"Benim söhretim Toulonda başladı"Napolyon Bonaparte.
15 Temmuz... 1789-cu yıl
Fransa için ağır bir gün. Tahtta oturan 16-cu Louis açgöz, kendini beğenmiş bir kraldan başka bişiy değil. Fransız halkı açlıktan ölücek durumda. Vergiler her gün bir az daha kaldırılıyor. Bu yetmez gibi her gün soylular parti düzenliyorlar.Kralın karısı Maria Antonette yalnızca lüzumsuz masraflar yapıyor ve kendini düşünüyordu.İşte 15 Temmuz halk sokaklara döküldü. Fransada iç savaş patlak verdi. O gün Bastil hapisanesi isyancıların eline geçti. Fransız ihtilali böylece patlak verdi. Ülkede Cumhuriyyetçiler(Maviler)ve Kralcılar (Beyazlar) arasında başladı.
(Bastil baskını)
İsyancıların dilinde tek bir slogan vardı:
"Kral tahttan insin! "Kral ve Karısı kısa süre sonra Parisi terk etti.
Peki ya Avrupa?
Avrupa tüm bu olanlara sessiz mi kalıyordu?
Elbette hayır. Avrupa kralları kendi halklarının da onlara isyan etmesinden korkuyorlardı. Yalnızca bu durum Osmanlının umrumda dahi değildi. Zira Avusturya ve Rusyayla savaştan yeni çıkan Osmanlı savaşa giremezdi. Avrupalıların bir-birleriyle savşması Osmanlı'ya zarar değildi.Kısa süre sonra Fransa tüm Avrupayla savaşa girdi.
İsyancıların 3 büyük lideri vardı.
Danton, Marat ve Robespierre.
Onlar kralın idamını istiyorlardı.O zamanlar 24 yaşındaki Napolyon Üsteğmendi. Siyaset alanında bir çok adım atmıştı. Kardeşi Joseph onun destekçisiydi.
1793-cü yılın 21 ocak günü kral 16-cu Louis giyotinle idam edildi. Bu tüm Avrupayı çıldırttı. Çünkü bundan önce hiçbir Avrupa kralı bu denli halk tarafından öldürülmemişti. Kısa süre sonra Maria Antonette aynı şekile idam edildi. Fransada resmen Monarşi devrildi.
Ancak herşey Jakobenlerin(Robespierre liderliğinde kurulan Fransa hükumeti) lehine değildi.
O sıralar Fransanın Güneyinde bulunan en önemli liman ve deniz üssünde büyük bir isyan patlak verdi. Bu liman Toulondu.Bu defa Monarşi taraftarlarıydı isyancılar.Eğer Toulon kısa sürede geri alınmassa Fransa ihtilali bitebilir, hatta monarşi yeniden kurulabilirdi.Ayrıca Fransız donanmasının 33% Toulondaydı.
Bu şansı değerlendiren İspanyol-İngiliz donanması HMS Victoria(O dönem en güçlü savaş gemisi) önderliğinde Toulona yerleşti. Müttefikler Toulonu Cumhuriyyetçilerden koriycaktı.Toulona asker sayı:
Müttefikler
2 bin İngiliz
6 bin İspanyol
6 bin Napoli
800 kişi Sardinyalı
Toplam~15bin askerFransızlar
19 bin askerFransızlar kısa süre sonra şehri kuşattı. Ancak Fransız ordusu deneyimli liderden yoksundu.
Ordu generali François Carteauxun askeri deneyimi yoktu.Genç, dinamik, tecrübeli bir lidere ihtiyaç vardı. Tam da Napolyona. Napolyona teklif tez zamanda geldi. Toulonda Topçu birliğinin generali olucaktı.Bu Napolyon için sadece fürsatti ve sonuna kadar yararlanıcaktı.
(Genç Napolyon)
"Asker yemek yemeden 24 saat veya 36 saat durabilir ama barut olmadan 3 dakika duramaz"
NapolyonToulonun güçlü surları mevcuttu. Fransızların işi zordu.
Napolyon 16 Eylül Topçu birliğinin başına geçti.
Ordusunun perişan olduğunu gördü.
Orduda çizme hatta silah bile yetersizdi. Barut yoktu. Askerler bitkindi. Bu orduya Napolyon çeki düzen vericekti.Derhal silah, çizme tedarük etti.
Uzun uğraşları sonucu 64 subay, 100 top ve 15 binlik kendi ordusunu kurdu.
Napolyon bundan önce büyük bir başarı kazanmamıştı. Şimdi kendini doğrultmalıydı.Napolyonun planı basitti. L'E quilette
hisarı ele geçirilicekti. Bu sayede Limanda bulunan düşman donanması Napolyonun toplarının mevziğine giriyordu.22 eylül plan başladı. Napolyonun ordusu Mont Claire saldırı yaptı. Bu saldırı başarısız oldu. İngiliz topçu ateşi bu saldırıyı durdurdu.
Ordu generallerinden Dugommier Napolyonun planını və kendisini destekliyordu.
Napolyonun askerleri artık topçu ateşinden çekiniyorlardı. Ancak Napolyon askerlerinin psikolojisini iyi biliyordu.
Bu sebepten Napolyon bataryasına
Korkusuz adamlar(La Batterie des Hommes sans peur)
İsmini verdi. Bu askerlerini cesaretlendirdi. Napolyon gerçekten de bir dehaydı. Askerlerinin morallerinin neye bağlı olduğunu çok iyi biliyordu.Kısa süre sonra İngilizler Toulondanckarşı taruza geçti. Ancaq Napoylon ve Dugommier derhal ordunu toparladı. Daha sonra İngiliz ordusu bozguna uğrayarak geri çekildi.
Zafer günü 18 Aralık oldu.
Napoylon yağmurlu o gece, İngilizlere gece baskını verdi. İngilizler çuvvaladılar normal olarak. Böylece Hisar ele geçirildi.
İngiliz-İspanyol donanması tehlikedeydi.
Ancak onu da söyliyelim ki, Napolyon Kalçasından bizzat savaştığı için yaralanmışdı.İngiliz general gemilerinin tehlikede olduğunu anlayıp derhal şehri terketme emrini verdi. Napolyon zafer kazandı.Zafer onundu. Toulon geri kazanıldı.
Napolyon Tuğgeneralliğe tefi edildi.
Ancak zorluklar onun için daha karşıdaydı. Koskoca İtalya seferi yaklaşıyordu."Napolyonla daha çok macera yaşiycaz. Yeni bölüm yakında sizlerle olucak☺️. Kendinize iyi bakın👋🏻"