BAB 8 : AKAL NAKAL

10.5K 125 10
                                    



Suamiku bersetuju dengan cadanganku untuk ke rumah Tasya, memang lama kami tak jumpa anak sulungku itu. Memandang urusan perniagaan suamiku diuruskan dengan baik oleh rakan kongsinya, maka dia tidak rasa bimbang untuk meninggalkan rumah buat beberapa hari. Anak sulungku itu adalah yang paling rapat denganku, dengan dialah aku berkongsi rahsia yang lama terpendam, seterusnya membolehkan anak menantuku yang lain menerima keadaan kehidupan kami dahulu dan turut serta dalam kehidupan mereka sekarang.


PKP1.0 telah membuka sisi gelap kami semua, aku dan anak-anakku, menantu-menantuku pun turut sama. Aku bersyukur dikurniakan anak menantu yang baik dan understanding. Kini, setelah dua tahun, tiada lagi rahsia dan batasan antara kami semua. Aku telah pun menikmati setiap lelaki yang ada dalam keluargaku, kecuali anak lelakiku, Amirul. Dia tidak mahu bersamaku, tidak sanggup katanya, membuatkan aku sedikit sebak. Namun, dia rela isterinya disetubuhi oleh ayahnya sendiri, yang juga selamba sahaja menyetubuhi anak kandungnya seperti tiada apa-apa, tetapi sebaliknya, Tasya, Nabila dan Zalia yang rasa kekok dan kaku semasa mula-mula bersetubuh dengan ayah kandung mereka buat pertama kalinya. Selepas itu, semua dah OK, dan mula memberikan kerjasama dalam menerokai kenikmatan sesama keluarga.


"Lia dalam kereta ke, nak ke mana tu?" soalku apabila dia terdengar bunyi hon kereta sewaktu call anak bongsuku Zalia
"A'áa, mak dalam kereta. Baru balik dari rumah Abang Mirul" jawabnya
"Ooo, Yusuf ada ke tu?"
"Ada, tengah drive ni"
"Syok la, dapat ke tu?"
"Mesti la mak, kami tido rumah diorang"
"Amboi, sakan ye, syok la menantu mak sorang tu"
"Memang dia yang plan dengan Mirul, Lia dangan Kak Ina tak tau"
"Mak happy anak menantu mak baik macam ni, sporting"
"Mak dengan ayah pun sporting, sebab tu kami semua macam ni, atas nasihat mak dengan ayah jugak" balas Zalia yang membuat hatiku sayu.
"Ayah kirim salam, dia kata dia rindu kat Lia" kataku apabila bahuku disentuh, aku berbisik mengatakan aku sedang berbual dengan Zalia
"Lia pun rindu ayah, ni haa, Abang Yusuf kirim salam kat mak, dia pun rindu mak jugak"
"Mak pun, lama tak rasa Yusuf" balasku mengenangkan menantu bongsuku itu, sasa tubuhnya sesuai dengan kerjaya sebagai pegawai polis.
Semasa PKP1.0 lalu, sewaktu anak menantuku happy dengan pasangan masing-masing saling bertukar, aku kasihankan Yusuf. Aku simpati kerana dia tidak dapat turut serta dalam kehidupan begini disebabkan jarak dan tugas. Dia tak tau yang isterinya telah lumat dikerjakan oleh anak menantuku, sedangkan dia bertugas sebagai frontliner di perbatasan.
Teringat aku mula-mula aku membuatkan Yusuf terjebak sama, namun pada waktu itu ia berlaku secara tak sengaja, tidak dirancang. Masa itu, aku baru selesai mandi, dengan rambut yang masih basah, iphone aku berbunyi menandakan panggilan masuk. Kulihat panggilan video menerusi WhatsApp, suamiku berbaring di katil, lena agaknya.

"Ting...ting...ting......" irama Iphone ku berbunyi, deringan call in. Suami aku terjaga, aku terus menekan butang terima.


"Hai mak, Assalamualaikum" tegur Yusuf yang segak berpakaian seragam polisnya.


"Waalaikumuusalam Yusuf, kat opis ke tu?" tanya aku senyum sambil duduk di birai katil.


"Eh mak baru lepas mandi ke tu?" soal menantuku, dan baru aku sedar yang aku hanya berkemban tuala sahaja selepas keluar dari bilik air. Timbul akal nakalku nak permainkan menantuku ini, aku tahu dia dah lama tak balik jumpa Lia.


"A'aa, mak baru lepas mandi, keluar bilik air tengok ada call" jawabku senyum


ENDEMIK ( sambungan PKP)Where stories live. Discover now