BAB 9 : SUKSES

6.3K 90 2
                                    



"Assalamualaikum Yusuf"


"Waalaikumussalam ayah"


"Bizi ke"


"Tak la, kenapa ayah"


"Ni ayah nak bagitau ni, ayah nak kena pegi KL, ada hal bisnes ayah sikit, kau boleh tolong ke?"


"Ooo, nak rentas negeri ke, ayah apply je kat balai, cakap urusan apa, diorang bagi punya. Kalau diorang tak bagi, ayah call saya balik"


"OK..OK...esok ayah apply. Lagi satu, ayah nak tumpang rumah kau, boleh ke?"


"Boleh je, apa salahnya, ayah sorang ke?"


"A'aaa, ayah sorang je"


"OK boleh ayah, nanti sampai KL ayah bagitau, saya send location"


Aku senyum, planku mungkin berhasil. Sengaja aku tak beritahu yang isteriku ikut serta. Sengaja nak bagi kejutan. Isteriku senyum. Malam itu, kami anak beranak duduk makan bersama, ketika itu aku memberitahu mereka yang aku akan ke KL bersama ibu mereka atas urusan perniagaan. Aku meminta mereka semua jaga rumah dan jaga diri. Kulihat riak wajah mereka berubah, ternampak aura kegirangan, mungkin mereka berasa bebas nanti tanpa kehadiran kami berdua. Pasti mereka semua menggunakan masa yang ada itu sepuas mungkin. Aku lihat isteriku senyum tunduk menyuap makanan, turut memahami barangkali apa yang ada dalam fikiran mereka.


Esoknya paginya aku ke balai, mujur tidak banyak songeh, mungkin sebab anggota balai mengenaliku. Permintaanku untuk membawa isteri turut disokong. Selepas urusan selesai, kami bergerak ke KL, beberapa sekatan jalan raya kami tempuhi, namun lepas disebabkan dokumen sokongan yang kami sertakan. Apabila tiba di KL, aku WhatsApp Yusuf meminta lokasi rumahnya. Aku follow maps yang diberikan hinggalah sampai ke kawasan perumahan di Cheras. Setelah memastikan rumahnya yang betul, aku park di seberang jalan, lalu kami bergerak. Yusuf telah pun berada di muka pintu menyambut kedatangan kami. Kelihatan dia sedikit terperanjat melihat isteriku turut serta.


"Erm....mak, ayah kata mak tak ikut" ujarnya ketika kami melangkah masuk


"Memang mak tak nak ikut, ayah ajak jugak" jawab isteriku berpura-pura


"Mak ayah duduk la dulu, saya buatkan air" kata Yusuf berlalu ke dapur. Seketika kemudian dia tiba bersama dulang air. Dituangnya air oren sejuk kepada kami berdua.


"Ayah ada urusan hari ni ke?"


"Esok pagi" jawabku ringkas.


"Tau ke jalan nak ke sana"


"Tau, diorang dah bagi location" jawabku menghirup air melepaskan dahaga. "Kau kerja ke esok"


"Tak, saya amik cuti, ingatkan nak bawak ayah"


"Eh tak payah, ayah boleh gi sendiri, lagipun ayah tak tau bila selesai"


"Ayah tau la Yusuf, dia bukan tak pernah gi situ" sambung isteriku pula sambil melepaskan tudungnya. Kelihatan mata Yusuf tertumpu pada isteriku.


"Errr...mak ayah....saya dah siapkan bilik tu" katanya menuding. "Nanti mak dengan ayah guna la bilik tu"


"OK OK, first time datang rumah kau ni" sambung isteriku pula.


Malam itu kami makan juadah yang dimasak oleh isteriku. Berselera benar Yusuf makan hingga bertambah, maklumlah dah lama tak makan masakan rumah, asyik makan kedai je, makan food panda je. Terubat kerinduannya menjamah makanan panas yang dimasak di rumah. Berkali-kali dia berterima kasih pada isteriku. Kami senyum je.


Malam itu sebelum tidur, kami berbual kosong di ruang tamu. Sengaja isteriku memakai baju T labuh tanpa pakaian dalam, membuatkan putingnya terbonjol pada baju. Aku lihat Yusuf dah tak senang duduk melihat isteriku. Setelah malam makin mengenjak, kami minta diri untuk masuk tidur.


"Nor tengok tak Yusuf tadi, asyik kerling je" tanyaku ketika kami atas katil


"A'aaa, Nor perasan...hehehe"


"Esok Nor goda dia tau" kata suamiku lagi. "Make sure dia main dengan Nor"


"Abang nak ke mana esok?"


"Pandai-pandai la abang bawak diri, abang lepak la mana-mana kejap, Nor jangan risau. Petang baru abang balik"


"OK..OK...Nor cuba tau, harap-harap menjadi la"


Pagi itu, kami bersarapan ringkas. Aku pun meninggalkan isteriku bersama menantuku, aku biarkan mereka berdua, selebihnya aku serahkan pada kebijaksanaan isteriku. Aku harap perancangan kami berjaya. Aku memandu tanpa hala tuju, berbekalkan dokumen kebenaran itu, aku melepasi beberapa sekatan jalan raya hingga aku tiba di rumah rakanku yang terletak di Maluri. Aku telahpun hubungi dia kelmarin menyatakan aku nak singgah rumahnya. Disebabkan dia duda kematian, isteri, dan tinggal seorang, kedatangan aku disambut riang. Aku lepak dan habiskan masa di rumahnya, berbual kosong mengenang peristiwa zaman muda. Pelbagai topik kami bicarakan hingga tak sedar hari menjangkau petang.


"Amacam berjaya tak?" soalku semasa kami dalam bilik. Isteriku memberikan isyarat thumbs. "Best tak?"


"Power bang, orang muda, letih Nor" jawab isteriku.


"OK, step pertama dah sukses, pagi esok sekali lagi tau"


"Alaaa, kena lagi ke?"


"Yes darlingku, dua hari"


"Ermm...OK bang"


..... BERSAMBUNG

ENDEMIK ( sambungan PKP)Where stories live. Discover now