Bab 5

1 0 0
                                    

Husna apa kamu dah buat..emak yang baru balik dari warung meluru terus ke husna..buat apa emak?tok ketua cakap dia jumpa kamu dalam semak dengan budak kuala lumpur..emak kenapa fitnah husna macam ne..husna lalukan..memang tu jalan balik rumah...

tapi kenapa tok ketua cakap macam tu..husna tak tahu..husna jalan macam biasa..budak kuala lumpur tu tahan husna...husna nak lalu je emak...emak...ayah hanya memandang..emak pun tak tahulah kenapa tok ketua cakap macam tu...

Wei Azrul..kecoh tadi kat warung mak kiah tok ketua tangkap kau dengan anaknya dalam semak..aku dengan dia dalam semak..agak-agaklah...

Azrul terus bangun..tiba-tiba dia marah dengan situasi begini...aku ne belum bodoh lagi nak buat benda tak baik dalam semak...yang tok ketua tu pandai-pandai buat cerita kenapa?geram aku...

jom ikut aku..pergi mana?rumah tok ketua..kau biar betul?nampak macam tak betul ke?orang dah burukkan nama aku...tapi..kamal nak ikut ke tak?baik-baik bos aku ikut..

Salam diberi...lalu pintu rumah tok ketua di ketuk...selepas beliau menunaikan  solat maghrib tadi dia mengajak kamal  terus ke sini...

Kamu budak kuala lumpur.kenapa datang rumah saya malam-malam ne?saya rasa tok tahu tujuan saya ke sini..saya dengar tok jaja cerita saya petang tadi?Kenapa tok ketua cerita macam tu...Azrul meraut mukanya...hmm

Tok ketua dah malukan saya..saya sendir nampak kamu berdua-duaan dalam semak tu..tok tu laluan orang keluar masuk...

tapi saya nampak kamu bersembang...tapi tok saya cuba tegur gadis tu..tapi keadaan kamu berdua2 macam tu memalukan saya sebagai ketua kampung..sepatutnya kamu tak boleh berkelaluan macam tu..kalau dah bersembang..pergi tempat terbuka..bukan situ..azrul meraut wajahnya ..tok ketua nak saya buat apa?

Kamal memandang azrul yang serabut dengan kata-kata tok ketua itu...

tok nak saya buat apa?saya tak suka nama saya diburukkan macam ne..tujuan saya ke sini nak selesaikan projek dewan orang ramai...saya tak nak.imej saya buruk...toknl ketua memandang wajah lelaki yang menaiki kotor ex5 itu...husna kau tolak aku dulu...bisik tok ketua di dalam hatinya..biar kau kahwin dengan lelaki miskin ne..aku nak kau dulu kau jual mahal..

Aku nak kau kahwin dengan budak tu?kahwin..kamal yang duduk disebalah azrul terkebil2...Asal pulak saya kena kahwin...

Atan kau panggil husna dengan keluaga dia ke sini...

Mak kiah berhadapan dengan wajah tok ketua...

Apa tok ketua..anak saya dah terangkan yang dia tak bersalah...salah ke tak ..takde siapa yang nampak mereka buat apa?tok ketua ne memang nak kena dengan aku ne..azrul berkata dalam hati..bukan ne yang dia nak...

wei perempuan cakaplah..nak cakap apa?saya dah terang semua pada emak..saya tak salah..encik yang tahan saya...aku pulak yang salah...

Sudah aku tak nak orang buat buruk dekat kampung aku..yusof aku nak kahwinnya mereka...

Kenapa kena kahwin pulak tok ketua...

bengang Azrul dengan lelaki tua itu...kau dah malukan kami kau kena kahwin dengan husna ne..his kalau aku tahu macam ne aku tak akan ke sinilah..

Husna memandang tajam tok ketua..beliau tahu tok ketua sahaja nak kenakan dia...tapi kenapa kena kahwin..aku nak kau kahwin dengan lelaki miskin ne..hari ne..membulat mata husna..

Azrul memandang gadis itu..dia nampak tok ketua berbisik sesuatu...

Serabutlah...

lelaki ituWhere stories live. Discover now