Beberapa hari kemudian.
SUAPAN kedua disuakan kepada Nazmi. Nazmi menggelengkan kepala tanda dia sudah kenyang. Aik? Baru lima suap ni.
"Mi rehat ya, Nana bawa mangkuk ni ke dapur."
Tinggal Nazmi sendirian. Sejak dua tiga hari ni, sakit dada dia hendak bernafas. Mungkin sebab kejadian hari itu. Lengan kanannya masih berbesi. Mungkin sebulan juga baru boleh buka.
"Apalah nasib aku."
Nazmi memandang kipas siling yang dari tadi berputar. Rasa mengantuk lah pula. Mata perlahan-lahan tertutup. Libasan angin dari tingkap juga menenangkan dia. Hampir lena...
"Assalamualaikum"
Mata terbuka kembali, siapa pula kacau aku nak terlelap ni? Baru nak mimpi naik bot.
"Waalaikumussalam. Amar? Buat apa kau datang sini?"
"Saja, melawat kawan sehati se alveolus aku ni."
Amar menarik kerusi. Merapatkannya pada katil yang diduduki Nazmi. Dia melabuhkan punggung di atas kerusi plastik itu.
"Macam mana? Ok?"
"Macam tu."
Lah mamat ni, ada yang patah tangan kiri pula karang.
"Kenapa kau biar geng Fakhrol tu buli kau?"
Nazmi diam.
"Entah la, aku...kesian."
Hah! Kesian? Aku ni berkawan dengan Faris Nazmi atau alien planet Marikh?
"Kau nak kesian apa dekat pembuli macam diorang tu? Kau patut kesian dekat diri kau. Bukan syaitan macam diorang."
"Diorang nak pakai duit, nak rawat mak Fakhrol."
Ha?
Jap, apa?
Tak faham.
"Mak dia kanser. Tak pasti kanser apa tapi yang aku tahu tahap 3. Ibu aku dah takda, aku tak nak orang lain rasa kehilangan tu jugak."
Oh. Itu sebabnya. Tapi sayang, bodoh.
"Kau ingat dengan mencuri duit tu halal ke untuk dia nak rawat mak dia? Pukul kau sampai patah macam ni. Kalau mak dia tahu, kecewa. Mak dia lagi sanggup mati dari ada anak rawat dia pakai duit haram kau tau tak."
Sunyi seketika suasana bilik itu.
"Bukannya dia tak boleh mohon bantuan kebajikan sekolah. Buat tabung ke. Kerja ke. Dia ada bapak lagi kan? Kenapa bapak dia je tak cari duit untuk rawat bini sendiri?"
"Bapak dia hisap dadah, baru kena tangkap bulan lepas. Dah meringkuk dalam penjara kot."
Oh begitu kah?
"Anak dia pun dah kena tangkap."
"Hah!"
Terkejut betul si Nazmi ni.
"Ye. Geng Fakhrol dengan dia sekali kena tangkap. Pasal mak dia tu, kau tak payah risau la. Dah ada orang tolong."
Padah. Tak dapat nak hidup aman di dunia luar. Buat sesuatu tak fikir masa hadapan. Cukup umur, merempat dalam penjara.
"DAH kenapa pandang saya tak puas hati macam tu? Ke nak tolong sapu laman ni?"
Syaz mengerling Amir yang dari tadi memandangnya. Amar masuk dalam jumpa Nazmi. Ingat dia ikut sekali, rupanya duduk di meja batu luar.
YOU ARE READING
Bayangan Takdir
Romance(Maaf sebab story saya ni cringe) (Jangan la tiru cerita saya, penat otak saya proses) -Karya NHSS- Menemukan kamu umpama mimpi terindah dalam setiap doaku, "Kenapa awak suka jadi photographer?" - Syaz Eryna "Aku suka gambar yang indah" - Amir Syazw...