الفصل السابع: نجوم في عتمة الليل

40 3 0
                                    

زي ما وعدتكم فصل تاني النهاردة اهو 😃 و حاولت اطوله 😃💜 شجعوني بالنجمة و رأيكم الجميل 💜 متنسوش الصلاة علي النبي قبل القراءة ❤️ يلا قراءة ممتعة 💜 😃



في صباح اليوم التالي استيقظ ياسين و إذا بياسمين جالسة في الصالة و الواضح من مظهرها أنها لم تنم بالأمس، ف جاء لها ياسين و جلس بجانبها:
" صباح الخير'
لترد هي ملتفتة له و هي تتحدث بعملية:
"صباح النور، كويس أنك صحيت عشان كان في شوية قرارات أخدتها و لازم أبلغك بها'
ليرد مبتسماً:
"قولي يا ياسمينتي'
لكنها لم تعر ابتسامته ولا جملته انتباه ، بل أكملت بنفس طريقتها:
"قبل ما أبلغك بحاجة أحنا لازم نقعد قعدة صراحة مع بعض دلوقتي و أعتقد كفاية تخبية بقي لحد كدا .'
ليتنهد مردفاً:
" ماشي يا ياسمين'
نظرت لعينيه مباشرة كأنها تحقق معه:
" أتفضل أحكي'
ليرد بهدوء شديد :
"عايزة تعرفي ايه؟'
هنا فقدت أعصابها و تحدثت بنهر و صراخ:
"بقولك ايه يا ياسين ما بلاش جو الملاوعة ده و خليك دوغري مرة واحدة في حياتك و أحكي، مش تيجي تقول عايزة تعرفي ايه، و أنا اشعرفني بحياتك فيها ايه عشان اسأل، أحكي أي حاجة أنت مخبيها عليا'
و علي عكسها تماما ، أجابها بهدوء شديد:
"ياسمين علي فكرة أنا سألتك عشان أجاوبك،  و كدا كدا كنت هحكيلك كل حاجة مش عشان ألاوع معاكِ زي ما بتقولي'
لتزفر هي بحنق مردفة:
"يخربيت برودك، أحكي طيب'
تنهد ثم أردف:
" اسمعي من غير ما تقاطعي، و والله أي كلمة هتسمعيها دلوقتي هي الحقيقة، الحكاية كلها بدأت لما أمي ماتت قدام عيني ، أنا طول عمري بشتغل في الأقنعة بس زمان مكنتش لقتالين القتلة، و في يوم جه ويليام اللي چون الحقير حكالك عنه وأنتِ  طبعا عارفاه لأنك أتكلمتي عليه في برنامجك و طلب مني إني اعمله قناع بمواصفات معينة عادي زي أي زبون ، و يعني أكيد مش هسأله أنت بتشتغل ايه أو عايزه ليه، و ويليام أصلا طلع أنه عدو چون اللدود بس، بعدين جالي چون و هددني إني لو اتعاملت مع ويليام تاني هيقتلني و يقتل أمي، بس بعد فترة من تعاملي مع ويليام و أساساً بسبب ويليام ده بقي بيجيلي صفقات من برا مصر بس مكنتش أعرف أنهم قتالين قتلة بس ويليام كان كويس جداً معايا، و كذا مرة أتحطيت في مشكلة أنا و أمي و هو اللي خرجنا منها و مشاكل الشغل عندي هو اللي كان بيخلصهالي، بعدين اكتشفت من چون أنه قتال قتلة ف صارحته و قولتله علي تهديدات چون ف عرفني ويليام أنه مش بيقتل أي حد، و أن البنات اللي قتلهم دول مش ملايكة يا ياسمين، دول شياطين في هيئة بني ادمين، ال 25 بنت اللي اتقتلو دول كانوا ضمن عصابة چون و ديفيد؛ في 5 منهم عملوا نفسهم صحاب بنت ويليام و خلوها تدمن و قتلوها بعد ما ديفيد الكلب اغتصبها و اتنين منهم دخلوا دبحوا مرات ويليام في الوقت اللي هو مكنش فيه في البيت و سابوا جمبها رسالة عشان يقهروا ويليام أنه قدروا يدبحوا مراته،  و الباقي كانوا بيخططوا بأبشع الطرق للقتل، ف ويليام مسكتش و قتلهم ، و آخر واحدة قتلها كانت بنت چون ف أنا كنت بساعد ويليام في الحق، صح الطريقة غلط بس ده بني آدم خسر بنته و مراته بأبشع الطرق، مستنية منه ايه، أكيد مش هيكون إمام مسجد، علي العموم چون لما عرف كدا إن ويليام بيقتل في عصابته جابني و جاب أمي و قتلها قدامي و قالي وصل سلامي ل ويليام، مستنية مني أكون شخص سوي ازاي بعد اللي حصل! ويليام مسكتش و الحرب كبرت بينهم و أنا دخلت عشان حق أمي مش هسيبه غير و أنا قاتل چون و ابنه، و من ساعة موت أمي و أنا بتجيلي هلاوس بتخيل وجودها ، و الفترة الأخيرة بقيت اتخيل وجودك أنتِ كمان و بحس سعات أنها بتركبني شخصية تانية لما بتعصب و أنا بكون خايف أخسرك، تصدقي أنتِ شبه أمي أوي، ثواني أوريكِ صورتها' , و ذهب لإحضار الصورة و انفجرت ياسمين بالبكاء علي ما يعانيه هذا المسكين ، صحيح أن التصرف غير سليم و لكنه ملكوم علي ما حدث لأمه، ستساعده ليتخطي هذه الأزمة ف هي …. تحبه، نعم فقد نجح بالفعل في جعلها تحبه.
كان آتي فرحاً و هو ينظر للصورة :
" بصي يا ياسمينتي' ،  ثم أردف بعدما نظر لها بخوف :
"أنتِ بتعيطي ليه؟'
نظرت ياسمين للصورة بعد أن  جففت دموعها و قالت:
" دي جميلة أوي بجد هي فعلاً شبهي، هو عشان كدا حبتني؟'
ليبتسم للصورة ثم لها قائلاً بحنان:
"ده سبب من الأسباب بس أنا بحبك من زمان و هي كانت بتحبك أوي'
لتسأل بريبة:
"ازاي؟ هي شافتني؟'
ليرد هو بحنين و هو يبتسم:
"اه في التليفزيون و كانت بتدعي يا رب تكوني من نصيبي' ، ثم سألها هو:
"بس أنتِ بتعيطي ليه؟ بسببي؟'
لترد هي بهدوء و هي تنظر له:
" ياسين أنا بحبك'
ليرد هو بعدما وقف و تحدث بعدم استيعاب :
" ثانية ده بجد؟ أنا بحلم صح؟ أكيد الهلاوس رجعت تاني'
قامت ياسمين و وقفت قبالته وقرصته و قالت بحب مبتسمة :
*لا مش بتحلم أنا بحبك و مش هسيبك أبداً أبداً و هنبدأ طريق العلاج مع بعض.'
ف حملها ياسين و دار بها ، لتضحك هي بصوت عالٍ بعدما كانت تبكي مردفة:
" نزلني يا بني لسه إيدك مخفتش'
ليرد هو بهيام و هو ينظر لها :
"كله يهون عشانك يا ياسمينتي'
ثم أنزلها و أردفت هي و هي تحك رقبتها:
" أنت عارف إني بتعالج عند دكتور نفساني؟'
"اه'
لترفع نظرها له و هي تسأل :
" أنت بتحبني بجد؟'
" بموت فيكِ'
ف ابتسمت هي, ثم أردف هو:
"مش هتقولي قراراتك يا سيادة الأميرة ياسمين'
ف ضحكت و قالت:
"أنا هرجع بيتي تاني و أنت هتيجي تطلب أيدي من بابا و هنتخطب و نعيش حياة المخطوبين تمام؟'
لينحني أمامها قائلاً:
" أمرك يا سمو الأميرة ياسمين'


حاولت أطول البارت و يلا ألقاكم البارت اللي جاي في مفاجأت كتير كتير اوي 😃
ملحوظة أنتو لسه مشوفتوش حاجة😂

اسمنا من بعضحيث تعيش القصص. اكتشف الآن