Na school kom ik thuis. Ren ik naar mijn computer en zet ik het scherm aan. Achter mij hoor ik mijn oudere zus en mijn kleine zus thuis komen. Ik hoor Saar, zeggen tegen Sofie dat ze zich moet bezig houden en ik hoor haar naar boven komen en ze sluit zich op in haar kamer. Ik probeer meteen op te zoeken hoe Lente heet op facebook. En ik heb ze gevonden. Ze heeft een leuke zonnebril op. Ik vraag haar een vriendschapsverzoek aan en ik stuur haar een berichtje: 'Hey, ik heb je ring gevonden! Moet ik het je komen brengen of kunnen we ergens afspreken?' Ik stel voor aan mezelf dat ik mijn huiswerk voorbeeldig maak en dat ik bij Sofie benenden ga. Gaan kijken dat zij huiswerk heeft of dat ik met haar kan spelen. En pas na het eten ga ik terug kijken op mijn computer. Mama komt thuis om 18:15 na haar werk. En ze begint meteen met het eten. Ik vraag wat we gaan eten. En ze zegt dat we lasagne gaan eten. 'Mmh...lekker daar heb ik zin in.': zeg ik. Ik zie mijn zusje leuk spelen met haar barbies. Maar ik vraag aan mijn mama hoe haar dag ging. En ze zegt: 'Het ging goed, lieve schat.' En ze wrijft eens over mijn haren. Wat ik helemaal niet leuk vind en ik trek me terug. Dat doet ze alleen als het niet goed gaat.'Mam... gaat het wel goed met je?': vraag ik. Ze zegt: 'Ja hoor, lieve schat. Maak je maar geen zorgen om me.' Maar ik geloof haar niet.
Ik zet de tafel klaar en ik ga bij Saar aan haar deur kloppen. 'Saar! Ik ben het! Doe alstublieft open!': roep ik aan haar deur. Ze roept van binnen: 'Ga toch weg!' Ik zeg nu op iets zachtere toon dat ik me zorgen maak om mama. Saar doet haar deur open. En ze zucht en vraagt: 'Wat is er met Mama?' 'Ik weet het niet.': zeg ik. 'Ze laat me binnen in haar kamer en we gaan op haar bed zitten. 'Zou er iets zijn met Mama denk je? ':vraagt ze. 'Ik denk van wel. Ze is zo stil en zo somber de laatste tijd. Ze lacht niet meer vaak.' :zeg ik. 'Ik heb een plan: laten we Sofie bij een vriendinnetje spelen en hopen dat ze daar mag blijven slapen morgen zodat wij met mama een goed gesprek kunnen hebben. Wat denk je?: vraagt ze aan me. Ik zeg: 'Ik vind het een goed plan, dank je zus!' En ik geef haar een knuffel en ik merk dat ze dunner is geworden. En ik vraag: 'Zus, gaat het met jou wel alles oké, je bent afgevallen!' Ze ontkent het en ze begint te protesteren dat het helemaal niet waar is. Maar ik hou voet bij stuk en dan hapt ze toe. 'Broer, je mag dit tegen niemand zeggen. Ja, ik ben inderdaad afgevallen en ik wil nog een beetje afvallen. Maar wil je dit tegen niemand zeggen!': zegt ze. 'Zus, ik zal niks zeggen maar wil je me beloven dat je s'avonds altijd zal eten wat je op je bord krijgt en niet vals spelen! Gewoon voor mama en Sofie. Sofie ziet jou als voorbeeld!' :zeg ik. En ze vindt het oké. Ik hoop stiekem dat ze niet nog meer afvalt, ik voelde haar ribben al uitsteken. Nu maak ik me ook zorgen om mijn zus.
Mama roept: 'Eten is klaar! Komen eten!' We komen afgelopen en ik geef mijn zus nog een waarschuwende blik! En ze heeft het door. Ik schep haar op en ze eet alles op! Ik zit rechtover tegen haar dus ik kan haar makkelijk in het oog houden! Mijn kleine zus zit naast haar en eet ook haar bord leeg. Samen zitten we aan tafel en proppen we ons vol met de lasagne. 'Het was lekker!' :zeg ik tegen mama. En mijn zus zegt ook dat het lekker was en mijn kleine zusje geeft mama een lekkere knuffel en gaat op haar schoot zitten.
Een lampje begint te branden in mijn hoofd: "Lente!" Ik ruim snel de tafel af en ik ren naar boven naar mijn computer. Ik zet het scherm aan. Maar nog steeds geen bericht. Ik neem de ring in mijn handen en bekijk het. Er staat een datum ingegraveerd: 17-6-1994 staat er. Ik vraag me af wat het betekend. Ik ga op mijn bed liggen met de ring in mijn handen en ik kijk naar het plafond. Daar dombel ik wat in en ik schrik wakker van een geluidje: 'Pling!'. Het is mijn computer. Ik ren zowat naar mijn computer. Langs ene kant is het meer vallen over allerlei dingen maar ik geraak er. 'Hey, dank je. Geef je het me maandag op de schoolreis. Zorg dat je het mee hebt want ik ben er erg aan gehecht! Het is dierbaar voor me.' :stuurt Lente. Ik stuur haar terug: 'Okaj. Tot maandag dan maar! Ik zal hem met mijn leven beschermen!'
JE LEEST
The girl that changed my life (Dutch)
No FicciónIk ben Juul. Ik ben 13. En ik heb 2 zussen. Mijn kleine zus Sofie is 5 en mijn oudere zus Saar is 15. Samen met mijn zussen en mijn moeder wonen we samen. Onze vader is vreemd gegaan met iemand anders en mijn moeder is gescheiden van hem nog maar 1j...