Bab 10

21 16 0
                                    

BEG pakaiannya dibawa keluar. Syifa memandang sekeliling asrama. Tempat inilah tempat di mana dia dibesarkan bersama dengan kanak-kanak yang lain. Tempat ini juga merupakan tempat di mana dia belajar apa itu erti kesenangan dan kesusahan. Tempat inilah tempat dia merasakan kasih sayang daripada kawan-kawannya dan ayah haji sekeluarga.

Amsyar mendekati Syifa perlahan. "Kau nak pergi mana dengan beg pakaian ini semua?"

"Ustazah suruh aku ikut ibu aku pulang. Cuba kau fikir, setelah beberapa tahun dia buang aku dan baru sekarang dia nak jemput aku semula. Kau rasa, apa perasaan aku sekarang? Marah, sedih semua ada."

"Aku faham. Nanti kalau kau dah sampai dekat rumah kau, kau jangan lupakan kitaorang dekat sini tau. Kalau ada masa lapang, jemput-jemputlah datang ke sini. Kitaorang sentiasa menantikan kedatangan kau," balas Amsyar sambil tersenyum.

Seutas jam tangan dihulurkan kepada Syifa. "Apa ini?" Syifa mengambil jam tangan itu dan memandang ralit muka Amsyar.

"Hadiah. Kau tak ingat ke? Hari inikan hari lahir kau. Mungkin hadiah ini hadiah ulang tahun mungkin juga hadiah perpisahan."

"Terima kasih. Aku tak tahu nak balas jasa kau macam mana. Kalau aku ada buat salah pada kau, tolong maafkan aku ya? Cakap pada kawan-kawan dan adik-adik dekat sini yang aku sayang sangat pada diaorang."

"Aku?"

Syifa kebingungan. "Kenapa dengan kau? Oh, kau cemburu ye sebab aku suruh kau cakap pada diaorang yang aku sayang diaorang je kan? Elele, comelnya dia cemburu. Yelah, kau jaga diri kau baik-baik dekat sini. Kau seorang je yang paling tua daripada kawan-kawan dekat sini. Aku dah tak ada nanti siapa yang nak nasihatkan diaorang? Mestilah kau kan. Ok lah, dah lama sangat kita berbual ini. Kalau tak ada apa-apa lagi aku pergi dulu." Syifa berjalan tanpa memandang ke belakang.

Mawar Untuk Dia (HIATUS)Where stories live. Discover now