Bab 6

539 15 0
                                    


  "Lambat kau balik Ema? " Tasyah mula bertanya sebaik sahaja keretaku berada dihadapan rumah sewa aku.

  Hai, Tasyah oi ~ aku baru aja sampai rumah. Keluar dari kereta pun tidak. Tetiba soal aku macam wartawan melodi.

  "Nanti-nantilah aku cerita. Tak larat dah nak bukak hikayat semalaman dekat ofis."

 Aku terus masuk kedalam rumah. Aku melihat kereta Viva kepunyaan Tasyah sudah meluncur laju diatas jalan.

  Dengan langkah yang longlai aku menapak terus ke bilik tidur ku. Ikut hati nak aja aku tidur dekat atas sofa. Tak larat kut nak panjat tangga.

  Sampai sahaja dihadapan bilik tidur ku. Aku mencapai tuala dan terus berlari masuk ke dalam bilik air untuk membersihkan diri yang mulai melenggas.

  Selesai mandi, satu sahaja dalam bayangan kepala aku sekarang ini. Katil. Huwarhaha... come to mama!!

********

 "Assalammualaikum, mimpi apa ni tetiba kau ambik cuti ?"

 "Waalaikumsalam." Amar menjawab salam.

 Arash mengambil tempat dihadapan Amar. Arash tahu ada yang tidak kena dengan Amar. Tenggok jerlah mata Amar yang mulai membengkak.

 "Kau okey tak ni? Kalau ada problem ke? Sharelah. Macam tak biasa je."

  Amar sedar. Dia dan Arash tidak ada rahsia. Kalau ada pun tak sampai sejam, comfram Arash dapat korek.

 "Aku tak tahu kenapa. Wajah mereka sama. Tapi mereka lain. Perwatakan, percakapan dan cara pemakaian dorang pun lain. Tapi perasaan tu sama. "Amar meluahkan segala yang terbuku dihati.

 "Kau pasti ?. Ke kau rasa budak tu cuma jelmaan aruwah untuk kau. Kau pasti ke dengan perasaan kau?."

  "Aku...keliru Rash. Aku tak tahu apa yang aku rasa. Bukan aku tak cuba nak lupakan aruwah. Aku cuba. Bila aku rasa aku dah boleh lupakan aruah. Budak tu datang interview. Aku buntu Rash."

  Arash faham perasaan Amar. Betapa terseksanya perasaan Amar ketika ini. Dia faham.
 ********

  Hari minggu memang menyeronokkan. Tapi kalau tak ada aktivi memang membosankan. Macam sekarang. Arghhhhh bosanya !!!! Tasyah dah keluar dating katanya, dengan siapa lagi kalau bukan mata airnya yang bernama Zain Azrai.

 Ada ke patut aku nak ikut dia cakap aku ni tukang sebuk. Eii bengang pulak aku. Akhirnya, aku dating dengan Awal Ashari dalam rancangan Melodi. Hihihi.

             Kau sudah tak seperti yang dulu...
        Kau sudah tak snggup tuk setia...
             Kau sudah tak sanggup tuk setia..
        Kau bergegas pergi meninggalkanku...
           Kau sudah memilih yang lain~

   Mak ai, sedih betul lagu ni. Tapi macam kenal jer, tak silap aku ni lagu BUAT SAKIT HATI. Nyanyian daripada Setia band. Band daripada Indonesia. Haah baru aku perasan. Tu nada dering telefon aku. Aduhai mereng betullah kau Ema.

  Aku bergegas ke dapur untuk mengambil telefon bimbitku. Tanpa melihat nama pemanggil aku terus menggangkat panggilan.

  "Hello, kalau wrong number jangan cakap terus letak. Kalau ada benda penting straight to the point. Tak payah nak berkias."

  Hambik kau. Keluar bahasa paling sopan aku. Kalaulah mak cik2 yang call comfer. terus pengsan 3 hari. Huhuhu.

  "Ok, jumpa saya dekat Setia Mall, at 3 p.m. sharpe no excuse."

   Bip..bip..bip.
 
  What!!!

 Aku melihat nama pemanggil sebentar tadi. Patutlah Mr A.K.A. Hah!!  Mr A.K.A matilah aku. Tulah mulut jahat. Sob..sob.

 Melihat jam pada dinding dapur. 1 : 45 petang. Hrmm ada masa lagi untuk bersiap.Aku menutup television menggunakan alat kawalan jauh dan menutup suis utama tv.

  Aku bersiap ala kadar sahaja. Aku memakai blaus bawah punggung berwarna pich dan shawl berwarna merah jambu pekat. Dililit ala kadar aja ok. Tak kausa I nak lilit over-over ni. Nanti salah lilit. Tak pasal-pasal  mati muda. Hehe

   Okey. Sudah siap bab-bab pakaian. Make-up pulak. Ni pun simple. Di sebabkan aku sememangnya daripada dulu memang tak tahu menahu tentang alat solek. Aku cuma memakai bedak asas dan lipstick bambp. See, simple.

  Aku meneliti jam dipergelangan tangan.
2 : 45 petang. Ada masa lagi ni. Aku turun daripada kereta toyota swift aku.

  Link...

 Pesanan ringkas masuk ke peti massege telefon ku.

 'Aku dekat restoran anggerik.'

  ******
  

 

My Lovely MR A.K.AWhere stories live. Discover now