Selang seminggu selepas majlis di pihak rumah Fatihah. Haslina sekeluarga sibuk membuat persiapan untuk majlis sambut menantu untuk pihak Adwa pula. Kebetulan pada ketika itu adalah cuti persekolahan, jadi bolehlah dia berada di semenanjung lebih lama sedikit berbanding pada hari cuti biasa. Nuril turut membantu membuat persiapan. Dia mengemas rumah peninggalan arwah ibu dan ayahnya yang terletak di Kuantan Pahang. Rumah banglo sederhana setingkat itu didirikan atas tanah persendirian yang mempunyai halaman yang agak luas. Jarang-jarang dia dapat pulang ke situ, adakala dia meminta tolong bapa saudara sebelah ibunya untuk tengok-tengokkan rumah tersebut. Dia hanya pulang sebulan sekali dengan Adwa sebelum ini untuk membersihkan rumah, itu pun jika Adwa dapat meluangkan masa. Adakala dia mengajak Rina dan Remy menemaninya. Nuril ada menyimpan hasrat untuk menetap di Kuantan selepas dia tamat belajar sebelum ini namun kerana rezeki kerjayanya di Kuala Lumpur, dia menangguhkan dulu hasratnya itu.
"Makcik. Okay tak pelamin ni?" soal Nuril yang sedang memerhati beberapa orang pekerja mak andam yang sedang menghias pelamin.
"Cantik. Simple dan menarik. Tema cream and gold. Nampak mewah walaupun simple." Ujar Haslina sambil tersenyum melihat pelamin yang hampir siap dihias.
"Kan...tak tahulah along dan kak Fatihah suka ke tak. Hehe."
"Ish, mesti dia suka punya. Idea adik dia kan...jarang dia membantah hehe." Nuril hanya tersenyum mendengar kata-kata makciknya.
Malam itu Nuril tidur agak lewat kerana menyiapkan hiasan di ruang makan pengantin. Untuk makanan kenduri pula mereka hanya menempah melalui khidmat katering bagi memudahkan urusan esok harinya. Hanya untuk lauk pengantin sahaja yang akan mereka masak sendiri. Seusai selesai tugasnya, Nuril terus masuk ke bilik dan merebahkan dirinya di atas katil, tanpa disedarinya dia terus sahaja terlena.
Pada pukul 11.30 pagi keesokkan harinya, rombongan pengantin tiba seperti yang dirancang. Adwa tersenyum saat melihat adiknya dan ibu saudaranya menyambut ahli rombongan. Dia sangat bersyukur majlis perkahwinannya berjalan lancar walaupun dia sudah tidak lagi mempunyai kedua ibu bapanya sebagai pendokong utama majlisnya.
Seusai bersanding dan bergambar pasangan pengantin kemudiannya terus ke meja pengantin untuk makan tengahari. Nuril dan Umi melayan para rombangan dari pihak perempuan.
"Adik..." panggil Adwa perlahan tatkala Nuril sedang menuang minuman ke dalam gelasnya Adwa. Nuril menundukkan sedikit badannya ke arah Adwa untuk membolehkannya mendengar apa yang bakal disampaikan oleh Adwa.
"Terima kasih. Cantik pelamin. Kak Fatihah pun suka."
"Huh?! Owh, hehe. Thanks along. Along, makan dulu, nanti kita sembang." Ujar Nuril sambil tersengih. Ahli keluarga Fatihah yang berada di meja makan tersebut hanya memerhati mereka berdua sambil tersenyum.
"Kak Fatihah... makan banyak-banyak tau. Penat masak hehe."
"Huh? Malu...lepas majlislah akak makan banyak-banyak hehehe." Ujar Fatihah. Nuril hanya ketawa kecil mendengar kata-kata Fatihah dan berlalu dari situ.
"Adwa...adik kamu tu dah kahwin ke belum?" soal bapa mertua Adwa.
"Owh, belum ayah. Hehe." Jawab Adwa ringkas.
"Cantik orangnya..." sampuk ibu mertua Adwa pula.
"Alhamdulillah...rezeki Allah kurniakan. Dialah satu-satunya amanah yang arwah ibu dan ayah tinggalkan untuk saya."
"Besar tanggungjawab kamu tu." Ujar bapa mertua Adwa sambil mengangguk tanda memahami apa yang tergalas di bahu Adwa. Adwa hanya melemparkan senyuman.
*****
Tengahari itu sesudah keluarga Fatihah pulang. Adwa dan Fatihah menyambut para tetamu yang hadir ke majlis mereka. Nuril dan Umi sibuk mengemas meja pengantin.
YOU ARE READING
My Belahan Jiwa
Fanfiction~ Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat pengajaran darinya dan apabila kita bertemu dengan jodoh kita yang sebenar, kita akan bersyukur dengan ketentuanNya ~ ~ Allah tetapkan kita bertemu dengan jodoh kita bertepatan...