Rumet

7.2K 251 61
                                    

         Anep balik daripada kelas. Sudah jam 6.22 petang, langit yang tadinya terang, sudah menjadi kelam apabila matahari dilindungi awan hitam. Tambah-tambah lagi hari sudah menjelang maghrib. Langsir berkibaran, melenggang-lenggok dengan kasar ditiup angin yang sedikit kencang. Mungkin hujan akan turun malam nanti. Tubuh sudah direbahkan ke atas katil yang tilamnya sudah menipis. Namun, yang nipis itu jugalah ibarat katil yang dijatuhkan daripada syurga buat pelajar seperti Anep. Keletihan dek kelas sedari pagi sehingga ke petang dan hanya rehat selama sejam, itupun jam 1 tengah hari tadi, masakan tidak dia kepenatan. Muka yang disembam atas bantal dikalih ke tepi, memberi ruang bernafas.

         Kriut! Pintu ditolak dari luar. Anep membuka matanya sedikit, melihat gerangan siapa yang baru saja masuk. Daripada samar-samar mata yang terbuka hanya sedikit, dia melihat Hana sedang berkemban. Terus dibuka matanya besar-besar lantas bangkit untuk duduk. Hana berkemban, gila kau tak terkejut! Apa budak perempuan buat dalam bilik dia pepetang ni woi! Digosok matanya sekali, daripada rupa Hana, berubah menjadi Farid yang berkain tuala rona krim. Farid, rumet-nya. Cis! Mati-mati aku ingat Hana tadi. Apa ke gila aku terbayang Farid tu Hana? Anep merebahkan kepalanya semula ke atas bantal empuknya.

         "Bangun Nep, pi mandi," tegur Farid.

        Anep hanya mengangkat tangan, menandakan dia masih hidup dan tidak berlayar ke alam lena lagi.

        "Bangun, mandi," arah Farid sekali lagi, yang sedang memakai baju di balik loker yang dibuka dan dijadikan penghadang seperti langsir bilik persalinan.

        Anep mengeluh dan bergolek dua kali ke kanan, masih tidak bangkit. Dia terlalu penat. "Bagi aku 10 minit. Nanti gerakkan aku, boleh Ed?" pinta Anep dengan mata yang masih terpejam.

        "Okay," balas Farid sambil meneruskan urusan mempersiapkan diri sebelum waktu maghrib masuk. 

        Anep bergolek sekali lagi ke sisi kiri pula. Melepaskan lelah yang masih bersisa. Dan dia teringat sesuatu. "Ed, malam ni game bola tu pukul berapa?" tanya Anep sambil merenung ke siling bilik. Lampu pendaflour yang terlekat pada siling direnungnya dalam-dalam. FIkiran yang penat senang menjadi kosong dan mudah buatkan dia termenung. Soalan itu tidak berjawab. Anep mengulangi soalannya sekali lagi. "Arsenal lawan Liverpool pukul berapa weh?"

        Pintu loker bergerak sedikit, dilanggar Farid. "Pukul 12 malam."

        "So, kita nak gerak pukul berapa nanti?"

        "Aku ikut je."

        "Hm, sebab tu lah aku tanya kau, kita nak gerak pukul berapa. Apa kata kali ni kau pulak buat decision gerak pukul berapa?" tanya Anep sambil menoleh ke arah Farid yang terselindung di balik pintu loker yang terbukak. Kain tuala Farid masih terikat kemas pada pinggang. Dan tubuh Farid kelihatan terbongkok-bongkok mencari baju hendak dipakai. 

        Kedengaran hembusan nafas Farid, dia mengeluh. "Aku tak tau."

        Anep gelak. "Takyahlah sampai mengeluh, hahaha. Okay-okay, kita gerak awal sikitlah. Aku takut mamak penuh je nanti, game best, orang ramai nanti," balas Anep sambil menutup matanya semula.

       "Okay."

        BAM! Pintu loker terhempas kuat. Anep yang baru saja memejam mata tadi cepat-cepat menoleh ke arah datang bunyi itu. 

       "Kau apehal do Farid? Mengamuk apahal?" Anep berkerut melihat Farid yang tidak semena-mena menghempas pintu loker. Farid berdiri di hadapan pintu loker yang tertutup itu dengan riak yang tegang. Tuala masih di pinggangnya. 

        "Kau apesal? Tak jumpa baju ke cemane? Relax lah woi."

       Dada Farid turun naik. Wajahnya masih tegang, masih marah. "Aku tak jumpa," katanya.

       "Tak jumpa baju pon nak marah ke? Cibai apa perangai kau ni," semakin berkerut dahi Anep. "Carilah bebetul, takkan hilang pulak. Takde orang nak curilah. Kita berdua je dalam bilik ni. Aku bukan pencuri."

       Farid menoleh ke arah Anep. "Aku dah cari, tapi takde."

       Anep bangun duduk di birai katil sambil merenung Farid. "Kau cari apa? Cari elok-elok lah."

       "Benda tu."

       "Benda apa?"

       Farid diam.

       Tombol pintu bilik berputar, mengeluarkan bunyi bergeser akibat friksi daripada tombol dan besi pintu, seseorang sedang membuka pintu bilik daripada luar. Anep menoleh ke arah pintu sebaik menangkap bunyi keriut. Muncul Farid daripada muka pintu dengan beg raket berselimpang pada tubuh. Peluh yang masih berjejeran pada mukanya dibiarkan tidak dilap. Anep tersentak dan tiba-tiba menjadi kaget. Farid lantas berjalan menunduk beberapa langkah dan duduk di atas lantai.

       "Oi Nep, lama balik dah? Bapak penat do main badminton. Sumpah ni last aku main badminton dengan Rajesh, power nak mati budak tu," kata Farid sambil melepaskan lelah, kepenatan. 

       Anep diam. Dia sepertinya kehilangan kata-kata. Dia sedang memerhati Farid yang baru saja pulang daripada beriadah dengan peluh masih membasahi tubuh kering rakannya itu. Liur ditelan berkali-kali. 

       Farid mendongak ke arahnya. "Air ada Nep?" Anep diam. "Kau apesal Nep? Pucat je muka? Tak sihat ke?" tanya Farid dengan dahi berkerut.

       Anep yang duduk berpaling ke belakang membuka mulut dengan terketar-ketar, ingin mengatakan sesuatu.

       "Asal weh?" tanya Farid cemas.

       Anep angkat tangan. Jari telunjuknya diarahkan ke arah loker besi milik Farid. Farid dan Anep menoleh bersama-sama ke arah loker tersebut. 

       "Astaghfirullah Al-Azim!" tempik Farid. Sesusuk puaka bertubuh legap sedang berdiri di hadapan lokernya. Wajah itu berlendir dan bernanah, seperti wajah orang yang mempunyai ratusan malah ribuan jerawat. Lendir yang menitis di bawah dagu menjejeh hingga ke dada. Ulat-ulat mengerumun rekahan luka yang mengoyak, membelah dagu kepada empat cabang. 

       "Hehehe"

       "Astaghfirullah Al-Azim!" Farid menempik sekali lagi sambil bangun lantas menarik Anep yang sedang kaku di atas katil. Anep jatuh tersungkur sebelum bangkit berdiri semula dan meneruskan larian meninggalkan bilik tersebut. Farid mencapai gugusan kunci rumah dan kunci kereta lalu keluar daripada rumah. Menuruni anak tangga sehingga ke tingkat bawah. Masing-masing tercungap-cungap mengambil nafas yang kehabisan. 

       "Weh, benda alah apa tu? Buruk ya Rabbi," tanya Farid dengan jantung yang masih berdegup kencang.

        Anep menggeleng kepala. "Daripada tadi aku menyembang dengan benda tu. Aku ingat tu engkau."

       "Ha?"

       "Aku balik kelas tadi benda tu dah ada, dia meyerupai kau."

       Azan berkumandang menandakan maghrib sudah masuk. Bergema takbir memecahkan keheningan senja. 

       "Weh, dah jom ah. Kita gerak masjid, semayang sana."

       Anep menepuk dahi. "Astaghfirullah, aku tak semayang asar lagi!"

       "Ha cantik! Padanlah setan kacau kau. Dia ingat kau geng dia jugak!" balas Farid, pedas lalu bergerak ke arah kereta. "Dah jom, masjid!" 

SeramWhere stories live. Discover now