BAB 4 : BERITA GEMBIRA

11.5K 121 7
                                    



Bergegas aku meluru mendapatkan suamiku yang sedang membasuh kereta di luar rumah. Anakku Aiman yang menjangkau usia 4 tahun seronok bermain air, habis basah seluar bajunya. Aku ingin berkongsi berita gembira ini dengan suamiku, dan aku pasti dia juga akan gembira mendengar berita yang akan kusampaikan ini.


"Bang....bang......" aku memanggil sambil menyarungkan selipar, terus aku menuju ke arahnya yang sedang membasuh bahagian bonet hadapan kereta


"Haaa, kenapa?" tanya, terhenti suami seraya memandangku


"Ayah dengan mak nak datang minggu ini" jawabku girang tersengih. "Rindu, lama tak jumpa diorang" sambungku lagi sambil membuat muka manja.


"Errmmm, bila diorang nak datang?"


"Katanya minggu ini, mungkin esok lusa sampai la kot"


Tanpa menantikan jawapan balas, aku terus masuk ke rumah. Aku ingin kongsi kegembiraan ini dengan adik-adikku juga. Dah lama aku tak pulang ke kampung, dah lama aku tak bersua muka dengan mak dan ayahku. Bila diorang kata nak datang, hatiku menlonjak girang. Terubat rindu kat diorang. Aku bukan tak nak balik, kekangan masa tak mengizinkan. Sejak bermulanya era endemik ini, suasana persekolahan kembali seperti biasa, semua aktiviti boleh dijalankan, macam takde apa-apa. Tambahan pula skang musim sukan, peringkat daerah la, peringkat negeri la, MSSM la, macam-macam lagi. Aku pula terliba secara langsung sebagai jurulatih Pasukan Bola Jaring, memang sibuk je la. Suamiku pun sama juga, masing-masing ada tugasan luar. Jadi, sebab itulah kami lama tak pulang ke kampung.


"Bella....Bella....." aku girang apabila Nabila menjawab panggilan telefon


"Haa, kak, kenapa seronok sangat ni?"


"Mak ayah nak datang minggu ini umah akak" balasku bernada girang yang amat sangat


"Best la kak, Bella pun rindu kat diorang"


"Bukan ke Bella dah balik bulan lepas" soalku pula


"Memang la, balik weekend je, tak lama dok kampung"


"Tapi dapatkan dari ayah?"


"Dapat la...hehee...."


"Mak pun mesti happy dengan Haikal, kan?"


"Sure la kak, Bella dengan Haikal tak sempat la nak tidur sama, mak dah booking awal lagi"


"Hehehe, bestnya"


"Takpe, nanti akak dapat la jugak"


"Tu la, akak tak sabar dah ni, hehehee......"


"Abang Man macammana?"


"Dia selamba je, macam takde reaksi"

ENDEMIK ( sambungan PKP)Where stories live. Discover now