(Briënn)
Ik was twaalf toen dit gebeurde, vijf jaar geleden haalde ik één van de ergste grappen uit samen met mijn beste vriendin Maut.
‘Kom op Briënn, je laat me dit toch niet alleen uithalen? We hebben dit samen bedacht dus halen we ook samen de grap uit, toch?’ Verluisterde Maut zachtjes zodat niemand ons hoorde.
Maut was al van jongs af aan mijn beste vriendin, ze had lang rood krullend haar, dat bijna tot haar kont kwam. Ze had vel blauwe ogen en had een bleke huidskleur. Ze was klein en was niet zoals de normale engelen, de meeste engelen droegen witte gewaden of op zijn minst nette kleding. Bij Maut was dat heel anders, ze droeg vaak versleten spijkerbroeken en T-shirtjes of hemdjes.
Als je aan engelen denkt, krijg je altijd een beeldschoon jongen of meisje met grote witte vleugels in je gedachte. Maar bij ons is het toch iets anders, bij ons kunnen de engelen zelf weten of je vleugels hebt of niet. Als ik bijvoorbeeld zin heb om een stukje te vliegen, wat ik trouwens nooit wil, kan ik mijn vleugels krijgen. Maar als ik geen vleugels wil, dan kan ik ook gewoon geen vleugels hebben.
Ik ben ten opzichte van Maut heel anders, ik had wel heel lang haar dat tot mijn kont kwam, alleen mijn haarkleur was heel donkerblond. In de zon leek mijn haar brons met een bruin tintje, maar onderwater leek mijn haar goud en het had iets weg van blond. Op verschillende momenten leek het alsof ik andere haarkleuren had. Net als bij Maut krulde mijn haar ook. Ik had groenblauwe ogen, ze leken meer blauw als groen maar op sommige momenten kon je goed zien dat mijn ogen ook groen konden zijn. Mijn huidskleur was bruingetint, en zonder in de zon te liggen was ik al bruin.
‘Natuurlijk doe ik mee, Maut. Maar ik twijfel een beetje om de grap. Zouden ze het erg vinden als wij De Amulet van Goed en Kwaad stelen en het op “slecht” zetten? Kunnen we niet beter een andere grap uithalen?’ Ik verluisterde ook, en ik twijfelde een beetje. Straks worden we verbannen, dacht ik toen.
‘Dude, wees geen mietje, ben je bang dat we gestraft worden? Het ergste wat ons is overkomen door dit soort grappen is dat we een hele maand alles moesten schoonmaken en we niks anders mochten doen.’ De stem van Maut werd dringender en ik had meteen door dat door mijn twijfelen haar geduld opraakte. Ik was nog niet overtuigd, maar ik zou echt nooit nog zo een grap uit kunnen halen. Ik moest wel mee met Maut.
‘Okay, kom dan, we moeten gaan.’ Ik stond op en liep voor haar uit. Maut rende achter me aan en ik wist gewoon wat ze dacht, zo ken ik Briënn weer!
We liepen samen door een gang, de muren de vloer en het plafond waren allemaal wit en het leek net alsof alles licht gaf. Er liepen nog andere engelen door, ze hadden niet zoals Maut spijkerbroeken aan of zoals mij korte shorts. Nee, de andere engelen droegen lange witte gewaden zonder ook maar een klein vlekje, het leek net alsof alle engelen smet vrees hadden of zo.
We sloegen rechtsaf en kwamen bij een grote glazen deur. Voorzichtig deed ik de deur open bang dat ik hem weer kapot maakte, en stapte naar binnen. Maut liep achter me aan en ik deed weer net zo voorzichtig de deur dicht.
Ooit had ik toen ik heel klein was met Maut tikkertje gedaan, en Maut was de tikker dus ik was hard aan het wegrennen. Ik had de glazen deur niet gezien en ik was er zo tegen aan gelopen. Omdat Maut met volle vaart achter me aan kwam en niet op tijd stopte, was zij ook tegen de deur aangerend. Door mij kwam er al een grote barst ik, maar door Maut was het glas gebroken, we kregen een dikke ruzie met de Opperengel en, natuurlijk, met onze ouders. Maar het ergste vonden ze nog dat wij erom moesten lachen dat we tegen die deur aan waren gerend.
Toen we door de deur heen waren was het plafond niet meer wit maar waren er schilderingen op gemaakt. Het waren allemaal van die nep goden van de mensen, zoals Zeus, Aphrodite en Hera. De Opperengel vond deze schilderingen mooi net als andere engelen. Ik vind ze maar lelijk.
JE LEEST
Chosen. (Nederlands) *On Hold*
FantasyIk ben Siën Merches, een jongen die uitverkoren is om een monsterjager te zijn. Mijn leven staat helemaal over de kop als er rare bemantelde personen op mijn deurkomen die zeggen dat ik uitgekozen ben om mee te vechten in de grootste oorlog die...