BAB 14 : CIKGU SHAM

10.5K 127 19
                                    




"Macam mana Kal?" soalku sewaktu Haikal melangkah masuk ke rumah


"Kita serahkan pada Bella, kalau dia pandai, kalau Yusuf berani, confirm diorang main kat pondok tu"


"Kak Ina rasa mesti jadi punya" sahut Kak Ina yang duduk di sebelah Amirul sambil memangku anaknya.


"Shhh....pelan sikit, mak ayah dengar nanti" kata Zalia yang memandang kiri kanan


"Mak ayah dalam bilik" jawab isteriku yakin. "OK la, hang lepak dulu, gi kemas bilik kut-kut nak sambung dalam bilik" kata isteriku pada Haikal


"OK kak, saya naik dulu"


"Ayang rasa macam mana?" soalku pada isteriku yang meriba Aiman


"Ayang pun yakin, diorang on, kan Ina?"


"A'aaa, mesti punya, kan bang?" jawab Salina memandang suaminya


"Kita tunggu dan lihat...hehehee" balas Amirul sengih.


"Lia kau OK ke?" kulihat Zalia diam sahaja


"OK je bang...." Jawabnya pendek


"Cemburu ke?" sambung isteriku


"Ada la sikit, tapi nak buat macam mana, kena terima la...hehee" jawabnya sengih.


"Tau takpe, kena sama-sama notty baru la adil..." sampuk suamiku memandang aku dan Amirul


Mereka mempertaruhkan adik kami, adik kandung mereka yang dijadikan habuan kepada suami Zalia. Semuanya perlu dilakukan sebab kami inginkan Yusuf juga terjebak. Dan pengorbanan yang dilakukan oleh isteriku, Bella dan Salina nanti akan membuatkan Yusuf tiada alasan untun berundur, dan tiada alasan untuk marah-marah. Kami semua sepakat merahsiakan apa yang telah terjadi sebelum dia balik kampung. Biar dia tahu yang semua ini baru bermula ketika dia pulang, ketika dia berada di kampung. Kami berjanji setia akan rahsiakannya.



***************



"Jom la tidur, Aiman pun dah lama lena tu" kata isteriku apabila masing-masing membisu setelah mengimbau kenangan lampau di kampung. "Esok mak ayah sampai kut"


"Jom sayang.." balasku mengucup pipinya.


Pagi itu, kami bangun subuh. Sedang kami bersiap-siap untuk ke sekolah, tiba-tiba telefon isteriku berdering. Aku tak amik kisah, aku siapkan anakku untuk dihantar ke rumah pengasuh. Walaupun usianya layak untuk ke tadika, namun kami tangguhkan dulu, kerana kami rasakan dia masih belum bersedia. Tunggu tahun depan waktu dia berusia 5 tahun, baru kami hantar. Sedang aku membetulkan baju Aiman, isteriku memberitahu yang dia nak cuti hari ini.

ENDEMIK ( sambungan PKP)Where stories live. Discover now