3❤️

4 0 0
                                    

Hari-hari berlalu dengan pantas, dan Soobin semakin sukar untuk mengelak daripada Taehyun. Setiap kali dia berada di kampus, di kafeteria, atau di perpustakaan, Taehyun akan muncul dengan cara yang tidak disangka-sangka. Bukan itu sahaja, Taehyun kini semakin berani untuk mendekati Soobin secara fizikal, seperti sengaja menyentuh bahunya atau duduk terlalu dekat di sebelahnya.

Pada suatu hari, selepas kelas, Soobin memutuskan untuk pergi ke perpustakaan. Dia merasakan bahawa perpustakaan adalah tempat yang selamat untuknya, jauh daripada gangguan orang lain-terutamanya Taehyun. Namun, sebaik sahaja dia masuk ke dalam perpustakaan, matanya menangkap kelibat Taehyun yang duduk di salah satu meja, sibuk dengan buku-bukunya.

Soobin segera cuba mencari tempat lain untuk duduk, tetapi perpustakaan ketika itu penuh sesak dengan pelajar yang ingin membuat ulangkaji. Akhirnya, dia tiada pilihan lain selain duduk di meja yang sama dengan Taehyun.

Taehyun mengangkat kepalanya dan tersenyum melihat Soobin menghampiri. "Aku dah tunggu kau," katanya perlahan, seperti sudah menjangka kehadiran Soobin.

Soobin menjeling ke arah Taehyun, tetapi dia tidak berkata apa-apa. Dia hanya meletakkan buku-bukunya di atas meja dan mula mengulangkaji. Namun, sukar baginya untuk memberi tumpuan apabila Taehyun berada begitu dekat.

Beberapa minit berlalu dalam diam. Taehyun memerhatikan Soobin yang sedang sibuk menulis sesuatu dalam buku notanya. Dia tidak dapat menahan diri daripada tersenyum melihat keindahan Soobin yang kelihatan begitu tenang, tetapi dalam masa yang sama, jelas kelihatan bahawa Soobin cuba mengelak daripada berinteraksi dengannya.

"Kau betul-betul suka belajar dekat library, kan?" Taehyun akhirnya memecahkan kesunyian, suaranya lembut dan santai.

Soobin hanya mengangguk tanpa mengangkat kepalanya. Dia enggan memberikan sebarang reaksi yang mungkin akan mendorong Taehyun untuk terus bercakap.

"Baguslah. Aku suka tengok orang yang macam kau" sambung Taehyun, cuba mencetuskan perbualan.

Soobin akhirnya mengangkat kepalanya dan memandang tepat ke arah Taehyun. "Apa yang kau nak sebenarnya, Taehyun?"

Taehyun tersenyum, dan Soobin dapat melihat ada sesuatu yang licik dalam senyuman itu. "Aku dah cakap dulu, kan? Aku nak kau."

Soobin terkedu seketika, rasa panas mula naik ke pipinya. Dia tidak tahu bagaimana hendak membalas kenyataan itu. Taehyun terlalu berani, terlalu terus terang. Ia membuatkan Soobin merasa tidak selesa, tetapi pada masa yang sama, dia tidak dapat menafikan bahawa dia merasa sedikit tertarik kepada keyakinan Taehyun.

"Jangan main-main," balas Soobin akhirnya, cuba untuk mengawal rasa malunya.

"Aku tak main-main, Soobin," jawab Taehyun dengan nada yang lebih serius. Dia merendahkan suaranya sedikit, seolah-olah ingin berkongsi rahsia yang hanya mereka berdua boleh dengar. "Aku betul-betul nak kenal kau dengan lebih dekat. Kalau kau bagi aku peluang, mungkin kau akan faham."

Soobin tidak menjawab. Dia hanya memandang Taehyun dengan ekspresi yang sukar dibaca. Di dalam hatinya, Soobin merasakan kekeliruan yang mendalam. Dia tidak pernah berhadapan dengan situasi seperti ini sebelum ini-seseorang yang begitu berterus terang tentang perasaan mereka terhadapnya.

Taehyun tersenyum melihat Soobin yang kelihatan bingung. "Tak payah jawab sekarang. Aku faham kalau kau perlukan masa."

Soobin hanya mengangguk perlahan. Dia tidak pasti apa yang perlu dilakukan. Situasi ini terlalu baru dan terlalu mengejutkan baginya. Dia tidak tahu sama ada dia patut percaya kepada Taehyun atau tidak, tetapi jauh di sudut hatinya, Soobin tidak dapat menafikan bahawa dia sedikit sebanyak terpesona dengan keberanian Taehyun.

Perbualan mereka terhenti seketika apabila seorang pelajar lain datang menghampiri mereka, meminta tempat duduk. Taehyun segera mengalihkan perhatian, memberikan ruang kepada pelajar itu untuk duduk.

Soobin mengambil kesempatan itu untuk beredar. "Aku rasa aku dah habis untuk hari ini," katanya sambil mengemaskan barang-barangnya dengan pantas.

Taehyun memandangnya dengan senyuman kecil. "Okay, take care, Soobin."

Soobin tidak membalas, hanya mengangguk sedikit sebelum meninggalkan perpustakaan. Jantungnya masih berdegup kencang, dan dia tidak dapat menghilangkan perasaan aneh yang menyelubungi dirinya. Taehyun jelas sekali membawa satu dimensi baru dalam hidupnya-sesuatu yang dia tidak pernah jangkakan.

Petals of Destiny || TaebinWhere stories live. Discover now