14. 9 DİYAR

93 80 0
                                    

9 diyarın hikayesi

İskandinav evreninde kâinat dokuza ayrılır. Kâinatın merkezi, büyük dünya ağacı Yggdrasil'di ve bu dokuz alem ağacın köklerinden aşağıya ve yan yana sıra dışı bir şekilde uzanarak var oldu.

İskandinav evrenindeki ilk dokuz alem şunlardı:

Asgard - Aesir tanrılarının diyarı

Alfheim - Işık elfleri diyarı

Jotunheim - Devler diyarı

Midgard - İnsanlar diyarı

Muspelheim/Muspell - Ateş devleri ya da kaos diyarı

Nidavellir - Cüceler diyarı

Niflheim - Buz ve sis diyarı

Svartalheim - Kara elf diyarı

Vanaheim - Vanir tanrılarının diyarı

Niflheim

, Muspelheim ile birlikte, tüm yaşamın başladığı ilk buz, sis ve kar ülkesi olan dokuz diyarın en eskisidir.

Muspelheim

dünyanın yaratılmasında etkili olan Muspelheim, ateşin ilk diyarıdır. Ateş devi Surtr bu diyarda yaşar ve tanrıların alacakaranlığı olan Ragnarok'ta Asgard'ı ve diğer her şeyi yok etmek için ortaya çıkacaktır. Amma velakin günümüz bilim insanları, Snorri'nin yorumuna katılmamaktadır ve Muspell'in aslında ateşli diyardan gelen bir dev olduğuna inanırlar ve bu devin gerçek İskandinav mitolojisindeki tek işlevi Ragnarok'ta rol oynayacağı kısımdır.

asgard

Aslında Asgard'ın insanların dünyasının bir parçası olduğu düşünülüyor, ancak Snorri onu Midgard ile bağlantısı olan Bifrost adlı gökkuşağı köprüsü vasıtasıyla gökyüne konumlandırıyor. Asgard, İskandinav tanrılarının çoğunluğu olan Aesir tanrılarının diyarıdır ki, bu tanrılar Vanir olarak bilinen diğer tanrılarla savaşıp barış yapar ve bu barışı sağlamak adına rehine değiş tokuş ederler. Dolayısıyla, Asgard öncelikle Aesir tanrılarının diyarı olsa da Vanaheim'da Aesirler'in olduğu gibi orada yaşayan Vanir tanrıları da vardır.

İskandinav tanrılarının en bilinenleri Aesirlerdir ve Asgard'da yaşarlar: Odin, Thor, Loki ve Baldr. Asgard büyük bir duvarla çevrili, yüksek kulelerden oluşan kutsal bir diyar olarak tasvir edilir. Odin'in tahtının bulunduğu meşhur Valhalla salonu Asgard'dadır. Bununla beraber, Odin'in tüm dünyaya bakabileceği bir yer veya nesne adı olan Hildskjalf'tan bahsedilir ancak bu yerin onun kraliyet salonu mu yoksa tahtı mı (Valhalla'dan ayrı bir yer olan) olduğu belirsizdir. Ve odin bir zamanlar frigg adlı biriyle evlidir ancak freya bu evlilik yüzünden hayatı boyunca taşıyacağı bir pişmanlık söz konusudur yıllar sonra kehanete göre frigg ve odinin soyundan gelenler tahta geçecektir.

Midgard

İnsanların diyarıdır.

Jotunheim

(kimi zaman Utgard olarak atfedilir) kaya ve buz devleri diyarıdır ve hem Asgard'ın hemde Midgard'ın yakınında bulunur. Jotunheim/Utgard düzen aleminin ötesinde, kaos büyü ve vahşi doğanın ilkel bir yeri olarak addedildi. Sahtekâr fesatlık tanrısı Loki, Jotunheim'dan geldi ama Asgard'da yaşadı. Jotunheim'dan en iyi şekilde kaçınıldığı düşünülürdü, ancak Asgard tanrılarının oraya bilerek seyahat ettiğine dair hikayeler mevcut.

Vanaheim,

bereketlilik ve büyü ile ilişkilendirilen diğer İskandinav tanrıları ailesi olan Vanirlerin diyarıdır. Aesir, Vanir ile savaşa girmiştir ancak nedeni tam olarak belli değildir. Savaş, Aesir tanrılarının, ensest ilişki ve büyü gibi uygulamaların kabul edilemez ve onursuz bulması yüzünden yapılmış olabilir. Savaş ne sebeple çıkarsa çıksın, rehinelerin değiş tokuş edildiği ve Vanir deniz tanrısı Njord ile iki çocuğu Freyr ve Freyja'nın Asgard'da yaşamaya başladığı bir barış anlaşmasıyla sonuçlandı.

Alfheim

ise Asgard'dan çok uzakta olmayan, yine gökyüzünde var olan ve ışık (veya parlak) elflerinin ayrıca Snorri'nin çalışmasından sonra tüm elflerin diyarıdır. Savaşın sonucunda Vanaheim'dan Asgard'a gönderilen rehinelerden biri olan tanrısı Freyr tarafından yönetildi. Elfler parlak, güzel, büyülü varlıklardır ve genel olarak sanata, müziğe ve yaratıcılığa ilham verirler.

Nidavellir/Svartalheim

diyarı Midgard'ın altında, yeryüzünün derinkliklerinde ve oradadi demir ocaklarında çalışan cücelerin ülkesidir. Sadece demir ocaklarından çıkan ateşler ve duvarlardaki meşalelerle aydınlanan bir diyardır.

Hel

(kimi zaman Helheim olarak da bilinir), karanlık ve kasvetli bir diyardır, Loki'nin kızı ve Midgard yılanı ile kurt Fenrir'in kız kardeşi olan Hel tarafından yönetilir. Odin onların sorun çıkaracağını biliyordu ve her birini en az zarar verebilecekleri yere yerleştimeye çalıştı. Midgard yılanını dünyayı çevreleyen denizlere yerleştirdi, Fenrir'i zincirledi ve Hel'i de Yggdrasil'in köklerinin altındaki karanlık bir diyara yolladı. Daha sonra, bu bölge yalızca tek kapısı olan bir duvarla çevrildi ve yalnızca upuzun bir yolda (Helveg – Hel'e giden yol olarak bilinir) yokuş aşağı seyahet ederek ve tehlikeli bir silah nehrini geçerek ulaşılabilirdi.

SON ALEVHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin