BAB 17

5 0 0
                                    

Syaiha membuka pintu bilik sambil menatang dulang yang berisi air dan ubat. Dilihat bonda Hawa hanya terbaring lesu di atas katil.

Dia melangkah ke arah katil. Dulang yang dibawa tadi Syaiha letak atas meja kemudian dia melabuhkan punggung bersebelahan bonda Hawa.

"Bonda betul tak nak pergi klinik ?" soal Syaiha dengan wajah risau.

Bonda Hawa yang sedang berbaring dengan kedua belah mata terkatup segera membuka mata apabila mendengar suara Syaiha. Senyuman tipis dihadiahkan buat anaknya itu.

"Tak pa, sikit ja ni." ujar bonda Hawa.

"Ish, sikit apa dah bengkak ni. Jom la Syai bawa pergi klinik nanti melarat pulak" ajak Syaiha.

Risau kalau kaki yang nampak kurang bengkak itu tiba- tiba jadi teruk. Kadang bukan boleh kira, kita tak tahu dalaman macam mana ?

"Tak payah la Syai... bonda dah suruh kak Siti panggilkan tukang urut. Nanti elok la bila dah lepas urut."

"Bonda ni degil la..."

"Bukan degil, bonda takut nak pergi klinik tu. Mana tau nanti doktor tu cucuk bontot tak ke naya. Isy, seram la bonda !" ujar bonda Hawa bersungguh-sungguh.

Syaiha hanya tahan senyum. Ada ka patut bonda Hawa terfikir doktor nak cucuk dekat situ ? yang sakit tu kaki bukannya bontot.

"Tak da maknanya bonda, doktor pun tak hingin tengok bontot bonda tu." Syaiha sudah tergelak terbahak-bahak. Seronok dapat kenakan bonda Hawa.

Pap ! laju tangan bonda Hawa hinggap pada peha Syaiha.

"Apa kamu ingat bontot bonda tak lawa dah ke ?"

"Adoi ! sakit la..." adu Syaiha dengan wajah yang sudah memuncung.

"Itu la, gelak kan bonda lagi !"

"Yalah, yalah... tak gelak dah. Tapi sambung dalam hati boleh kan ?" Syaiha tersengih pula.

Bonda Hawa hanya menggeleng kepala. Ada saja benda yang nak dijawab gadis itu. Kadang-kadang pening kepala bonda Hawa nak layan. Tapi bila anaknya itu tak ada, dia pula rasa sunyi.

Sekali- sekala ada juga Syaiha dan cucu-cucunya, Hairi dan Haira tidak datang melawat dia di rumah Madihah ini akibat kesibukkan tetapi macam mana sekali pasti mereka akan curi masa untuk datang ke sini.

Kalau diikutkan bonda Hawa sudah tiada hak ke atas Syaiha. Gadis itu sudah besar dan ada kehidupan sendiri malah Syaiha juga sudah pandai untuk menguruskan Hairi dan Haira.

Semua anak-anak yang menghuni di rumah Madihah ini akan keluar dan berhijrah jika sudah sampai masa atau sudah boleh menguruskan kehidupan mereka sendiri. Hanya bonda Hawa yang masih setia berada disini.

"Nah makan ubat ni." Syaiha menyua air dan ubat kepada bonda Hawa.

Laju bonda Hawa menelan ubat yang diberi Syaiha. Berkerut wajahnya bila rasa pahit ubat melekat pada lidah. Sudah tua- tua ni banyak lah ubat yang kena makan kalau tidak macam- macam penyakit datang bertandang.

"Sampai bila bonda nak uruskan rumah ni ? kesihatan bonda pun bukan elok sangat. Sat-sat kak Siti call, naik risau Syai tau. Ajak duduk dengan Syai tak nak pula." bebel Syaiha panjang lebar.

"Kenapa bonda tak bagi ja orang urus rumah ni ?" soal Syaiha pula.

Bonda Hawa hanya tersenyum tipis. "Hati bonda sejuk ja tengok anak-anak dekat sini."

"Ya Syai tahu bonda suka duduk sini tapi kalau jadi apa- apa macam mana ? dah la bonda duduk sorang-sorang. Kak Siti bukan selalu ada."

"Syai tahu kan bonda tak ada waris ? tak kan bonda nak bagi entah siapa-siapa yang uruskan tempat ni."

Takdir Ini Milik KitaWhere stories live. Discover now