|İtalya Seferi|Rivoli Savaşı#11

66 23 15
                                    


Merhaba arkadaşlar. Nasılsınız? İyi olmanızı diliyorum. Öncelikle hepinizden özür dilerim. Sıradaki bölümü baya bir geç yayınlıyorum. Kusura bakmayın. Sıhatimdeki sorunlar nedeniyle yeni bölümü geç yayınlıyorum. İyi okumalar dilerim.
Arcole Savaşı'nın ardından General Alvinczi, yenilgiye uğrayarak geri çekilmek zorunda kalmıştı. Napolyon, Arcole'de parlak bir zafer kazanmıştı; ancak bu zaferin de bir bedeli olmuştu. Askerleri yorgun ve açtı. Hatta maaşları bile ödenmemişti. Birçoğu yaralıydı, bazıları ise ölümcül derecede ağır yaralıydı. Durumu, Napolyon şu sözlerle tasvir ediyordu: "Hastanelerde her şey eksik, yaralılarımız yerde yatıyor ve en korkuncu, perişan durumdalar."

Dört ay boyunca Mantua’da kuşatma altında kalan Avusturya ordusu için de farklı bir şey söylenemezdi. Zira 1796 Eylül-Aralık aylarında 9 bin asker, açlık ve hastalık gibi nedenlerden hayatını kaybetmişti. Tahminlere göre eldeki kaynaklar ancak 17 Ocak’a kadar yetecekti.

Ocak ayında, Napolyon için olumlu bir gelişme yaşandı. Direktuvar rejimi, 7 bin kişilik takviye kuvvetini İtalya’ya ulaştırdı. Artık Napolyon, Alvinczi ile son ve kesin savaşı yapabilirdi. Zira Mantua’nın düşüşüne çok az kalmıştı ve Mantua düştüğünde, İtalya Savaşı Fransızların zaferiyle sonuçlanacaktı. Takviyelerin gelmesiyle, Napolyon’un ordusu 45 binin üzerine çıktı. Alvinczi’nin ordusu ise 47 binin üzerindeydi; çünkü o da 14 bin kişilik bir takviye almıştı.

Hastalığından iyileşen Fransız General Serurier, 10 bin kişilik birliğe komuta edecekti. Augereau’nun 8.600 kişilik ordusu ise Adige Nehri’nde bekliyordu. Zaferin gözde generali Masséna ise Verona’yı savunmakla görevlendirilmişti.

7 Ocak günü Avusturya ordusu harekete geçti. General Provera 9 bin, General Bajalich ise 6 bin askerle doğudan Napolyon’un ordularına saldıracaktı. Ancak asıl hedefleri, Napolyon’un dikkatini doğuya çekmekti. Ana Avusturya kuvveti ise Alvinczi komutasında 28 bin askerle kuzeyden güneye, Mantua’ya doğru ilerleyecekti.

 Ana Avusturya kuvveti ise Alvinczi komutasında 28 bin askerle kuzeyden güneye, Mantua’ya doğru ilerleyecekti

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

(General Joubert)

Tam bu sırada, Napolyon’un en deneyimsiz generali Joubert’e, Alvinczi kuzeyden saldırdı. Ancak yoğun kar yağışı nedeniyle Avusturya ordusu başarısız oldu. Bunun üzerine, Napolyon’a yazan Joubert, ondan destek istedi. Napolyon, generallerine derhal emirler verdi. Masséna doğudan hareket ederek Joubert’i takviye edecekti, Augereau ise süvarilerle silah desteği sağlayacaktı. Napolyon, Alvinczi’nin planını anlayarak bizzat Joubert’e destek için yola çıktı ve ona yazdığı mektupta, ne olursa olsun Rivoli’yi savunmasını emretti.

14 Ocak 1797 sabahı saat 02:00’de Napolyon Rivoli’ye ulaştı. O gece, Joubert ile birlikte alanı incelemeye koyuldular. Napolyon, o geceyi şöyle anlatır: "Hava açıktı ve ay ışığı muhteşemdi. Farklı yüksekliklere tırmandım ve düşman hatlarını gözlemledim. Her biri bir sütundan oluşan beş kampı kolaylıkla ayırt etmek mümkündü."

Rivoli savaş haritası "İncelemeniz şart:)"

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

Rivoli savaş haritası
"İncelemeniz şart:)"

Savaşta tarafların asker sayıları şöyleydi:
- Fransa (Napolyon): 10 bin asker
- Avusturya: 24 bin asker

Sabah saat 04:00’te General Vial komutasındaki hafif piyade alayı, taarruza geçerek Avusturya ordularını San Giovanni’ye kadar geri püskürtmeyi başardı. Ardından, şafak vakti Joubert de saldırıya geçti. San Marco tepelerinde şiddetli çatışmalar yaşanıyordu. Bu esnada Alvinczi, "Toplu saldırı!" emrini verdi. Avusturya ordusu, Fransız merkezine şiddetli bir saldırı başlattı. Fransız 85. Tugayı, General Lipthay tarafından kuşatılarak bozguna uğratıldı. Fransız merkez hattı çökmeye başlıyordu ve bu, Napolyon’un beklemediği bir durumdu.

Ancak saat 09:00’da General Masséna, sahaya ulaştı ve Joubert’in sol kanadına yerleşerek Fransız merkez hattını savundu. Ancak kötü haberler gelmeye devam etti. Wukassovich’in birliği, Adige Nehri kıyısından Fransız askerlerine top ve misket ateşi açtı. Ardından, General Reuss’un geçite taarruz yapması neticesinde Fransızlar geri çekilmek zorunda kaldı. Napolyon, sağ kanadından kuşatılma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştı. Ancak henüz her şey bitmiş değildi; Napolyon’un şafağı sona ermemişti.

Saat 11:00’de Avusturyalı General Lusignan, 5 bin kuvvetiyle güneyden sahneye çıktı. Fransız ordusunun durumu çok zordu; ancak Napolyon ne yapacağını çok iyi biliyordu. Alvinczi’nin merkezi oldukça yorgundu ve topçu desteklerinden mahrumdu. Napolyon, General Leclerc’e geçite taarruz yapmasını emretti. Neticede, Joubert’in de desteğiyle, geçitteki Avusturya kuvvetleri püskürtüldü ve geri çekildi. Böylece Alvinczi’nin yorgun merkezi sahada dayanamayacak hale geldi. Napolyon, ordusuna ve Masséna’ya karşı taarruz emri verdi.

Zafer kazanmaya bir adım yaklaşan Alvinczi, savaşı kaybetti.

Savaşın sonucunda, Napolyon’un ordusu 2.200 ölü ve 1.000 esir verdi. Avusturya ordusu ise 4.000 ölü ve 8.000 esir verdi. İlerleyen günlerde bu sayı 23.000 esire kadar yükseldi.

"Bu gün Napolyonun doğum günü.
Yani 15 Ağustos. Belirtmek isterim. Zira aynı zamanda bu gün İmparatorun en büyük zaferlerinden olan Austerlitz savaşının yıldönümü :)"

Napolyon Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin