BAB 21
"Alaa...sayang uncle, lamanya tak jumpa.. Rizal nak makan ayam , ke burger ?
" Ejal nak yang mainan tu uncle, boleh....kan ? .Untuk adik cekali ya? Uncle beli dua. Untuk Ejal catu, untuk adik... catu".
" Okay, uncle beli dua.....Ingat juga pada adik dia ya? . Dija ? .You ?".
" Apa-apa sajalah Man. I bukan berselera sangatpun.... sekarang ni"
Sebagaimana yang aku duga, Hadija tengah menderita sekarang ini. Badan nya kelihatan susut dan nampak seperti tidak bermaya. Rasa simpati yang teramat sangat melihat keadaannya. Nasibnya mengingatkan aku kepada pengalaman mama hampir tiga puluh tahun dahulu. Apa yang dialami Hadija sekarang, telah dirasai mama dahulu.
" Kenapa you tak pergi rumah I saja Dija. Mama I selalu tanya, apa khabar you ? Dah okay ke antara you dan Fazli ?. Tak tahu apa I nak jawab, sebab I pun tak dapat cari you".
" I kesian mama you. Tak nak dia susah hati. Dulu, sebab I juga kan , sampai dia masuk hospital ?. Lagipun I rasa dia tengah sibuk sekarang , fikirkan pasal nak menerima menantu perempuan . Jadi malaslah nak kacau-kacau dengan masalah I yang tidak habis-habis ni".
"Sudahnya...You jadi macam sekaranglah?.Tanggung sorang-sorang masalah . I pun you baru you contact. I cari you di pejabat, rumah, semua tak ada. Pindah tempat kerja pun tak maklumkan I".
Mata Hadija telah mula mengeluarkan air mata. Bermakna aku tidak perlu menyalahkan dia itu ini lagi. Aku mengalihkan pandangan pada si kecil Rizal, yang asyik dengan mainan barunya itu. Masih tidak memahami kemelut yang dialami mamanya. Seperti aku juga, suatu ketika dahulu. Tidak tahu lansung apa yang terjadi. Tahu-tahu, aku membesar tanpa belaian kasih seorang ayah.
"Fazli dah lama tak balik rumah....Man. Dia betul-betul tengah mabuk dengan Julaina. I betul-betul tertekan. Julaina tu kawan I. Sanggup dia tikam I dari belakang. Kesian budak-budak tu, hari-hari tanya, mana papa? . Bila papa nak balik?" .
" I tahu tentang Julaina dengan Fazli... Dija. Selalu terserempak di hotel-hotel mewah. Pernah dia ugut I juga, jangan cari you. Jangan kacau hal dia. Kesian you...Kenapalah Fazli sampai jadi macam ni ?".
" I bernasib baik juga, dapat kerja tempat baru, tawaran gaji lebih baik. Dapatlah I lari dari bertembung dengan perempuan tu. Jika tidak , lagi terseksa rasanya. Dia pula, dah tahu ambil suami orang, buat selamba saja. Malah menyalahkan I, tak pandai jaga suami".
" I rasa tidak lama Fazli macam tu Dija. Bersabar dulu ya..... I tahu orang macam Julaina tidak akan kekal lama. Dia mesti mencari mangsa lain untuk dikikis. Tiba masa.... baliklah dia. Agaknya, kehidupan berumah tangga memang macam ni. Sentiasa diuji. Bertahanlah sikit Dija....Ambil contoh mama I. Apa yang berlaku pada dia dulu, sebiji berlaku pada you. Tapi dia bertahan.....dia tak fikirkan yang sedih-sedih. Apa yang dia fikir...bagaimana nak menyara , membesar dan mendidik I. You tak kurang apa-apa. Kerja , gaji, dah bagus. Cukup untuk you , Rizal, dan adik. Jangan fikir yang buka-bukan. Terus pandang ke hadapan. Jika balik Fazli, Alhamdulillah, jika tak... you tak rugi apa-apa. Tapi ingat, jangan sekali-kali bagi... dia duit you..... Dia tiada hak".
Kelihatan Hadija tidak sesedih tadi. Termakan juga dia dengan kata-kata ku. Aku menasihati, berdasarkan pengalaman. Apa yang aku dan mama rasai selama ini. Hidup tidak akan ke mana jika asyik meratapi nasib. Perlu bangun dari kelukaan dan kekecewaan lalu. Kesakitan itu akan berkurang sedikit-sedikit bersama masa, walaupun parutnya masih tertinggal. Sebagai kenangan.
" Mungkin betul kata-kata you, Man. Fazli akan balik. I rasa dia dah menghadapi masalah kewangan yang teruk sekarang ini. I dengar sales dia pun dah merosot. Komisyen pun dah kurang sangat. Hutang kad kredit pula banyak. Semua dah lebih had".
KAMU SEDANG MEMBACA
PILIHAN MAMA
RomanceNovel pertama Umie Nadzimah Terbitan : Kaki Novel Sinopsis Mama mengharapkan impiannya yang satu, memiliki menantu perempuan dan seterusnya cucu-cucu untuk segera kutunaikan. Puas berusaha, gadis idaman masih belum ditemui……….payahnya untuk merasai...