"Nanti kalau dah besar Syaiha nak berapa orang anak ?"
Soal kanak-kanak yang sedang bersila di atas pangkin bawah pokok pelam itu secara tiba-tiba. Rambutnya yang diikat satu seperti ekor kuda menambahkan lagi kecomelan wajahnya. Ada sebatang lolipop yang elok terletak di mulut kanak-kanak itu. Matanya pula tidak kalih dari melihat langit yang keberiuan.
"Dua" ujar Syaiha dengan pelat.
"Kenapa dua ?" soal kanak-kanak itu lagi.
"Sebab nanti mereka ada kawan." Syaiha mengangkat dua buah anak patung barbie yang dipegangnya sambil tersenyum. Dalam fikirannya sekarang anak yang dimaksudkan kanak-kanak tadi adalah anak patung barbie itu.
"Tapi anak tu lain la dengan patung barbie Syai ni."
"Apa yang lain" soal Syaiha pula
"Kalau anak tu Syai akan lagi sayang dia. Lebih dari patung Syai ni." kanak-kanak itu tersenyum lebar.
Syaiha laju menggeleng tidak setuju dengan apa yang dicakap kanak-kanak itu.
"Syai paling sayang patut ni." kata Syaiha bersungguh-sungguh.
"Tak sama." kanak-kanak itu membantah
"Sama la!" Syaiha sudah memuncungkan mulut
"Apa-apa je la. Syai ni semua nak menang !" kanak-kanak itu sudah menarik muka masam sambil tangan disilangkan.
Syaiha tersenyum gembira sebab akhirnya kanak-kanak itu mengalah juga.
"Akak jangan merajuk tau nanti bonda cakap cepat tua." ucap Syaiha dengan ketawa kecil.
Terbuntang biji mata kanak-kanak itu apabila Syaiha berkata seperti itu. Terus dia mendapatkan Syaiha kemudian di cucuk pinggang Syaiha berkali-kali.
"Geli la akak!" Syaiha cuba mengelak tetapi serangan kanak-kanak itu lebih pantas.
"Padan muka ! mainkan akak lagi !" kanak-kanak itu masih mencucuk pinggang Syaiha.
Mereka berkejaran sekitar pokok pelam itu sambil masing-masing ketawa. Walaupun mereka berdua masih kecil tetapi mereka faham dengan situasi yang mereka alami sekarang. Syaiha dan kanak-kanak itu masing-masing kehilangan kedua orang tua mereka pada usia yang sangat muda. 'RUMAH ANAK-ANAK YATIM MADIHAH'. Tempat dimana Syaiha dan kanak-kanak itu membesar. Disitu bermula semuanya.
"Syaiha ! kakak ! jom masuk, nak hujan ni!" laung bonda Hawa dari jauh.
" Lari !!!!!!!!"
Laju Syaiha berlari-lari anak mendapatkan bonda Hawa yang sudah tegak berdiri di hujung padang.
"Syai !!! jangan lari la !!!" teriak kanak-kanak tadi.
Terus dia mengejar Syaiha dari belakang. Bonda Hawa yang berada di hujung padang hanya menggeleng melihat telatah anak-anak angkatnya itu sambil tersenyum.
YOU ARE READING
Takdir Ini Milik Kita
RomanceDemi amanah Rose, dia sanggup menghabiskan sisa mudanya hanya untuk memikul gelaran 'mama' buat si kembar comel Hairi dan Haira. 'Ya uncle, cantik kan mama kami?' - Hairi & Haira 'Cantik ! macam nenek-nenek.' - Irzan 'Cis ! dia nenek- nenekkan aku...