Bab 13

13 3 0
                                    

Deringan telefon itu mengalih perhatian Adwa yang sedang khusyuk membaca. Dia menjawab panggilan tersebut dengan matanya yang masih tertumpu pada buku yang dibacanya.

'Hello...' jawab Adwa perlahan.

'Hello. Assalammualaikum.. along..' balas Nuril.

'Owh, Awra...'

'Along busy ke? Boleh ke nak cakap kejap?' Nuril menyoal. Dia tahu abangnya itu selalu sibuk.

'Boleh...kenapa? Ada apa-apa yang perlu along tahu ke?' Adwa berhenti menelaah. Dia menumpu perbualannya pada Nuril.

'Adik nak maklum je...cuti 3 hari minggu depan adik nak pergi berkelah dengan Rina.'

'Owh, dekat mana?'

'Dekat Port Dickson. Mungkin pergi balik hari je.'

'Owh, tak penat ke? Macam menarik pulak sekali sekala pergi berkelah, lama jugak along tak pergi. Kalau along join sekali boleh ke?'

'Huh! Along nak join? Along cuti ke?'

'Ha ah, cuti. Tak pernah lagi bawa kak Fatihah jalan-jalan sejak dah kahwin ni. Kesian pulak dekat dia.'

'Erm, adik tanya dengan Rina dululah. Tak tau perancangan dia macam mana.'

'Alright. Tapi alang-alang ke sana, along suggest baik kita bermalam semalaman. Taklah penat sangat.'

'Erm, nanti adik tanya dulu. Apa-apa adik maklum semula.'

'Okay. Adik berdua dengan dia je ke?'

'Tak, kami berempat... ada lagi dua orang kawan.'

'Owh, okay. Apa-apa maklum semula pada along nanti.'

'Okay along. Bye.' Ujar Nuril sambil tersenyum. Nuril kemudian mematikan panggilan, lalu dia terus mendapatkan Rina yang sedang bermalas-malasan di atas sofa di ruang tamu. Hujung minggu itu mereka berdua hanya menghabiskan masa di rumah.

Nuril melabuhkan punggungnya di atas meja kopi di ruang tamu lalu menghadap ke arah Rina yang sedang melayari media sosial di telefon pintarnya.

"Rina..."

"Hmm...ada apa cik Nuril?" balas Rina perlahan dengan matanya masih tertumpu pada skrin telefonnya.

"Erm, untuk berkelah nanti tu. Boleh ke kalau abang aku nak join sekali?"

"Huh? Abang kau nak join?"

"Ha ah, aku bagitahu dia tadi. Dia kata dia nak join sekali sebab sejak dia kahwin ni tak pernah lagi dia bawa wife dia jalan-jalan. Almaklumlah sibuk memanjang. Abang aku cadangkan kita bermalam dekat sana semalaman. Apa pendapat kau?"

"Owh, aku lupa... kau kan kena report dekat abang kau kalau kau nak pergi mana-mana hehe."

"Bermalam eh? Erm, macam okay jugak cadangan dia tu. Dah alang-alang kita cuti, boleh jugak kalau kita nak bermalam. Hmm...pagi kita gerak, kita berkelah buat BBQ sikit ke then petang ke malam tu boleh kita jalan-jalan area sekitar. Nanti aku cari resort yang okay." Kata Rina dengan nada bersemangat. Rina memang gemar dengan perkara-perkara berkaitan percutian ni.

"Eh, tak tanya Remy dan Asrar dulu ke? Kalau-kalau diaorang tak dapat nak join ke sebab kita nak bermalam." Soal Nuril.

"Haa...tu small matter je. Jap aku call Asrar." Rina mendail nombor Asrar namun panggilannya tidak berjawab. Dia cuba lagi beberapa kali namun masih tidak berjawab.

"Hmm.. tak jawab pulak si Asrar ni. Ke dia kerja hari ni?" kata Rina sambil merenung ke arah skrin telefonnya. Nuril hanya memerhati tingkah laku Rina. Rina kemudiannya mendail nombor Remy pula.

My Belahan JiwaWhere stories live. Discover now