DANIALL - 03

21.8K 2.4K 781
                                    

Dia menyelusuri lorong sunyi setelah keluar dari kedai milik Andrew kerana lokasi kedai Andrew agak tersorok. Sebelah tangan dimasukkan ke dalam poket seluar. Langkah dibuka besar. Dia memandang tanpa rasa bila ada gelandangan yang merayu meminta wang darinya. Kelihatan mereka kebuluran sepertinya sudah berhari tidak makan.

Mereka pengemis. Biarkan saja mereka mencari makanan di dalam tong sampah.

Seorang budak lelaki yang usianya dalam lingkungan 6 tahun, bersungguh-sungguh mengesot badannya ingin mengejar Daniall. Bila dia berjaya, dia memegang kemas kedua belah kaki Daniall.

"To... to... tolong saya." Budak lelaki itu merintih kesakitan.

Daniall menoleh ke belakang. Kepala tunduk pandang budak itu. Wajah yang berkerut kesakitan. Dengan mudahnya dia mendapati kesakitan yang dialami budak itu datangnya dari kaki kanan yang tercedera. Sudah bernanah.

"Sa... sakit... Tolong saya." Budak lelaki itu bergantung harap sepenuhnya kepada jejaka yang asing padanya. Dia masih tidak lepaskan pautannya pada kaki Daniall. Dia sudah tidak mampu menanggung kesakitan ini.

Daniall jatuhkan sebelah lututnya di atas lantai.

Air mata budak lelaki itu menitis membasahi pipi.

"Aku tak ada masa nak layan kau," ujar Daniall penuh dingin lalu menolak badan kecil itu jatuh ke belakang.

Terlepas esakan tangisan anak itu. Dia fikirkan lelaki ini sudi menghulurkan bantuan kepadanya. Ternyata sangkaannya meleset.

"Kaki kau tak cedera teruk." Tambah Daniall lagi kemudian bangun kembali dan menyambung langkahnya. Kata-katanya tak ubah seperti memperlekehkan kecederaan yang dialami seorang budak yang berusia 6 tahun.

Langsung tidak terkesan di hati Daniall melihat keadaan budak itu. Dia teruskan berjalan tanpa menoleh ke belakang.

Pengenalan ringkas. Ini adalah negara Agujero dan ini merupakan daerah Ravage (kemusnahan). Inilah tempat di mana Daniall menetap. Daerah ini sepenuhnya dikuasai oleh keluarga Hawthorne. Mereka paling berkuasa di daerah ini. Angelina salah seorang darinya. Darah yang mengalir di dalam tubuh Angelina adalah darah keturunan Hawthorne.

Rata-rata penduduk di situ mengenali siapakah Daniall. Daniall adalah kekasih kepada bidadari yang digelar mereka iaitu Angelina. Daniall berkhidmat untuk keluarga ini. Dicurahkan segala baktinya kepada Hawthorne yang telah menyelamatkan dirinya.

Langkah dituju ke arah keretanya yang diparking jauh. Dia mahu pergi ke gudang selepas ini untuk membuat tinjauan.

"Kau... anjing," cemuh satu suara. Dia berdiri tiba-tiba di hadapan Daniall sekaligus menghalang laluan jejaka itu.

Tajam renungan Daniall untuk lelaki tua berbaju koyak sana sini. Gelandangan yang tidak sedar diri dengan siapa dia sedang berbicara.

"Kau hanyalah anjing untuk perempuan syaitan tu." Tiada terselit sedikitpun kegentaran di dalam suara lelaki tua itu. Jari telunjuknya terketar-ketar dituding ke arah dada Daniall. Badannya membongkok dibantu oleh sebatang tongkat kayu. Dia angkat kepala memandang wajah angkuh Daniall.

Daniall malas mahu melayan. Dia berjalan melepasi orang tua itu.

"Anjing."

Mata Daniall terpejam.

"Kau anjing bodoh yang patuh semua arahan perempuan tu. Perempuan tu kawal kau."

Dengan pergerakan yang pantas Daniall keluarkan sepucuk pistol yang terselit di dalam kotnya. Senjata yang sentiasa di bawa ke mana-mana saja. Muncung pistol itu diacukan kepada dahi orang tua itu. Ditekan kuat. Perlahan-lahan muncung pistol itu turun melepasi hidung dan akhirnya dimasukkan ke dalam mulut yang terbuka.

MISSION: HANS DANIALLWhere stories live. Discover now