~Bab 12~

3 1 0
                                    

"CIK, tak boleh masuk sesuka hati dalam hospital ni."

Seorang pekerja menghalang gadis itu masuk.

"Kesah pulak aku!"

Gadis ramping rambut beralun separas siku itu laju berjalan masuk ke tempat rehat doktor. Pakaiannya hanya separas betis, bahu terdedah. Gincu merah pekat, kasut pula bertumit tinggi. Pintu dibuka luas, itu pun dia...

"Huz darling~!"

Huz Qayyum berpaling, minah mana pulak darling kan aku ni?

Lah, betina tak cukup kain ni rupanya. Buat apa dia kat sini? Sakit ke? Ye kut. Sakit mental. Salah hospital ni.

"You, jom teman I lunch. Lapar la."

"Busy"

"Oh kalau dengan I semua busy. Dengan orang lain semua boleh."

"None of your bussiness."

Cis! Sampai hati mamat ni. Penat aku pakai lawa-lawa nak jumpa dia. Dahla baju ni aku beli semata-mata nak jumpa ex kesayangan aku ni. Eh, ex Haha.

"Ala you..jom laaa..."

"Bising la, I tengah kerja ni. Lagipun buat apa you nak ajak I keluar lunch? Pergi la cari jantan lain. Im not your's anymore."

Menyampah aku dengan mamat ni. Fine!

Gadis itu keluar dari bilik itu dengan amarah.

"Apalah. Dah takda orang nak bayarkan lunch dia lah tu."

Huz sambung kerjanya dengan tenang.














"KAU pergi mana?"

Suasana di ruang tamu itu tegang. Ya. Amir sangat marah akan adiknya itu.

"Jawab! Aku tanya ni. Dua hari tak balik entah mana kau merayap. Rupanya selalu ponteng sekolah. Apa nak jadi kau ni?"

Amir menahan amarah. Ibunya ada duduk si sofs bersebelahan Amar Zuqail.

"Amar...Amar pergi mana sayang? Kenapa ponteng sekolah? Amar tahu kan SPM nak dekat? Kenapa malukan ibu?"

"Amar tak suka sekolah! Benci!"

Terkejut Datin Roslinda akan anaknya, Amar. Kenapa lah budak ni berubah macam ni. Salah ke cara aku didik dia selama ni?

"Habistu kau nak jadi apa kalau tak sekolah? Pengemis tepi jalan?"

Geram Amir akan adiknya itu. Satu-satu masalah dia buat. Semua malu mereka nak kena tanggung.

"Kerja je lah dekat kilang ibu. Ibu kan kaya, kau pun kaya."

"Kau ingat kerja ibu dengan aku ni nak suap kau duit je ke? Membazir bagi duit dekat kau. Sekolah pun tak nak. Orang nak berjaya ni kena ada ilmu. Bukannya taknak amik SPM lepastu nak kerja lah, jadi influencer lah."

"Mulai harini, sekali kau ponteng sekolah. Kau bayar ganti rugi 50 Ringgit sehari. Kerja  rumah semua kau buat. Faham?"

Amar bangkit dari sofa dan melangkah masuk ke dalam bilik. Dia hempas pintu. Ini lah budak zaman sekarang. Tegur sikit hempas pintu. Nasihat sikit hempas pintu.

"Amir...ibu salah didik anak ibu ke?"

Amir pantas duduk di sebelah ibunya.

"Eh takda lah ibu. Amir yang salah jaga adik-adik. Ibu jangan risau lah, biar Amir selesaikan masalah Amar tu ya?"

Datin Roslinda sekadar mengangguk dan senyum nipis. Mujur ada anak sulungnya ini. Bertanggungjawab. Sama seperti arwah suaminya. Haih. Rindu.

"Emir ada call Amir petang tadi. Dia kata hujung minggu ni dia balik."

Bayangan TakdirWhere stories live. Discover now