BAB 16

3 0 0
                                    

Troli yang penuh dengan pelbagai barang ditolak Syaiha. Saja hari ini dia membawa Hairi dan Haira keluar berjalan dan membeli barang dapur yang sudah habis. Bukan main seronok dua beradik itu berlari kesana kesini mencari apa yang berkenan.

Hujung- hujung minggu ini pasar raya pasti penuh dengan orang ramai yang mengambil waktu untuk meluangkan masa bersama keluarga tercinta. Syaiha juga tidak ketinggalan.

"Mama, can i have this ?" Haira bersuara tiba-tiba sambil menunjukkan anak patung yang dipegangnya.

Laju Syaiha menggeleng. "No. Haritu anak patung yang mama baru beli elok lagi kan ?"

"Ala... boleh la mama... haritu tu yang lain ini yang lain. Please..." Haira membulatkan mata supaya nampak lebih comel. Saja nak bagi mamanya itu termakan dengan pujukkan.

"No la sayang..." Syaiha mengambil anak patung dari tangan Haira dan meletak kembali ke tempat asal.

"Nak juga ! nak ! nak !" Haira sudah mula buat perangai. Terjerit-jerit dia di situ.

"Ara ! kenapa macam ni ? mama tak ajar tau." tegur Syaiha dengan suara garang.

"Nak patung !" tempik Haira marah.

Orang ramai yang sedang lalu-lalang di situ sudah berpaling ke arah mereka berdua. Dahi Syaiha di picit berkali- kali. Lama dah si Haira ni tak buat perangai, alih-alih kat tengah orang ramai ni juga la dia nak tantrum pun. Adoi la !

"Mama tak suka la Ara buat perangai ni. Mama tinggal kat sini nak ?" gertak Syaiha pula.

"Mama jahat... benci mama !" Haira sudah mula menagis kuat.

Terlopong mulut Syaiha melihat drama sebabak anak perempuannya itu. Kalau bab sinetron nombor satu ! macam la dia tidak tahu yang semua itu hanya lakonan semata- mata. Banyak kali dah Syaiha terkena.

"Isy ! pening la mama dengan kamu ni. Dah, stop nangis !"

"Mama jahat !" bentak Haira pula. Anak patung tadi diambil semula lalu di baling ke lantai.

"Rose Haira !" jerit Syaiha hilang sabar.

Hairi yang dari tadi hanya memerhati sudah mula mahu menangis bila suara Syaiha berubah rentak. Dia cukup takut kalau mamanya itu sudah masuk mood marah.

"Jangan nak melampau !" marah Syaiha. Dia hampir- hampir hilang sabar.

"Nak ! nak ! nak !!!"

"Tak pa, meh uncle belikan." ujar suara seseorang dari arah belakang mereka.

Syaiha pusing belakang, matanya bertembung dengan anak mata lelaki yang agak tinggi dan berkulit putih itu. Ya, dia ingat dengan seraut wajah yang membantunya beberapa hari lepas.

"Irzan ?"

Lelaki itu tersenyum lebar. Dia menghampiri Haira yang sedang menangis dari tadi. Anak patung yang dibaling Haira tadi dia ambil dan disua ke kanak-kanak itu.

"Kalau Ara berhenti nangis nanti uncle belikan. Promise ."

Dengan serta-merta tangisan Haira berhenti. Syaiha yang berdiri di sebelah sudah mengeluh. Dah agak dah, propa ja budak sorang ni ! agak-agak bila besar nanti Haira boleh jadi pelakon tak ?

"Uncle janji ?" tanya Haira polos. Dia angkat anak jari tanda promise.

"Yes, uncle janji. Tapi awak kena lap dulu hingus yang meleleh tu. Ee, geli la !" ujar Irzan.

Haira menghambur ketawa bila melihat muka Irzan yang seakan menahan geli. Air mata dan hingus di lap menggunakan tapak tangan kemudian dia menghulur tangan ke arah Syaiha.

Takdir Ini Milik KitaWhere stories live. Discover now