BAB 3 : TERKENANG

13.7K 137 6
                                    



"Hai bang, menung apa tu?" aku mencuit bahu suamiku yang merenung jauh sambil memegang secawan teh di atas kerusi di luar rumah.


"Takde apa-apa, saja je tengok buah kat pokok tu" juih bibir suamiku menghala ke arah pokok rambutan yang sedang berbuah lebat.


"Ermm, Nor ingatkan abang teringat anak menantu kita" sambungku duduk di kerusi sambil menuangkan air ke dalam cawan.


"Teringat la jugak, sekejap je masa berlalu, kan?"


"A'aa, padahal baru dua minggu lepas Si Bella balik" sambungku lagi.


"Tu la, diorang tak balik serentak, ada je hal diorang tu"


"Kalau serentak mesti best kan?


"Hehehe..... amboi sayang ni, tau la nak buat macam dulu tu" jawab suamiku menyeringai senyum.


"Tak sangka kan bang...." Fikiranku menerawang terkenangkan saat PKP Fasa Pertama dua tahun lepas, ketika anak-anak menantu kami terkandas di kampung sepanjang tempoh pergerakan kawalan itu. Dan disebabkan PKP itulah, kehidupan kami semua menjadi lebih terbuka tersasar dari norma kehidupan masyarakat Melayu yang sebenar.


"Ye sayang, abang ingat kita muda-muda dulu je macam tu, tak sangka anak menantu kita pun sama" jawab suamiku merujuk kepada zaman muda kami semasa awal perkahwinan dahulu.


Ye bang, rezeki kita, rezeki diorang jugak.." jawabku senyum menghirup air teh yang agak suam itu. "Agaknya diorang kat sana macam la ya..."


"Macam mana apa?"


"Ye la, diorang dah open macam ni, sesama kita satu keluarga, cuma Nor rasa takkan diorang takde buat jugak dengan orang lain"


"Eh, bukan ke Si Mirul selalu pergi rumah Zalia kat KL tu"


"Diorang tu OK la sebab dekat, KL Shah Alam tak jauh mana, yang Nor khuatir, si Tasya dengan Nabila, sorang jauh ke utara, sorang Selatan"


"Pandai-pandai la diorang tu Nor, diorang dah besar panjang, tau mana baik, mana buruk" jawab suamiku selamba. Macam tu la orang lelaki, diorang tak kisah sangat tentang anak-anak. Mak mak je yang selalu susah hati fikirkan anak-anak.


"Ermm, abang memang, macam tak kisah je" juihku


"Bukan macam tu, kita kena percayakan diorang. Diorang bukan budak kecik lagi. Nor bukan tak ingat, kita dulu pun macam tu" balas suamiku membuatkan aku terimbas kembali zaman muda sewaktu aku mula berkahwin dahulu.


Mungkin disebabkan itulah, anak-anakku turut terjebak dalam kancah ini, mungkin disebabkan nafsu mudaku yang membuak, begitu juga suamiku yang kuat dalam hubungan batin, sama muda, sama kuat membuatkan kami ingin mencuba macam-macam. Peristiwa itu masih segar diingatanku, yang mana aku rasakan ianya suatu pengalaman yang begitu mengujakan. Apabila anak menantu aku terjebak, aku tidak berasa begitu terkejut, dan tidak sedikit pun ada perasaan marah pada mereka semua. Sebab itulah, aku dan suamiku membiarkan aktiviti mereka berlangsung beberapa ketika sebelum kami mengantoikan Tasya. Sebagai anak sulung, Tasya bijak menyimpan rahsia. Hubungan kami anak beranak semakin rapat dan akrab.


"Bang....hujung minggu ni kita gi umah Tasya nak?"


"Ermm...boleh jugak, lama dah kita tak jumpa diorang" jawab suamiku senyum


"Lama tak jumpa ke, lama tak dapat?" aku mencubit manja lengan suamiku.


"Hehehee......"


.... BERSAMBUNG. Apakah yang mereka maksudkan.....



ENDEMIK ( sambungan PKP)Where stories live. Discover now