1❤️

3 0 0
                                    

Soobin melangkah masuk ke dalam bilik kuliah yang luas, langkahnya tenang tetapi tegas. Dia baru sahaja tiba di universiti ini, tetapi nama dan prestasinya telah pun menjadi buah mulut dalam kalangan pelajar dan pensyarah. Seorang pelajar pintar dan tekun yang berpindah dari universiti yang lebih besar di Seoul, Soobin bukanlah seseorang yang mudah didekati. Pandangan matanya tajam, sering kali seolah-olah menilai setiap orang di sekelilingnya. Pelajar-pelajar lain memandangnya dengan rasa ingin tahu, namun tiada siapa yang berani menghampirinya.

"Siapa dia tu? Pelajar baru ke?" Taehyun bertanya kepada rakan sebelahnya, Jisoo, sambil memerhatikan Soobin dari jauh.

"Yeah, itu Soobin. Dengar cerita dia pelajar cemerlang di universiti lamanya. Ada orang kata dia genius, tapi dia macam susah nak bergaul dengan orang sikit," jawab Jisoo sambil mengangkat bahu.

Taehyun hanya mengangguk, tidak menunjukkan sebarang emosi. Dia memang terkenal sebagai seorang yang sukar didekati, sentiasa diam dan memerhati dari jauh. Namun, Soobin menarik perhatiannya. Ada sesuatu tentang pelajar baru itu yang membuatkan Taehyun ingin tahu lebih lanjut.

Bilik kuliah mula dipenuhi dengan pelajar lain, tetapi Soobin memilih tempat duduk di barisan paling belakang, jauh dari yang lain. Dia tidak mahu diganggu. Dengan tenang, dia mengeluarkan buku nota dan pen dari begnya, bersedia untuk memulakan pelajaran. Namun, dia merasakan ada sepasang mata yang sedang memerhatikannya.

Dia mengangkat pandangannya dan mendapati Taehyun sedang memandangnya dengan wajah yang sukar ditafsirkan. Sebentar mata mereka bertemu sebelum Soobin cepat-cepat menunduk semula, berpura-pura tidak menyedari. Tetapi di dalam hatinya, dia merasakan satu ketidakselesaan. Dia sudah biasa diperhatikan, tetapi pandangan Taehyun terasa lain. Ia tidak sekadar ingin tahu, tetapi lebih kepada cuba untuk menilai, mencari sesuatu yang tersembunyi dalam dirinya.

"Soobin, kan?" suara pensyarah tiba-tiba memanggil namanya, menyebabkan Soobin tersentak sedikit. Dia mengangguk perlahan.

"Good. Saya harap awak boleh sesuaikan diri di sini dengan cepat. Kami memang dah lama dengar tentang kebolehan awak. Jangan risau, kami akan cuba beri awak ruang yang diperlukan untuk excel," kata pensyarah itu, disusuli dengan beberapa pelajar yang memandangnya dengan rasa kagum.

Soobin tersenyum nipis, sekadar formaliti. Dia tidak berminat untuk menonjolkan dirinya lebih daripada yang perlu. Dia tahu bahawa dia diperhatikan, tetapi dia lebih suka kekal misteri.

Di barisan depan, Taehyun tersenyum kecil. Dia sudah menjangka Soobin bukan sekadar pelajar biasa. Namun, dia juga tahu bahawa pelajar sepertinya pasti menyembunyikan sesuatu-mungkin satu rahsia atau satu ketakutan. Dia memutuskan untuk terus memerhati, menunggu masa yang sesuai untuk mendekati pelajar baru yang menarik itu.

Kuliah bermula, dan semua pelajar memberi perhatian kepada pensyarah. Namun, fikiran Taehyun sedikit teralihkan. Dia tidak boleh mengalihkan pandangannya dari Soobin, pelajar yang kelihatan sempurna tetapi penuh dengan misteri. Tanpa disedari, satu benih rasa ingin tahu telah mula tumbuh dalam dirinya.

Soobin pula, merasakan satu perasaan tidak selesa yang mengganggu fikirannya sepanjang kuliah. Pandangan Taehyun yang tidak henti-henti membuatkan dia berasa gelisah, tetapi dia tidak mahu menunjukkan kelemahannya. Dia tahu bahawa di universiti ini, dia harus berhati-hati dengan setiap langkahnya. Lagipun, ini bukan kali pertama dia berhadapan dengan pelajar yang cuba mendekati dirinya atas pelbagai alasan.

Namun, dia tidak boleh menafikan-Taehyun mempunyai aura yang berbeza daripada yang lain. Dan itulah yang membuatkan Soobin semakin tidak pasti apa yang akan berlaku seterusnya.

Petals of Destiny || TaebinWhere stories live. Discover now