CUES part 4

4.9K 203 3
                                    

Syakila membaringkan tubuhnya ke katil empuk miliknya. fikiran nya penuh dengan masalah. ditambah lagi dengan masalah tentang Syed nazdrul. syakila teringat tentang kata kata mama nya.

Flashback..

"syakila, bila kamu nak berumah tangga?". tanya Puan kira untuk yang ke sekian kali. syakila hanya diam.

"ala ma, kila masih muda lagi lah ma, i m 24 ok. still young". bantah syakila mentah mentah. puan Kira mengelengkan kepala nya. kesal dengan sikap anak sulungnya.

"hmm nampaknya kempunan lah mama nak bermenantu. kadang kadang cemburu juga mama tengok kawan mama ada menantu, lepastu ada cucu lagi". kata puan kira sayu. syakila memandang mama nya. aduh mama nie! mula dah nak drama.

"ala ma, kila masih muda and kila still tak sedia ma nak jadi isteri orang". bantah syakila lagi. dia sudah masak dengan perangai mama nya yang selalu sangat ber'drama'.

"hmm itu aje lah alasan yang kamu ada". kata puan kira. dia memandang ke arah anak sulungnya dengan pandangan yang tajam. syakila tersengih.

"ala ma, apa susah? mama suruh aje lah ariana yang kahwin". kata syakila memberi cadangan. puan kira membalingkan bantal yang dipeluk oleh nya ke arah syakila. syakila sempat mengelak.

"banyak lah kamu! kamu tahu tak adik kamu tu baru nak spm tahun nie. kang ada yang mama sepak masuk gol kang". marah puan kira. syakila tersengih kerang busuk. niatnya hanya ingin bergurau.

"alaa kila gurau je lah". kata syakila. puan Kira mengelengkan kepala nya. dia berlalu meninggal kan anak sulung nya itu di ruang tamu.

End Flashback..

"patut ke aku ikut rancangan si mamat sewel tu?". bebel syakila sendirian. otak nya penuh dengan tanda soal.

"hmm, kalau aku tak terima idea gila dia tu, kang dia nak bawak aku gi balai polis. ei tak nak aku! tapi, tak kan aku nak ikut idea dia kut??". bebel syakila lagi. tiba tiba dia terasa seperti ada bantal yang mendarat di kepala nya. dia memandang 'manusia' yang berani membaling nya sebuah bantal.

"apa kau nak sakai?". tanya syakila apabila melihat adik bongsunya yang telah pun selamat duduk di katil empuknya.

"tak ada apa. just pelik sebab tengok along cakap sorang. along dah gila ke?". tanya ariana. syakila memandang adik bongsu nya dengan pandangan tajam. memang nak kena betul!

"apa kau merepek nie? agak agak lah cakap aku gila. kau nie aku sepak kang!". marah syakila. ariana hanya tersengih.

"dah siapa suruh long cakap sorang sorang. sekali pandang macam orang waras. dua kali pandang, sebiji macam orang gila!". kata ariana sambil ketawa. ariana mengetap bibir. tak guna punya adik!

"dah dah kau jangan nak merepek". marah syakila. ariana hanya tersengih

"haha lek ah. nie mama suruh long turun bawah. ada datin datang. lawa sangat datin tu long". kata ariana. syakila mengerutkan dahinya. datin? baru sahaja syakila ingin bertanya, tetapi ariana sudah pun meninggalkan nya sendirian. tiba tiba telefon samsung A5 nya berbunyi. sms?

via SMS

Mamat sengal : Mummy aku ada datang rumah kau! kau jangan nak tanya aku bagai mana aku dapat alamat rumah kau. sebab aku banyak spy. btw mummy aku datang tu sebab nak meminang kau. so makesure, kalau kau tak terima, kau tahu lah nasib kau. -nazdrul

syakila mengetap bibir. jadi maksud nya Datin yang ariana katakan tu mummy nazdrul ke? arghhh!! syakila melangkah mendekati mama nya. nasib baik dia tidak terlupa untuk menyarung tudung ke kepala nya. kalau tak sia sia aje freeshow!

"haa datin nie lah anak saya yang bernama syakila tu". kata mama syakila iaitu puan kira.

"ouh patut lah anak saya tergila gila kan anak kamu nie. rupanya manis orang nya". kata datin maria sambil tersenyum manis. syakila tersenyum tawar.

"begini lah ye, niat saya datang ke sini hendak meminang anak dara puan, iaitu syakila untuk anak teruna saya iaitu Syed Nazdrul. bagaimana? puan setuju?". tanya datin sri maria. syakila hanya menunduk kan kepalanya.

"saya okay aje. tapi itu lah datin, kita kena juga tanya tuan punya badan. ye tak?". balas puan kira pula. syakila mengetap bibir.

"jadi macam mana kila? kamu setuju?". tanya puan kira dengan nada mengharap. otak syakila sarat dengan masalah. dia ingin menolak lamaran tersebut, tetapi apabila melihat senyuman dari bibir mama nya membuat kan dia rasa bersalah. lagi lagi apabila teringat ugutan nazdrul. akhirnya syakila mengangguk kan kepala nya. dia pasrah! jika ini sudah takdirnya.

"ye ma, kila setuju". kata syakila sambil tersenyum manis. pasrah!

"alhamdulillah. jadi boleh lah kita tetap kan tarikhnya". kata datin sri maria teruja. puan kira hanya sekadar mengangguk. maka bermula lah perbincangan antara datin sri maria dan dato Sri muzafar bersama sama dengan Kedua ibu bapanya. syakila meminta diri untuk masuk ke bilik.

******

Syakila melangkah masuk ke dalam biliknya. tarikh perkahwinan telah pun ditetapkan, seminggu dari sekarang. terlalu awal buat syakila. tetapi apabila melihat senyuman dan tawa kedua orang tua nya membuatkan syakila setuju. tiba tiba telefon bimbit syakila berdering menandakan sms masuk.

Via sms..

Mamat sengal : amacam? kau terima ke tak lamaran mummy aku?

minah sewel :  kau rasa?

mamat sengal : mana lah aku tahu! kau jangan cakap kau tolak lamaran mummy aku.

minah sewel : hm saya terima. now puas? dah jangan kacau saya!

maria mengetap bibir. air mata nya yang mengalir di pipi dibiarkan mengalir. dia pasrah. andai ini semua takdirnya dia akan terima dengan hati yang terbuka. telefon nya yang berdering dibiar sepi. dia mematikan lampu biliknya. sempat dia berdoa kepada Sang pencipta sebelum tidur.

okey after this will be a married life  haha hope enjoy! jangan lupa vote dan comment. thanks.

Cinta Untuk Encik Suami Where stories live. Discover now