Bab 7

3 0 0
                                    

Azrul sekarang macam mana?macam nelah..dia bukam tukang masak warung emaknya..dia bekerja di Kuala Lumpur...lah habis-habis aku ingat dia kerja situ..tula..kenapa tak tidur rumah bini..kau jangan macam-macam kamal..

kau tak tanya bini kau kerja mana?malas..biarlah...macam tu pulak...kau tahukan perkahwin ini macam mana?tapi Azrul dia dah jadi bini kau..nantilah aku fikirkan..aku tak sangka tok ketua perangkap aku macam ini..

Kenapa kau tak tolak tadi..aku kesian  keluar mereka...tok ketua mendesak sampai macam tu..tuduhan dia amat-amat tak betul..ke kau dah suka kat husna itu..suka apanya..aku kenal pun kelmarin..aku terlanggar dia..tup-tup kena kahwin..memang tak betullah semua ini...

Jodoh kau..Azrul mengeluh.....macam mana nak bagitahu Tengku...hmm..entah..kita buat tak tahu jela...aku nak selesaikan masalah dekat sini...minggu depan aku nak masuk office ada meeting dengan bahagian kewangan...

Kau tinggalkan aku sorang-sorang sini?tu budak tu adakan.ialah..aku nak bincang dengan akauntan..aku dengar akaun syarikat budak baru...tak pasti pulak biasa aku berurusan dengan julia...

Nanti kau jumpa bagitahu aku macam mana..asal kau...alah kau dah kahwin aku pun nak cari jodoh jugak..kau jangan nak macam..aku kahwin sebab terpaksa..bukam sebab cinta..kau boleh belajar..belajar..hmm..

Susah aku nak cakap..aku pun tak paham kenapa tok ketua nak sangat aku kahwin dengan husna..

kan...aku pun tak faham..aku macam pelik..tula aku pun pelik..oranh kampung tak cakap apa-apa ke?aku malas nak ambik tahu..

Aku laparlah jom lepak warung mak mertua kau...kau sahajakan...

Azrul dan kamal menaiki motor ke warunh mak kiah merangkap.mak mertuanya..

Azrul..wanita tua itu disalam..tanda hormat..nak makan apa?matanya sempat mengintai diruangan dapur..mata tu Azrul....

Husna takde..dia dah balik Kuala lumpur..dah balik..tak cakap kat aku..sabar azrul..buat biasa...

Kamal perasan perubahan wajah azrul..

Asal?

Kamu nak order apa?nasi goreng paprik..

Husna tu ada kerja penting katanya..patutnya kena balik esok...pagi-pagi lagi dia dah gerak balik kuala lumpur..katanya takut sampai lambat...

Ok Azrul kau sabar...dia pun tak kisah nak bagitahu kau dia balik Kuala lumpur..ok kau nak macam inikan
.baik...

Azrul kau ok tak ne?

Ok je..

Kamal aku nak balik Kuala lumpur esok..apa-apa aku update.kau tengok betul-betul pekerja buat kerja..tapi bukan kau cakap nak balik minggu depan?aku nak urusan urusan aku kat pejabat agama dulu..ok..kau bungkus je makanan aku..kau tak nak makan..

sakit hati Azrul..wanita itu pergi macam.tu sahaja..kau nak aku buat tak kisah dengan semua ini..baik...

Disuatu tempat husna mengeluh..terasa serba salah pulang ke Kuala Lumpur tanpa memberitahu lelaki itu..dia hanya menulis sekeping surat..

Azrul terlupa makci..apasal makci..maklah..ne husna ada bagi surat..

Dia cakap nak kol takde no..makci lagilah takde no kamu..saya ada bagi no saya pada ayah..wanita tua itu memandang azrul..bila lelaki itu memanggil diri suaminya dengan panggilan ayah..

Saya tahu semua ini terjadi begitu pantas..tapi saya hormat mak dan ayah mertua saya..

Saya balik dulu..

izinkan saya pulang ke Kuala Lumpur...

Husna..

Azrul mengeluh...hanya sekeping surat..kandungan surat itu hanya beberapa patah perkataan..kertas itu disimpan..
beberapa patah perkataan..

lelaki ituWhere stories live. Discover now