“Assalammualaikum. Selamat pagi Nuril. Nah, mocha latte yang kau kirim.” Sapa Mia dengan nada ceria. Dia yang baru sahaja tiba di pejabat meletakkan secawan mocha latte yang dibelinya ketika dalam perjalanan ke pejabat di atas meja Nuril.
“Waalaikumussalam. Selamat pagi Mia. Amboi, ceria nampak pagi ni, ada berita gembira ke? Thanks Mia sebab tolong belikan.” Ujar Nuril sambil tersenyum.
“You’re welcome. Aku happy sebab aku ada berita gembira tau hehe.”
“Sharelah, boleh aku tumpang gembira sekali hehe.”
“Aku...dah pregnant hehehe.” Ujar Mia ceria dengan suara serak-serak basahnya.
“Hah? Wah! Alhamdulillah, akhirnya... Sampai juga rezeki kau Mia selepas dua tahun menunggu hehe.” Ucap Nuril. Dia tumpang gembira mendengar berita gembira itu
“Aku pun tak sangka tau.”
“Mesti seronokkan ada baby nanti.”
“Kan...aku tak sabar hehe. Eh, kau Nuril jangan fikir lebih-lebih...kau kena nikah dulu baru boleh fikir pasal baby hehe.”
“Amboi, perli aku ke? Aku tahulah aku tak kahwin lagi.” Jeling Nuril.
“Hehe...cepat-cepatlah cari calon.” Nuril tersengih mendengar kata-kata Mia.
“Kenapa kau sengih?” Soal Mia lalu mengangkat sebelah keningnya.
“Ni mesti ada apa-apa ni...Haa... Kau jangan nak sembunyi apa-apa dari aku, baik kau cerita.” Kata Mia sambil mencekak pinggangnya.
“Eh, sembunyi apa? Cerita apa? Sengih pun salah ke?” Nuril tergelak dengan gelagat Mia. Dia menghirup air mocha latte panas itu perlahan-lahan.
“Ala...kau ni. Aku tau kau sembunyikan sesuatu dari aku...kau dah jumpa boyfriend baru eh? Sharelah dengan aku.” Sejurus Mia berkata demikian, seorang pegawai atasan bernama Ilham masuk ke bilik mereka bersama-sama dengan Haiqal. Haiqal memandang ke arah Nuril dengan riak wajah bersahaja. Nuril merenungnya dengan pandangan yang serius, dia masih teringat akan kejadian yang berlaku di Port Dickson beberapa hari yang lepas. Nuril terpandang tangan kiri Haiqal yang separuh bersimen dan berbalut dengan anduh.
Kenapa pulak dengan tangan dia tu? Nuril tertanya-tanya sendirian namun dia nekad untuk tidak mahu ambil peduli.
“Mia... I need you today. Ada beberapa proposal yang perlu you teliti hari ni.”
“Huh? Owh, okay Encik Ilham. Nanti saya pickup dekat pejabat Encik Ilham.”
“Okay...I ada meeting dengan Encik Haiqal pagi ni. Nanti you minta dengan my PA.” Pesan Ilham.
“Okay sir.”
“Hmm...Encik Haiqal, kenapa dengan tangan?” Mia yang perasan akan perkara itu terus bertanya ingin tahu.
“Huh? Owh, I accident baru ni. Tapi sikit je.” Balas Haiqal sambil mengerling ke arah Nuril yang sudah menumpukan perhatiannya pada skrin komputer untuk memulakan kerjanya. Nuril hanya mendengar perbualan mereka, sedikit pun dia tidak berminat untuk turut serta.
“Hah? Ye ke. Patah ke?” soal Mia lagi.
“Ha ah, patah.” Jawab Haiqal ringkas sambil tersenyum kelat.
“Semoga cepat sembuh.” Ujar Mia perlahan sebelum Ilham dan Haiqal beredar dari situ.
“Erm, Nuril...senyap je kau.”
“Hmm?”
“Kau tak tanya langsung khabar ex kau. Hehehe.” Mia bergurau.
“Eh...Aku ada ex ke? Aku tak tahu pun hahaha.”
YOU ARE READING
My Belahan Jiwa
Fanfiction~ Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat pengajaran darinya dan apabila kita bertemu dengan jodoh kita yang sebenar, kita akan bersyukur dengan ketentuanNya ~ ~ Allah tetapkan kita bertemu dengan jodoh kita bertepatan...