BAB 11

3 0 0
                                    

7 TAHUN KEMUDIAN.

Bersusah-payah dia bergegas pulang apabila menerima panggilan daripada cikgu Zara yang merupakan guru kepada Hairi dan Haira. Segala urusan penting yang sedang diuruskan ditinggalkan.

Syaiha meletak keretanya di tepi jalan sebelum melintas jalan raya yang sedang sibuk dengan lalu lintas itu. Kakinya dipercepatkan.

Apa pula hal kali ini ? ada-ada saja budak dua orang itu. Pusing Syaiha melayan kerenah Hairi dan Haira. Baru minggu lepas dia jejak kaki ke sini, tiba-tiba harini namanya diseru semula oleh pihak sekolah.

Sampai saja depan pagar sekolah, Syaiha sudah tercengang bila matanya menangkap kelibat cikgu Zara bersama Hairi dan Haira.

Yang lagi buat dia terkejut bila perasan penampilan Haira sudah tidak seperti waktu pagi tadi. Dengan rambutnya kusut masai, muka pula comot dengan hingus yang sudah kering

Buat hal lagi la si Haira !

"Ara ! Ari !" panggil Syaiha dengan suara geram.

"Mama !" sambut kanak-kanak itu lalu berlari mendapatkan Syaiha.

"Kamu berdua buat apa pula kali ni ?" tanya Syaiha dengan mata sudah dibesarkan.

"Mana ada kami buat apa-apa !" bidas Haira laju.

"Jangan nak menipu mama !"

"Betul la... kami tak buat apa pun. Kan Ara ?" sambung Hairi pula.

Cikgu Zara yang hanya berdiam dari tadi berdehem. Wajah yang nampak masih muda itu hanya tersenyum tipis kepada Syaiha.

"Cikgu." tegur Syaiha.

"Maaf, saya terpaksa call puan." ujar cikgu Zara serba salah.

"Tak pa cikgu, saya faham. Apa pula diaorang buat cikgu ?" soal Syaiha mahu tahu.

Cikgu Zara sudah garu kepala. "Macam ni puan... tadi rakan sekelas mereka cuba mengusik Hairi... lepastu si Haira ni pergi belasah budak tu. Nasib baik tak jadi apa cuma luka sikit saja la."

Syaiha melopong dengan berita yang di sampaikan cikgu Zara. Laju anak mata Syaiha menikam wajah Haira yang hanya tersengih tak bersalah.

Kau ingat WWE ka Haira oi !

"Habis budak tu macam mana cikgu ? mak dia tak marah ke ?"

"Dia okey ja puan. Nasib baik mak dia tak nak panjangkan cerita. Jadi nanti puan sendiri minta maaf dengan dia ya." pesan cikgu Zara pula.

"Yalah, terima kasih cikgu. Saya minta maaf ya kalau budak berdua ni dah susahkan cikgu."

"Baik puan, dah memang tugas saya." cikgu Zara hanya tersenyum sebelum berlalu pergi.

Syaiha merenung tajam Hairi dan Haira yang hanya berdiri tak berkutik. Masing- masing buat muka comel. Saja la tu ! nak lari dari kena marah.

.............................................

"Kenapa Ara buat macam tu ? ingat awak tu perempuan tau. Yang pergi belasah orang kenapa ?" bebel Syaiha geram sambil tangan memandu stereng kereta.

Mula sudah sesi nak brainwash anak-anaknya itu. Pelik betul la perangai anak daranya yang seorang ini, gangster tak bertempat ! lain pula dengan yang lagi sorang, sopan bukan main.

Macam tertukar tempat pula dua beradik ini. Yang perempuan sibuk nak jadi lelaki, yang lelaki pula sibuk nak jadi perempuan ! pening dia macam ni.

"Budak tu yang kacau Ari, jadi Ara tolong la." jawab Haira dengan bibir di muncungkan.

Takdir Ini Milik KitaWhere stories live. Discover now