Nuralsyad || Chapter 51

47 5 0
                                    

Hari ini Izzdihar sudah dibenarkan discharge memandang keadaan dia makin stabil. Nadhif membuka pintu tempat duduk belakang untuk anaknya masuk lalu pintu ditutup.

Pintu ditempat duduk depan pula dibuka sebelum Nadhif memalingkan wajahnya memandang kearah bekas isterinya.

"Masuklah," ujar Nadhif. Perlahan lahan Nuralsya melangkah masuk kedalam kereta yang disewa oleh Nadhif itu. Ye lah, mereka ke Sabah kan naik kapal terbang.

Pintu ditutup. Nadhif melangkah ke tempat duduk pemandu. Duduk diboloskan kedalam tempat duduk pemandu itu.

Nadhif menoleh memandang kearah Nuralsya dan Izzdihar bersilih ganti. "Kita keluar makan dulu boleh? Laparlah," ajak Nadhif.

"Nak! nak!" Balas Izzdihar manakala Nuralsya masih teragak agak.

"Alah ibu, jom lah. Papa belanja kan?" Nadhif mengangguk mengiyakan itu. Lama Nuralsya diam sebelum perlahan lahan dia menganggukkan kepalanya.

"IZZ nak makan apa?" Soal Nadhif kepada anaknya. Izzdihar terdiam seketika. Seperti sedang berfikir.

"Nak spaghetti boleh? Dah lama Izz tak makan," pinta Izzdihar sambil membuat wajah comel untuk memujuk papanya.

Nadhif mengangguk sebelum menoleh memandang kearah pelayan yang sedang mengambil pesanan mereka itu.

"Spaghetti ada?" Soal Nadhif kepada pelayan itu.

"Aduh sorry Encik, spaghetti habis," jawab pelayan itu menyebabkan riak wajah Izzdihar berubah masam.

Nadhif menoleh memandang kearah anaknya. "Sorry. Nanti papa masakkan untuk Izz eh?"

Izzdihar menguntum senyuman nipis seraya menganggukkan kepalanya.

"Ibu order kan nasi goreng dekat Izz boleh?" Soal Nuralsya kepada anaknya. Izzdihar sekadar mengangguk mengiyakan pertanyaan itu.

"Okay, kau nak apa?" Tanya Nadhif.

"Sama macam Izz, nasi goreng. Air pula, bagi dekat kami teh ais je," balas Nuralsya sebelum tersenyum nipis kepada jejaka dihadapannya itu.

Nadhif kembali memandang kearah pelayan itu. "Bagi nasi goreng tiga. Teh ais tiga," beritahu Nadhif. Tangan pelayan itu bergerak menulis pesanan mereka diatas kertas sebelum dia menunduk tanda hormat. Pelayan itu melangkah pergi.

"Tak susahkan awak ke belanja kami?" Soal Nuralsya serba salah. Wanita itu menundukkan kepalanya memandang lantai.

"Buat apa nak menyusahkan aku? Memang tanggungjawab aku kan lagipun harta tak boleh bawak masuk kubur pun," balas Nadhif sinis.

"Harta tu nikmat Allah bagi dekat dunia je, ibu," sampuk Izzdihar. Nuralsya mengangkat wajahnya memandang kearah Izzdihar sebelum tersengih.

"Pandai anak papa itu. Ini yang papa sayang ni," ujar Nadhif sebelum mencium dahi anaknya itu.

"Izz pandai macam papa dengan ibu lah. Lepastu Izz hensem. Papa dengan ibu pun hensem dan cantik," ujar Izzdihar membuatkan Nadhif tersenyum bangga.

"Ish Izz ni. Ada ada ja," Nuralsya bersuara. Bibirnya tersenyum hingga ke telinga.

"Betul tu Izz. Ibu awak ni terlampau cantik. Especially bila dah bertudung ni. Kalah bidadari syurga," puji Nadhif selamba membuatkan pipi Nuralsya berona kemerahan.

"Eceyy ada orang kembang lah," ujar Izzdihar. Laju Nuralsya menutup wajahnya dengan tangan.

Serentak Nadhif dan Izzdihar menghamburkan tawa terbahak bahak.

"Korang jahat lah!!" Ujar Nuralsya kegeraman.

"Well, like father like son," balas Nadhif. Nuralsya mengguling matanya keatas. Mencii!

Tanpa mereka sedar, ada seseorang yang sedang memerhati mereka daripada jauh.

"Kau memang nak kena dengan aku, Alsya! Kau tunggu!" Kelibat itu terus melangkah menuju ke keretanya meninggalkan kawasan itu.

𝐂𝐄𝐎'𝐒: 𝐇𝐈𝐒 𝐏𝐑𝐈𝐍𝐂𝐄𝐒𝐒 | 𝐂Where stories live. Discover now