Ik loop door het schoolgebouw. Vanavond ga ik naar mijn vader. Ik ken hem niet.. Mijn moeder is van hem gescheiden en ik mocht hem niet zien. Ik ben nu zestien. En sinds mijn vierde is mijn moeder gescheiden. Hannah komt naar me toe rennen. 'En zin in na school' vraagt ze 'Cam?'
Ik knik, 'ja. Ben benieuwd.'
'Hoe laat heb je afgesproken?'
'Na school. Hier op het schoolplein.'
Ze knikt, 'leuk.'
We lopen naar de les. Vandaag heb ik zes uur. En morgen is het zaterdag dus heb ik geen huiswerk. De dag gaat snel en ik loop samen met Hannah naar buiten. Er komt een man naar ons toe. 'Camilla' vraagt hij.
'Ben ik' zeg ik.
Hij glimlacht, 'mijn naam is Vince. Ik ben de assistent van je vader.'
Ik knik. Hij glimlacht, 'hij had het nog al druk dus vroeg hij of ik je op kon halen en mee kon nemen naar hem. Dus ga je mee?'
Ik knik en loop achter hem aan naar de auto. Ik zit achterin en kijk uit het raam. Vince is stil. Na een tijdje vraagt hij: 'welk niveau doe je?'
'Havo.'
'net zo slim als je vader dus.'
'Wat doet mijn vader voor een werk?'
'Hij runt een casino.'
'Een casino?'
'Yep, en een hotel.'
'Holly' mompel ik.
Hij grijnst, 'wist je dat niet?'
Ik schud mijn hoofd, 'mijn moeder heeft niks verteld over hem. Alleen dat het een workholic is en dat ze daarom bij hem is weggegaan.'
Hij knikt langzaam. 'Wil je iets weten?'
'Is hij echt een workaholic?'
'Ja... zo kun je het noemen. Maar hij heeft het altijd druk en kan niet anders. Iemand moet alles regelen.'
Ik knik. We komen bij een megagroot gebouw. Hij parkeert de auto achter het gebouw op een parkeerplaats. 'We zijn er' zegt hij.
We stappen uit en ik loop achter hem aan naar binnen. We gaan met de lift naar boven. De op één na hoogste verdieping stappen we uit. Hij loopt voor me uit door een lange gang. Op de grond ligt een rood kleed. De muren zijn crème kleurig. Hij stopt bij de laatste deur. Hij klopt aan. 'Binnen' horen we.
Hij opent de deur en laat me naar binnen lopen.
Er zit een man achter het bureau. Hij lijkt best wel op mij. Hij glimlacht, 'daar is mijn dochter. Hallo Camilla.'
'Hoi' zeg ik.
'Vince' zegt mijn vader 'bedankt en... ehm... wil je even naar Jack gaan.'
'Yo. Laters.'
Hij loopt weg en sluit de deur achter zich. Mijn vader glimlacht naar me, 'wil je iets drinken Camilla.'
'Graag.'
Hij staat op en loopt naar het minikoelkastje in de hoek. 'Cola' vraagt hij terwijl hij dat doet.
'Is goed' zeg ik.
Ik kijk rond. De kamer is groot. de muren zijn wit. Het tapijt is crème kleurig. In de hoek staat twee rode banken tegen over elkaar. In het midden is een klein tafeltje. Mijn vader loopt naar me toe met een blikje cola. 'Sorry' zegt hij 'glazen zijn nogal moeilijk te bewaren hier.'
'Dank u' zeg ik.
'U' vraagt hij. Hij schud zijn hoofd, 'je. Ik ben je vader.'
'Maar ik ken je niet.'
'Tja... daarom wilde ik ook contact opnemen met je.'
Ik knik. Hij glimlacht, 'en nu ben je hier.'
Ik knik. 'Ik denk dat je vragen hebt over mij' zegt hij 'of denk ik fout?'
'Nee, helemaal goed.'
'Nou vraag maar raak.'
'Jij runt een casino en hotel?'
Hij knikt, 'klopt. In dat hotel ben je nu.'
'Dus je bent rijk?'
Hij knikt, 'ja. Dankzij onze voorouders.'
'Voorouders?'
'Ja, dit hotel is al drie generaties in de familie. En het casino nu twee. En ik wil graag dat als ik te oud wordt jij het gaat overnemen.'
'Ik?'
'Ja, nu natuurlijk nog niet. Ik bedoel je zou het Casino niet eens in mogen. Je bent nog geen achttien.'
'Maar ik ben superslecht in M&O.'
'Watte?'
'Dat is een vak op school waar uitgelegd word hoe een bedrijf in elkaar zit en hoe je een bedrijf het beste kan runnen.'
'Daar hebben je mensen voor.'
Ik knik, 'ik hoef niet nu te beslissen toch?'
'Nee, je hebt nog twee jaar. Maar ik wilde je het nu alvast vertellen zodat dat later minder gepieker oplevert.'
'Hoe weet je dat ik dan ga piekeren?'
'Ik doe het zelf ook heel veel.'
Ik knik. Hij glimlacht, 'dus nog meer vragen?'
'Waarom zijn mijn moeder en jij gescheiden?'
Zijn glimlach verdwijnt even maar komt dan weer terug, 'het liep niet zo goed tussen ons.'
JE LEEST
my dad
Teen FictionCamilla is zestien jaar. Haar ouders zijn gescheiden en Camilla's moeder wil niet dat Camilla haar vader ziet. Camilla weet niet wat er is voorgevallen tussen hen. Maar dan is het toch zo ver. Haar vader neemt contact op en wil haar graag ontmoeten...