Matahari pagi memancarkan sinar keemasan di kampus universiti ketika Soobin berjalan di laluan yang sudah menjadi kebiasaannya. Udara sejuk dan segar, dipenuhi dengan suara pelajar yang ketawa dan berbual. Namun, semua yang Soobin dapat fikirkan hanyalah Taehyun.
Sebaik sahaja dia menghampiri bangku taman di mana segalanya mula berubah, dia melihat Taehyun sudah pun duduk di sana, senyuman yang lembut menghiasi wajahnya. Tiada lagi senyuman nakal seperti biasa, sebaliknya ada rasa sayang yang mendalam terpancar dari mata Taehyun. Soobin merasai debaran hangat di dadanya ketika dia melangkah ke arah Taehyun.
"Hai," Soobin menyapa, lalu duduk di sebelah Taehyun.
"Hai," Taehyun membalas, suaranya penuh kasih sayang yang membuat hati Soobin berdegup kencang. "Kau nampak happy sangat hari ni."
Soobin ketawa kecil, "Aku rasa bahagia. Mungkin sebab... aku tak pernah rasa sebahagia ini sebelum ini."
Mata Taehyun bersinar, dia mendekatkan diri sedikit, bahu mereka saling bersentuhan. "Aku pun happy dengar kau rasa macam tu. Sebab aku pun rasa benda yang sama."
Mereka duduk dalam kesunyian yang selesa seketika, memerhati dunia di sekeliling mereka. Pelajar-pelajar lain berlalu, ada yang tergesa-gesa, ada yang berjalan perlahan, tetapi masa seolah-olah berhenti seketika merakam momen bahagia mereka berdua.
"Soobin," Taehyun akhirnya memecahkan kesunyian, nada suaranya serius tetapi penuh dengan kasih sayang. "Aku maksudkan setiap kata - kata aku malam tadi. Aku betul - betul suka kau, dan aku nak kita bersama."
Soobin berpaling memandang Taehyun, hatinya penuh dengan emosi. "Taehyun, aku dah fikir banyak pasal ni, dan aku sedar aku pun rasa benda yang sama. Aku pun nak kita bersama."
Senyuman lebar terukir di wajah Taehyun, dan sebelum Soobin sempat berkata apa-apa lagi, Taehyun menghulurkan tangan dan menggenggam tangan Soobin erat-erat. Ia adalah satu gerakan yang sederhana, tetapi terasa begitu semula jadi.
"Aku happy dengar kau cakap macam tu." Taehyun berbisik, ibu jarinya mengusap lembut tangan Soobin. "Aku janji, aku akan cuba yang terbaik untuk buat kau bahagia."
Soobin tersipu-sipu malu, merasai keikhlasan dalam kata-kata Taehyun. "Duduk berdua macam ni dengan kau pun dah buat aku bahagia."
Mereka terus duduk di sana, kehangatan genggaman Taehyun memberikan Soobin rasa selamat yang dia tidak sedari dia perlukan. Sambil mereka melihat dedaunan yang bergoyang ditiup angin lembut, Soobin merasai satu keinginan tiba-tiba untuk memastikan Taehyun benar-benar faham betapa pentingnya dia dalam hidupnya.
"Taehyun," Soobin memulakan, suaranya hampir berbisik, "Aku dah lalui banyak perkara, dan aku pernah rasa ragu-ragu dan takut. Tapi dengan kau... segalanya terasa lain. Aku rasa aku boleh jadi diri sendiri, aku rasa lega."
Taehyun berpaling memandangnya, matanya memancarkan emosi yang mendalam. "Kau tak payah rasa risau lagi, Soobin. Aku ada dekat sini, dan aku takkan ke mana-mana."
Soobin tersenyum, merasai air mata mengalir di pipinya-bukan kerana sedih, tetapi kerana dia terlalu bahagia. Dia menggenggam tangan Taehyun erat-erat, merasakan segala keraguannya hilang.
"I love you so much" Soobin mengaku, kata-kata itu keluar dengan begitu semula jadi, seolah-olah ia memang telah lama menunggu untuk diucapkan.
Mata Taehyun terbeliak sedikit kerana terkejut, tetapi kemudian wajahnya berubah menjadi riak kegembiraan yang tulen. "I love you too, Soobin."
Tanpa berfikir panjang, Soobin mendekat dan mencium bibir Taehyun lembut. Ciuman itu adalah satu janji, satu permulaan baru, dan satu ungkapan cinta yang telah berkembang antara mereka walaupun pelbagai rintangan yang mereka hadapi.
Apabila mereka akhirnya menarik diri dari ciuman itu, Taehyun menyandarkan dahinya pada dahi Soobin, kedua-duanya tercungap-cungap tetapi dengan senyuman di wajah.
"Nampaknya bangku ini memang tempat bertuah kita," Taehyun berseloroh, membuatkan Soobin ketawa.
"Ya." Soobin setuju, hatinya penuh dengan rasa gembira dan kebahagiaan.
Sambil mereka duduk di situ, tangan mereka masih erat berpaut, mereka mula berbual tentang masa depan-tentang harapan, impian, dan segala perkara yang mereka mahu lakukan bersama. Semuanya terasa mudah, semula jadi, seolah-olah mereka memang ditakdirkan untuk bertemu.
Matahari terus naik, bayangan panjang mula kelihatan di kampus, tetapi mereka berdua tidak menyedarinya. Mereka terlalu asyik dalam dunia mereka sendiri, dunia yang penuh dengan cinta, harapan, dan janji masa depan yang akan mereka bina bersama.
Buat pertama kalinya dalam tempoh yang lama, Soobin merasa tenang. Dia telah menemui seseorang yang memahami dirinya, yang mengambil berat tentang dirinya, dan yang mencintai dirinya seadanya. Dan apabila dia memandang mata Taehyun, dia tahu bahawa ini hanyalah permulaan kisah mereka.
Mereka duduk di situ, bersama di bangku taman, tangan mereka tetap erat, sementara dunia terus bergerak di sekeliling mereka. Mereka berada dalam dunia kecil mereka sendiri, dipenuhi dengan cinta, harapan, dan janji masa depan yang cerah.
Dan di kejauhan, tanda-tanda awal musim bunga mula kelihatan, satu metafora sempurna untuk bab baru dalam hidup mereka yang baru sahaja bermula.
YOU ARE READING
Petals of Destiny || Taebin
Teen FictionSoobin, seorang pelajar baru yang pendiam dan misteri, cuba menyesuaikan diri di universiti baru. Dia tidak pernah menyangka bahawa pertemuannya dengan Taehyun, pelajar yang terkenal dengan personaliti ceria dan suka menggoda, akan mengubah hidupnya...