"JOM Umi, Along kata dah sampai"
Syaz menolong Nek Ma duduk di kerusi roda lalu meletakkan beg pakaian di atas peha wanita itu. Perlahan dia menolak kerusi roda itu keluar dari wad dan menuju ke lif berdekatan.
Tiba-tiba muncul satu tubuh tegap memakai kemeja biru tua yang dilipat separas siku berjalan menuju ke arah mereka.
"Jom"
Syaz pelik. Kenapa mamat ni ajak dia dan Nek Ma?
"Pergi mana? Kami tengah tunggu al..." belum sempat menghabiskan tutur kata, telefon Syaz berbunyi menandakan panggilan masuk. Dia mengerling skrin untuk melihat nama yang terpapar.
'Along galah'
Dah agak dah! Mesti along punya. Dahla menipu.
Panggilan diangkat.
"Na..."
"Ha along, mana?"
"Erk..kan along ada meeting, jadi Amir ambil dan hantarkan Nana dan Umi ya. Sorry!"
Laju Naufal matikan talian. Risau ada harimau belang mengaum kejap lagi.
"Dah? Jom, meh saya bawakan beg tu, Nek Ma." Amir laju tawarkan diri untuk mengangkat beg itu. Mereka laju berjalan menuju ke tempat parkir kenderaan.
Pintu dibuka. Syaz masuk dan duduk di kerusi penumpang bahagian belakang. Amik mengangkat sangkar kucingnya untuk memberi Nek Ma ruang untuk duduk di kerusi penumpang di sebelahnya.
"Eryna..."
"Ya?"
Amir laju menghulurkan sangkar Maya kepada Syaz.
"Comelnya! Kucing awak ke?"
Syaz laju mencapai sangkar kucing itu apabila terlihat ada kucing parsi putih yang amat gebu dan comel.
"Kucing jiran aku punya cicit." tertawa Nek Ma apabila Amir mengusik cucunya itu.
"Kau kata kau suka kucing kan? Tapi Nek Ma alergic? Mainlah dengan dia, namanya Maya. Jangan bagi dekat Nek Ma sudah"
Sepanjang perjalanan, Syaz leka bermain dengan Maya. Amir sempat mengerling cermin atas untuk melihat perbuatan Syaz. Comel betul!
"Nek Ma. Ni ibu ada masak sikit kat rumah. Dia mesej tadi katanya kalau boleh bawa Nek Ma singgah rumah dulu, boleh?"
Bibir menuturkan kata sambil tangan dan mata fokus dengan pemanduan.
"Boleh je Amir, lagipun lama Nek Ma tak berbual dengan ibu kamu."
Dan seperti biasa, Syaz masih leka dengan Maya.
KERETA diparkir elok di hadapan rumah dua tingkat itu. Seraya itu, mereka menolak tubuh mendekati pintu utama. Amir terlebih dahulu masuk ke dalam.
"Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam. Jemput masuk, jangan malu-malu tau."
Datin Roslinda menyapa mereka semua dengan seutas senyuman yang begitu manis. Walaupun umur telah mencapai 50-an, wajahnya tetap ayu. Badan ramping seperti anak dara. Awet muda betul ibu Amir Syazwy ni!
Nek Ma bersalaman dengan Roslinda, lama dia tidak melawat rumah ni. Kalau tidak setiap bulan datang nak membawang dengan Datin.
"Sihat Nek Ma? Baru keluar hospital ya?"
"Alhamdulillah, sihat. Terima kasih banyak tolong kami ya."
Pandangan Roslinda teralih pada satu tubuh comel bersebelahan Nek Ma. Ya dia cukup kenal gadis ayu itu. Serupa arwah ibunya sendiri.
YOU ARE READING
Bayangan Takdir
Romance(Maaf sebab story saya ni cringe) (Jangan la tiru cerita saya, penat otak saya proses) -Karya NHSS- Menemukan kamu umpama mimpi terindah dalam setiap doaku, "Kenapa awak suka jadi photographer?" - Syaz Eryna "Aku suka gambar yang indah" - Amir Syazw...