Pintu rumah mak mertuanya dibuka pelahan...bilik husna dicari..Azrul melihat isterinya itu sedang baring..pintu bilik dibuka..
husna...
husna..nama isterinya dipanggil berkali2..panas..
Awak deman ne..husna mamai2 memandang..eh awak dah malam ke?tak tadi saya pergi warung mak..lepas tu abang awak cakap awak tidur tak bangun..dia nak pergi warung..saya tak laratlah..boleh bangun tak..jom kita ge klinik..jab saya balik ambik kereta..jab tau..awak siap..kalau tak larat nanti saya siapkan awak..ok2 saya tukar baju..
Sepantas kilat Azrul mengambil kereta projek di halaman rumah sewanya..kereta proton persona itu dibawa dengan laju..
Dah siap ke?dah jom..larat ke ne?Azrul memimpin tangan husna..
Sorry awak susahkan awak..
takpe..awak tanggungjawab saya..
Klinik berhampiran bandar dicari..nasib ada yang buka..sebab hari cuti..husna dipandang..serba salah pulak azrul..
Husna bangun...kita sampai klinik dah..husna bangun..jom..
mereka menunggu nama dipanggil..
jom nama dah kena panggil..tersenyum doktor melihat kedua pasangan itu..Sama padan..baru kahwin ke?husna dan azrul mengangguk..Yaallah malunya husna ketika itu..husna memandang Azrul..biasalah macam ini untuk pengantin baru..nanti saya akan bagi ubat urat dan deman..
Awak..malulah..takpe ..nak buat macan mana..pengalaman baru..takpe aku ada..kita malu sama-sama..
husna memandang suaminya itu..kenapa?thank..sama2 esok nak balik jugak ke?kerja banyaklah..larat ke ?nanti makan ubat eloklah..sorry tau..aku nak ikut balik kerja kat sini takde orang jaga..2 minggu lagi kita jumpa tau.minggu ne depan tak jumpa ke?.husna jangan nangis..malam ne aku tidur umah emak..nanti kita bincang lagi..kamal ada urusan dekat Kuala Lumpur..kalau mereka tak bersatu rasanya husna tak akan macam ne
.dia nak dekat sahaja dengan suaminya itu..Jom kita balik..kau nak beli apa-apa ke?husna menggeleng kepala..tak laratlah..ok2 jom kita balik..
Mcm mana Azrul..doktor cakap apa?deman biasa je emak ..esok eloklah..betul ke husna..husna mengangguk..
Ayah berdeham..kenapa abang?kamu nekan kiah tak faham ke buat2 tak faham..pengantinkan.yela abang..kenapala saya lambat sangat..Alhamdulillah abang budak2 tu dah jadi suami isteri yang sebenar..tula aku pun suka si azrul tu..baik budaknya..
Awak tak kisah ke dia kerja apa?janji dia kerja halal..husna cakap dia satu pejabat dengan azrul di kuala lumpur..kecil betul dunia ne..boleh jumpa kat sini..Kita doa sama2 mereka bahagia hingga ke anak cucu..
Husna jom makan ubat dulu..tadi dah makan nasikan..husna mengangguk..awak sorry tau..takpelah saya yang buat awak sakit..
seharian mereka berehat di dalam bilik..esok dah nak balik ke?husna mengangguk lagi..nanti saya hantar sampai airport..malam ne ...kita..awak..apa ne?Azrul ketawa..Yaallah hensemnya..awak okkan..husna mengangguk..dia telah sihat selepas menelan ubat tadi..
Husna memandang azrul..inikah dinamakan cinta..kenapa ne?tengok muka hensem saya..
Husna ketawa..hensemkan suami saya..tak baik tau perli..betullah..mereka hanyut lagi dengan cinta halal..
Husna kau nekan..malunya..
Azrullah ..semua salah dia..kenapa buat dia begini..mendambakan insan bergelar lelaki..
Sayang bangun..husna bagaikan terkejut dengan panggilan itu..sayang?dia salah dengar ke?
Husna sayang bangun..dah jom mandi kita berjemaah..awak ok dah ke?husna mengangguk...flight tengaharikan..husna mengangguk..selesai solat husna membantu emaknya didapur..
Husna memandang emaknya..sayang mak..
dah kenapa sayang2 emak pagi ne..deman dah elok ke?husna mengangguk..husna jadi isteri ne kena dengar cakap suami tahu..husna mengangguk faham..
Azrul tu emak tengok baik budaknya..jangan kita pangkat besar kita kecilkan suami kita yang pangkat rendah..husna tersenyum..emaknya tak tahu lagi Azrul sebenarnya ceo..kalau tahu..mau pengsan..
Husna kenapa ne senyum2..takde apa mak..
Awak jom sarapan..emak ..nanti saya hantar husna pergi airport..husna naik kapal terbang ke?bukan bas..husna tersenyum..dah suami suruh naik flight kita naiklah..bulan ne banyak duit lebih..kayalah kamu husna..husna ketawa kecil..gembira azrul dengan gelagat manja isterinya itu..tak dibuat2..
Emak nak naik kapal terbang ke?nak naik saya boleh belikan tiket..his tak payah Azrul..mak gurau je dengan husna..
Husna ketawa..emak nak naik kapal terbang jomlah ikut husna..Azrul boleh tempahkan..kan2..boleh je ..Azrul tersenyum..
Kamu ne husna jangan nak susahkan suami kamu ne..boleh je emak kalau nak naik kapal terbang..nanti kami sanding kat kuala lumpur kita naik kapal terbang..his tak yah membazir je..sejuk hati dengan mak mertuanya yang tak mengira pangkat..
thank awak..kenapa?entah..
YOU ARE READING
lelaki itu
Romancehadirnya lelaki itu tanpa di pinta..lelaki itu umpama lahir dari cerita dongeng..lelaki itu..cinta sejatinya.