10

119 5 0
                                    

"Dere skal jobbe to og to sammen" starter herr Williamson og peker med peke-staven på tavlen. Det står «Natur&Miljø Prosjekt». Alle begynner å se etter hvem de skal jobbe sammen med. Jeg retter blikket mot den tomme plassen til Angel. Angel sitter hjemme, og hoster hvert minutt, sikkert. Og spyr. Spy syk, vet du.

"Yes, vi får velge denne gangen!" Utbryter Jayden og highfiver med Louis. De er noen spøkefugler, begge to. Men herr Williamson ser på dem, uten ett eneste smil.

"Nei" sier han med den mørke, skjelvende stemmen. Alle sukker, og ser ned i pulten. Men det er vel like greit at Herr Williamson bestemmer, for når Angel ikke er her, og alle andre allerede vet hvem de vil være med, har jeg et stort problem.

Herr Williamson studerte alle elevene, og jeg kunne se at han ville sette to som ikke er så gode venner, eller ikke jobber sammen så ofte sammen. Han vil i hvertfall ikke sette Catalina og Inna sammen, for når de to er i lag, snakker de om alt annet enn det de skal gjøre.

Han får fram et lite smil. Et smil som nesten er usynlig. Han dytter brillene lenger mot nesa, men så tar han de av.

"Nick og Raylee" sier han. Jeg ser sjokkert bort på hvor Nick sitter, og leter etter Raylee. Jeg ser henne bak Nick. Begynte ikke hun i parallell klassen? Kanskje Angel tok feil? Uansett, jeg vil helst ikke ha henne her, for å være helt ærlig.

"Odin og Anna. Jonas og..." Herr Williamson begynner å tenke. Blikket hans landet på meg, og straks nevner han mitt navn, med den mørke, og kjedelige stemmen sin. Jeg ser bort på Jonas. Han er ikke noe problem. Han er søt, og snill. Og veldig kjekk, faktisk. Men selvfølgelig skal jeg ikke prøve meg på han, jeg og Nick har jo bare en pause. Nick, kommer heller ikke til å prøve seg på Raylee. Jeg stoler på han, men Raylee derimot, stoler jeg ikke helt på. Hun kommer kanskje til å prøve seg. Den måten hun snakker til han, og ser på han, ser veldig flørtete ut.

Herr Williamson sier resten av navnene to og to. Jeg reiser meg og går bort til Jonas, som har byttet plass til å sitte fremst. Han smiler, og reiser deg og går mot meg.

"Hvor skal vi jobbe?" Spør han rolig. Han venter på at jeg skal svare, men blikket mitt ligger bare på Raylee og Nick.

"Hayley?" Spør Jonas. "Går det bra?"

"Hæ?" Spør jeg fort. "Åh, ja da"

"Hvor skal vi jobbe?"

"Vi kan..Eh..." Jeg ser på Nick og Raylee igjen. De snakker sammen som om de er bestevenner. "Vi kan jobbe i gangen" sier jeg roligere. Egentlig vil jeg bare jobbe i gangen siden Nick og Raylee skal jobbe der.

Jeg og Jonas setter oss i den ene enden av gangen, og Raylee og Nick i den andre. Man kan høre hva de snakker om.

De ler sammen, og snakker om alt annet enn prosjektet. Begge er «BadGirl» og «BadBoy» og det at de er sammen på samme prosjekt gjør det ikke bedre.

*

"Hva skal vi ha om, tror du?" Spør Jonas. Jeg trekker på skuldra og ser ned på plakaten.

"Jeg er ikke god i fag, altså" ler Jonas. Jeg sier meg enig ned han, og ler og. Da legger jeg merke til at Nick står bak meg. Sammen med Raylee. De skal vist et annet sted.

"Hvor skal dere?" Spør jeg nysgjerrig.

"Hakke du noe med" sier Raylee. Nick ser rart på henne, og hun skjerper seg mer.

"Raylee vil jobbe på data rommet" svarer Nick og smiler. Jeg sukker litt, og ser ned på bakken. De to. Sammen. Alene... 

Puslespill 2 - det kan være overWhere stories live. Discover now