Bab 9

2 0 0
                                    

Encik...kenapa ikut saya?terkejutlah..Azrul hanya tersenyum
.awak dah bagi alamatkan..Aku ikut je..malas nak ikut waze...motif..saya tak ada tempat nak tuju..

Husna melihat kejiranannya..

Encik nanti apa orang cakap?kad mana?hmm..kita tunjuk kad kahwin..

Tak nak jemput aku masuk..Saya tak pernah pun berdua-duaan dengan encik...degil..lelaki itu mengekori beliau masuk ke dalam rumah..dengan selamba lelaki itu duduk..cantik rumah..sewa ke beli?

Husna hanya berdiri di tepi sofa itu.nak cakap apa?saya nak rehatlah..rehatlah..tapi encik?kau tak bagi ke aku lepak.sini?nak main lepak2 pulak..

Aku tanya ne..rumah ne sewa ke beli?beli.ok..kenapa?takdelah tuan rumah marah ada lelaki masuk rumah kau..encik ne kenapa?

saje..saya nak rehatlah..rehatlah..siapa larang..husna malas melayan lalu beliau mahu naik ke biliknya..dia mau mandi dan solat asar..kejab.husna berpaling melihat lelaki itu memanggil dirinya...ade bilik kosong tak..aku nak solat ..kejab..husna masuk ke dalam bilik dia lalu mengambil kain pelikat ayahnya dan tuala..nak halau memang tak nak balik...

Nah..Azrul memandang wanita yang bergelar isterinya itu...ne kain ayah..tak cakap apa?muka ...

bilik air kat luar..Azrul bergegas menukar pakaiannya dan terusn menuju ke tandas..arah kiblat telah ditunjuk oleh husna..

Kau kenapa azrul ..Azrul tersenyum..entahlah seronok pulak lepak sini malas nak balik villa..

husna yang baru lepas solat mengeluh..nak kuar ke tak ne..lalu dicapai tudung dan keluar dari biliknya..

mana ia lelaki itu...husna memerhati dari celah pintu yang terbuka itu lelaki itu sedang solat..saja ia nak tunjuk solat ke tak?

langkah husna menuju ke dapur..peti sejuk dibuka..ayam yang memang dikeluar tadi sebelum pergi kerja dibawa keluar..

agak-agak nak makan sini tak?

masak ke?lelaki itu bersuara..hmm..tanya ne..tengok tengah buat apa?buatkan teh ais satu..
petang-petang ne teh ais..husna malas berdebat hanya melakukan kerjanya..

Nah..sedap..kenapa pakai tudung?husna malas menjawab.

aku tanya ne?ada lelakikan..

tapi aurat kau halal untuk aku tengok..

husna memandang malas..saya tunjuk aurat saya pada lelaki yang saya cinta sahaja...

meletus ketawa Azrul...kenapa?merah muka husna...sibuklah...nak aku bagi kau jatuh cinta tak?

Husna menggeleng kepala dengan laju...Azrul ketawa lagi..

Dah siap masak panggil tau..lapar..biasa makan kat warung mak petang2 ne...his mamat ne...

husna terus melakukan tugas memasak beliau..

siap..

mana pulak mamat tu?

kita maghrib dulu baru makan..

jom jemaah..husna memandang lelaki itu...jom..his paksa-paksa orang pulak..

Husna bagaikan terkejut dengan bacaan surah-surah lazim lelaki itu...merdu sungguh..Yaallah hadirnya lelaki ini dengan tiba-tiba...kau ade Al-quran tak nak pinjam kejab..ne macam lelaki pilihan je..jab saya ambik..husna terus berlalu jauh dari lelaki itu...

rutin Azrul memang begini..

tak salam ke?kena ke?

kita tak bincang lagi tujuan perkahwinan ini..matlamat..macam best sahaja...balik kerja lepak kat sini..encik jangan macam2..dah jom makan lepas tu en balik...saya nak rehatlah...

Azrul terus berlalu ke meja makan..simple...nasi putih ayam sambal dengan sayur tumis..doa dibaca lalu beliau makan..comfrim tak sakit perut..hmm..makanlah kalau saya sakit perut nanti sapu ubat..

Azrul meneruskan suapan...


lelaki ituWhere stories live. Discover now