12

113 9 0
                                    

Robbie
Matthy en Lieve zitten beide aan mn zijdes. Ze wouden bij mij zitten en de rest kon t zich uitzoeken volgens hun. "Lieve, lieverd t kan wel zijn dat je beeld komt" zeg ik. Ze knikt en legt haar hoofd op mn schouder. Matthy heeft zich al tot een bolletje gemaakt en slaapt volgens mij al. Ik zie Lieve ook dr ogen al dicht doen. Die zijn straks super vrolijk hoop ik. Ik voel Lieve naar mn hand grijpen. Ik geef haar mn hand en wrijf over de rug van haar hand. Al snel merk ik dat ze weg is. We nemen nog een stukje op en dan sluit ik ook eventjes mn ogen.

"Kom je mee lieverd we zijn geland" zeg ik en tik Matthy aan. Lieve is al met Koen mee. Ik til Matthy op en loop naar buiten. Deze jongen slaapt gewoon rustig door. Hoe? "Lieverd we zijn er" zeg ik nog eens. Ik merk hem bewegen en niet veel later kijkt hij op. "Hey lekker geslapen?" Hij knikt en legt zn hoofd weer tegen mn borst. "Robje, gaat t met Matthy?" Ik haal mn schouders op en kijk naar Matthy. "Vertel het maar gewoon schat" zeg ik. "Ik heb autisme en als ik te lang 'normaal' heb moeten doen, dan word t te veel in mn hoofd en dan zie je me zo" zegt Matt y, waarna hij zn duim weer in zn mond steekt. Lieve knikt en geeft Matthy een kusje.

"Robje mag ik bij jou op de kamer" vraagt Lieve als we bezig zijn een kamer indeling te maken. "Ja tuurlijk schat" zeg ik. "Koen mag ik bij jou" brabbelt Matthy vanaf mijn armen. "Ik ging al met Miel, sorry maatje" zegt Koen. Matthy knikt. "Wil je met mij maatje" vraagt Raoul. Matthy schud zn hoofd. "Mag ik alleen Robbie" vraagt Matthy. Ik knik en geef hem de kamer naast die van mij en Lieve. "Als er iets is Mat, dan ben ik hiernaast oke, maar ga nu maar lekker slapen" zeg ik. Hij knikt en gaat in bed liggen als hij zn shirt en broek uit heeft. Ik maak t lig uit en sluit de deur, waarna Lieve en ik ook t bed opzoeken.

Matthy
6 uur geeft mn telefoon aan. Ik lig al 2 uur wakker en staar naar t plafond. Ik kan niet slapen, bang voor wat er gaat gebeuren. Bang voor wie er straks opeens op me afkomt. Ik druk mn knuffel tegen mn borst en sta op. Zachtjes loop ik naar beneden, waar ik gewoon wat netflix opzet en serie ga kijken. Ik leg een dekentje op en kijk er rustig naar. Na een half uurtje merk ik toch mn oogleden zwaar worden en val ik inslaap.

Ik word wakker van iemand die over mn wang wrijft. Ik rek me uit en wrijf in mn ogen, waarna ik zn open. Ik kijk recht in de ogen van Raoul. Ik draai me weer om en wil verder slapen. "We gaan dalijk opnemen" zegt hij. Ik negeer t en stop mn duim weer in mn mond. Ik sluit mn ogen en wil verder slapen. "Lieverd is er iets?" Ik herken de stem van Robbie overduidelijk. "Gewoon moe Robbie" zeg ik zacht. "Heb je nog geslapen dan" vraagt hij. Ik schud mn hoofd en kijk naar de klok. Half 9. Ik was rond half 7 inslaap gevallen dus niet lang nee. "2 uurtjes" zeg ik. Hij knikt en komt bij me liggen. "Doe je oogjes naar maar even dicht maatje, ik maak je wakker als we echt moeten gaan en dan zorg ik dat hier alles voor je klaarligt" zegt hij zacht. Ik knik en nestel me in zn armen. Langzaamaan val ik weer rustig inslaap.

"Lieverd we moeten gaan." Hoor ik zacht, terwijl ik wakker word gemaakt. Ik open opnieuw mn ogen en zie alles klaarliggen voor vandaag. "Maak jij je klaar dan gaan wij alles bij elkaar pakken" zegt Robbie. "Helpen?" Hij knikt en slaat mn dekentje af. Mn boxer doet hij uit en vervangt hij voor een schone. Hij doet een beige spijkerbroek aan en trekt mn shirt uit. Ik krijg een wit shirt aan en een blauwe trui. De sokken verwisselt hij voor schone, waarna hij me in mn schoenen hijst. "Dankjewel" zeg ik. "Geen probleem maatje, kom je" zegt hij. Ik knik en sta op. "Als je dalijk toch nog te moe bent of er is iets, kom dan gewoon naar een van ons" zegt hij. Ik knik en leg mn knuffel op mn kamer, doe mn jas aan en loop aan de hand van Robbie naar buiten. Ik zie Lieve bij Koen staan, dus gaan we daarbij lopen. "Ohja lieverd nog 1 ding" hoor ik boven me. Ik knik en kijk Robbie aan. "We hebben dalijk ook shotjes met alcohol, deze hoef je niet te nemen oke" zegt hij. Ik knik en we nemen de intro op. "En Lieve is er voor de gezelligheid, toch schat" zegt Robbie. Lieve knikt kort en we beginnen met het eerste shotje.

"Met je Amsterdamse kut kapsel" hoor ik opeens, terwijl we ruzie hebben met een Maastrichtenaar. Ze komt over de tafel heen hangen naar mij en ik krimp ineen. Ik maak van mezelf een bolletje en snik zachtjes. Ik zonder me volledig af van de buitenwereld en hoor niks meer. Als ik opeens word aangetikt, raak ik nog meer in paniek. "Lieverd kom je, we gaan" hoor ik zacht. Ik sta op van mn stoel en spring Robbie zowat omver. Hij tilt me op en houd me vast. "Waar is Lieve" vraag ik zacht. "Die is met de andere al doorgelopen" fluisterd hij. Ik knik en maak rustig figuurtjes op zn borst.

"We zijn bijna klaar lieverd, nog 10 shotjes" zegt Robbie als ik bijna inslaap val. Ik knik en steek mn duim in mn mond. Ondertussen moet Robbie een shotje nemen. "Mat jij bent getrokken, wil je hem nemen of niet" vraagt Koen. Ik knik en word neergezet. Ondertussen zie ik Koen dat hele dingen onder zeveren. "Niet doen Koen" zeg ik. Ik maak hem weer schoon en neem t shotje. T was alcohol, maar dat maakt niet uit. Ik kokhals ervan en geef t daarna terug. De andere gaan verder, terwijl ik me tegen een muurtje naar grond laat zakken en vanaf hier kijk. Ik voel me zwak. Gewoon. Zwak.

Ik voel mezelf langzaam inslaap vallen, als iemand aan me rammelt. "Hm?" "Je moet hier niet slapen op de grond gekkie" zegt iemand. Moeite om mn ogen open te doen neem ik niet. "Zal ik je maar naar huis brengen?" Ik knik klein en merk dat ik word opgetild. "Robbie ik breng hem naar huis" hoor ik zacht. "Is goed Miel tot zo!" Ik nestel me iets meer in de armen van blijkbaar Milo en steek mn duim weer in mn mond. "Slaaplekker maatje" hoor ik zacht. Ik knik klein en dommel volledig weg.

1158 woorden

sjans in visé/bankzitters fanfictionWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu