen een ijsje. Een bolletje mango is altijd wel lekker. Lars betaald en we lopen rustig terug. Ik hou nog steeds Lars zn hand vast, terwijl ik in mn andere hand t hoorntje heb.

"Heb je nou een ijsje" vraagt Koen als we binnenlopen. Ik knik klein, bang voor wat hij nu van plan is. "Is ie lekker lieverd" vraagt Rob. Ik knik en loop naar hem toe. Ik laat hem proeven. "Ohja die is wel lekker ja" zegt hij. Ik knik en klim op zn schoot. "Was hij lief?" "Ja geen last van gehad. Hij heeft gewoon mn hand vast en een duim in zn mond, terwijl hij wat om zich heen kijkt" zegt Lars. Ik knik en geef mn ijsje aan Raoul, waarna ik me tegen Robbie aan laat vallen. "Wil je dalijk naar casa del huts of lekker rustig nog een nachtje naar Eindhoven. Ik haal mn schouders op en sluit mn ogen. "We appen he maatje" zegt Lars nog. Ik knik en val langzaam inslaap. Vermoeid van gister en vandaag.

1542 woorden

Ik heb echt niks te doen met mn leven

sjans in visé/bankzitters fanfictionWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu