Penat. Letih. Itu yang aku rasa sekarang ni. Skrin telefon yang tadinya bercahaya terang semakin malap dan terpadam. Jam menunjukan jam 2:17 pagi. Sudah kali ke berapa aku menguap pon tidak aku ingat. Whatsapp tak balas ni, hm. Makwe sudah tidur gamaknya. Radio sedari tadi tersekat-sekat mencari frekuensi secara automatik. Hiburan apa lagi yang aku perlukan untuk menempuhi baki perjalanan yang masih panjang. Hm, buntu.
Dari kejauhan, kelip-kelip lampu jingga kelihatan. Signal berkembar sebuah kereta berwarna oren terang di tepi highway lengang malam ini senang menarik perhatian. Semakin aku mendekat dengan kereta tersebut semakin jelas susuk seorang lelaki bertopi melambai lambai. Kesian Jalan dah lah gelap, lengang pulak tu kereta mamat ni rosak pulak.
Aku perlahankan kereta sebelum berhenti betul-betul di belakang bontot kereta lelaki tersebut.
Sebaik saja aku melangkah keluar daripada kereta, angin sejuk menerpa laju ke tubuh - menggigil dibuatnya. Lelaki itu mendekat. Topinya yang tadi berbalam kini jelas menyerlahkan rona putih bercorak tompok-tompok merah.
Aku hulurkan tangan sebaik saja lelaki itu menghampiri. Huluran salam disambut dengan pegangan yang kejap. Dan disaat itu, perasaan menyesal bercampur takut bertandang tanpa aturan. Tangan yang sedang menggenggam tanganku bersisik dan pucat. Kukunya panjang bercapuk-capuk dengan darah.
Entah mengapa, secara automatik aku mengangkat wajah melihat ke depan. Tudia! Anjing! Yang kusangkakan seorang lelaki, rupanya makhluk puaka tidak berwajah. Rautnya penuh dengan cacing yang sangat banyak dan lendir-lendir umpama muntah mengalir dan menitik ke bawah.
Fuck!
YOU ARE READING
Seram
Short StoryKoleksi cerpen seram untuk semua. Hantu ni sebenarnya wujud, cuma kau je yang tak nampak. Cuba kalau nampak? Mungkin dia ada belakang kau tu sekarang, tengah perhati kau dengan mata terjegil dan gigi taring berlendir.