2.12

52 1 0
                                    

"RAFAEL!!"

"Yes cor-" kata-katanya terhenti setelah dia memandang kearah jasad yang kini sudah tidak bernyawa yang terlentang dihadapanku. Tanganku terasa longgar sehingga aku terjatuhkan sepucuk pistol ditanganku.

Air mata mengalir laju kepipi ku. Aku tidak mampu berkata-kata lagi. Aku dah bunuh orang. Dan orang tu adalah, Lorenzo.

-

"I heard things. I SAW THE THINGS. and when I try to shoot the shadow, my mind snapped and then Aurel tengok Enzo dah rebah. Tak bernyawa," kami dalam perjalanan ke markas ScarletRose, kami bercadang melarikan diri sebelum polis tiba dirumah kami. Rafael kata identitiku sebagai mafia sudah tersebar dan polis kini sedang menjejaki lokasi ku.

Kami tiada pilihan, tapi untuk melarikan diri ke luar negara. Mungkin pasukan beruniform sudah berada disetiap sempadan Sepanyol. Jadi kami perlu menukar identiti kami. Dan itu adalah sebab kenapa kami bertolak pergi ke markas dahulu.

Aku memandang kearah tanganku yang mempunyai kesan darah kering. Aku dah bunuh orang. Aku dah bunuh orang. Aku dah bunuh orang. Ayat itu berulang-ulang bermain difikiranku. Perhatianku tertarik apabila ada satu tangan menarik tanganku lalu menggenggamnya erat seakan tidak terlepaskan. Aku memandang kearah Rafael kebingungan. Dia masih nak pegang tangan aku yang banyak kesan darah.

"Don't worry, we'll go through this together" ucapnya lalu meletakkan tanganku diatas pehanya.

Setiba kami di markas ScarletRose Danial dan Herra sudahpun berada di hadapan pintu utama markas. Sudah bersedia dengan perlengkapan identiti baharu kami. Baru sahaja aku ingin mengambil perlengkapan itu dari tangan mereka, mereka cepat-cepat menolak.

"Masuk dulu, kita orang nak bincang sesuatu,"

-

Josep Tarradellas Barcelona-El Prat Airport

Kami melangkah tergesa-gesa apabila sampai sahaja di lapangan terbang. Polis dan anggota bersenjata lainnya berada di merata tempat. Aku menggenggam erat tangan Rafael. Berpeluh juga tangan aku. Aaagh ada aku kesah.

Baru sahaja kami ingin menapak masuk kedalam kapal terbang, seorang polis sempat mengecam wajah kami. Eh bukan. Polis tu cam hujung kening Rafael yang terdapat kesan trim. KENAPALAH MUKA KAU NI UNIK SANGAT RAFAEL?!

Kami mula berpecah. Polis dan anggota-anggota bersenjata yang lain mengejar kami. Nasib tidak menyebelahi aku apabila aku terpijak tali kasut sendiri tapi aku masih sempat berlari menuju pintu keluar. Rafael juga berada berhampiran denganku dan apabila kami hampir berjaya keluar, salah seorang polis mengeluarkan sepucuk pistolnya dan sasarannya adalah, bahuku.

Rafael nampak apa yang dilakukan oleh polis tersebut lalu cepat-cepat melangkah kearahku dan melindungiku.

*bang*

Aku menoleh kebelakang, Rafael tersenyum lemah kearahku sambil memegang dadanya, yang berlumuran darah. Kemudian dia pun rebah.

"Sorry Sanchez," aku menoleh kearah seorang anggota polis dibelakangku dengan taser ditangannya.

*pap*

-

"Mrs Sanchez, ada orang nak jumpa," aku memandang kearah perempuan yang sudah berumur dihadapanku yang sedang membuka gari ditanganku.

"Seronok tinggal kat hospital sakit jiwa?" sinis Danial kearahku.  Aku menjeling tajam kearahnya.

"Aku kata lepas satu minggu datang jemput aku, bukan satu bulan!" jerkah ku. Jururawat semua memandang kearahku terkejut. Aku berdehem perlahan.

"Toilet," aku mengangguk tanda faham apa yang dimaksudkan Danial. Lalu Danial pun mengangkat tangannya untuk memaklumkan yang dia sudah bersiap sedia untuk pergi. Seorang jururawat menghampiri kami lalu menggari tanganku kembali.

"You know what, I think last night's mashed potato really got me today. I really need to go to the washroom," ucapku kepada jururawat dengan wajah kasihan. Dia pun menjeling tajam. Lalu melepaskan gari ditanganku dan mengarahkan aku untuk cepat.

Sampai sahaja aku didalam tandas, pandanganku disajikan dengan Herra yang duduk diatas singki bersama satu beg galas. Beg galas itu pula dilempar kearahku. Didalamnya pula terdapat pakaian dan satu topeng silikon dengan wajah seorang perempuan.

"Muka siapa pula kau cabut ni!" Jeritku dari dalam salah satu stall tandas. Pelawat-pelawat yang berada didalam tandas memandang kearah Herra dengan curiga.

Aku keluar daripada tandas dengan identiti yang berbeza, pakaian berbeza dan wajah yang berbeza. Herra tersenyum kemenangan kearahku.

"Welcome, Quella"

-

"Cepat cepat cepat" jerit Herra setelah kami sampai di lapangan terbang. Ya. Kami akan melarikan diri keluar negara. Well to be specific. Zandvoort, Netherlands.

Aku memandang sekeliling lapangan terbang sehingga mataku tertancap kepada sepasang mata berwarna biru lautan. Aku berlari kearahnya lalu memeluknya erat

"Hey hey hey, siapa ni? Berang bini aku nanti!"  Tanya Rafael kepada mereka yang lain. Lupa pula aku masih mengenakan topeng dengan wajah orang lain.

"Tu bini kau lah bo-" kata-kata Danial terhenti apabila Herra menekup mulutnya. Lalu mengisyaratkan kami untuk cepat-cepat pergi ke jet secepat mungkin.

Sesudah kami sampai diluar, Rafael melepaskan topeng diwajahku. Lalu dia pun tersenyum dan mengucup lembut dahiku.

"Never wear that again." Bicaranya dengan tegas. Lalu kami pun tertawa kemudian cepat-cepat menaiki jet peribadi kami.

3rd person pov

Bahagia. Itu lah yang mereka rasakan. Sudah terlepas daripada buruan polis. Tinggal dinegeri baru dengan identiti yang baru, tapi masih ada satu masalah yang belum terselesaikan.

"Forgetting me, Elie..."

The end.

Forever, Ser Mio | ✓Where stories live. Discover now