Soobin menutup buku nota dan menatap ke hadapan. Kuliah telah berakhir, dan pelajar-pelajar lain mula bergegas bangun dan keluar dari bilik kuliah. Dia mengemaskan barang-barangnya dengan tenang, mengelak daripada bertembung mata dengan sesiapa pun. Bagi Soobin, berada di universiti ini hanyalah satu langkah kecil dalam perjalanan yang lebih besar. Dia tidak berminat untuk terlibat dalam drama sosial atau membina hubungan yang tidak perlu.
Namun, ketika dia hendak keluar dari bilik kuliah, Taehyun berdiri di pintu, seolah-olah menunggunya. Soobin mengangkat kening, sedikit terkejut tetapi tidak menunjukkan emosinya.
"Kau student baru, kan?" Taehyun bertanya dengan nada yang tenang, namun ada sedikit ketegasan dalam suaranya.
"Ya," jawab Soobin ringkas. Dia tidak berniat untuk memanjangkan perbualan ini.
Taehyun tersenyum tipis. "Aku Taehyun. Kalau kau perlukan apa-apa, boleh cari aku."
Soobin mengangguk perlahan, tetapi dia tidak pasti bagaimana hendak bertindak balas. Biasanya, dia lebih selesa menjaga jarak dengan orang lain. Namun, Taehyun tidak kelihatan seperti pelajar biasa yang ingin mendekatinya untuk mendapat perhatian atau faedah. Ada sesuatu tentang Taehyun yang membuatkan Soobin sedikit keliru.
"Terima kasih," jawab Soobin akhirnya, sebelum melangkah keluar dari bilik kuliah dengan langkah yang pantas. Dia tidak mahu memanjangkan perbualan itu.
Namun, di dalam hati, dia merasakan satu perasaan aneh yang tidak pernah dirasainya sebelum ini. Taehyun bukan sekadar pelajar biasa yang ingin berteman. Soobin merasakan ada niat yang tersembunyi di sebalik sikap mesra Taehyun. Tetapi apa? Itu yang membuatkan dia semakin gelisah.
Hari-hari berikutnya berlalu dengan cepat. Soobin cuba mengelak daripada berinteraksi terlalu banyak dengan pelajar lain, tetapi Taehyun seolah-olah sentiasa berada di sekelilingnya. Sama ada di dalam kelas atau di kafeteria, Taehyun akan mencari alasan untuk mendekatinya.
"Kenapa kau selalu ikut aku?" Soobin akhirnya bertanya satu hari ketika mereka berdua kebetulan bertemu di perpustakaan.
Taehyun mengangkat bahu dengan senyuman yang tidak berubah. "Aku cuma rasa kau menarik. Kau lain daripada pelajar lain."
Soobin tidak tahu bagaimana hendak menerima kenyataan itu. Dia bukan jenis yang suka menjadi perhatian, lebih-lebih lagi dari seseorang seperti Taehyun yang kelihatan begitu yakin dan tenang. "Aku tak perlukan perhatian," katanya dengan nada yang sedikit tajam.
"Aku tahu. Tapi itu yang buat kau lagi menarik," balas Taehyun sambil merenung Soobin dengan mata yang penuh teka-teki.
Soobin merasakan pipinya sedikit panas, tetapi dia segera menenangkan dirinya. Dia tak boleh terpengaruh dengan kata-kata manis ini. "Jujur dengan aku, apa yang kau nak, sebenarnya?" Soobin bertanya dengan nada yang cuba dikawal, namun ada getar kecil dalam suaranya.
Taehyun mendekatkan wajahnya sedikit, tersenyum sinis. "Kau," jawabnya ringkas, namun penuh makna.
Soobin terdiam, matanya membesar sedikit kerana terkejut. Pipi yang tadi hanya hangat, kini bertukar merah. Dia tidak tahu bagaimana hendak membalas kata-kata itu, jadi dia hanya memalingkan muka, cuba menyembunyikan rasa malunya.
Tanpa disedari, Taehyun semakin mendekati Soobin. Kedua-dua mereka terdiam seketika, merasakan satu ketegangan yang tidak dapat dijelaskan. Taehyun merenung Soobin, cuba mencari sesuatu dalam mata pelajar baru itu. Sementara itu, Soobin merasa dadanya berdegup kencang, tetapi dia tidak tahu kenapa.
"Sebenarnya, ada sesuatu yang aku nak cakap..." kata Taehyun perlahan, namun nadanya serius.
Soobin menelan liur, menunggu dengan sabar. Namun, sebelum Taehyun sempat menghabiskan kata-katanya, seorang pelajar lain datang menghampiri mereka, memecahkan suasana yang tegang itu.
"Oh, sorry. Aku tak tahu korang tengah berbual," kata pelajar itu dengan muka yang bersalah.
Taehyun tersenyum nipis, dan Soobin segera menggunakan peluang itu untuk beredar. "Aku ada kelas. Nanti kita sambung," katanya sebelum segera meninggalkan perpustakaan.
Taehyun hanya memerhati Soobin yang berlalu pergi, senyuman tipis masih menghiasi bibirnya. Dia tahu bahawa Soobin cuba mengelak, tetapi dia tidak akan berputus asa. Ada sesuatu dalam diri Soobin yang membuatkan dia ingin tahu lebih lanjut-dan dia bertekad untuk merungkaikannya, walau apa pun yang terjadi.
Sementara itu, Soobin berjalan pantas menuju ke biliknya, cuba menghilangkan perasaan aneh yang menyelubungi dirinya. Dia tahu bahawa Taehyun bukan orang yang mudah diabaikan, tetapi dia juga tidak mahu terjebak dalam situasi yang rumit. Namun, jauh di sudut hatinya, Soobin tidak dapat menafikan bahawa perasaannya terhadap Taehyun semakin sukar dikawal.
YOU ARE READING
Petals of Destiny || Taebin
Roman pour AdolescentsSoobin, seorang pelajar baru yang pendiam dan misteri, cuba menyesuaikan diri di universiti baru. Dia tidak pernah menyangka bahawa pertemuannya dengan Taehyun, pelajar yang terkenal dengan personaliti ceria dan suka menggoda, akan mengubah hidupnya...