Bab 13

420 18 0
                                    


"Mummy sukalah dekat Ema tu. Baik je, lembut, cantik, pandai hormat orang pulak tu."

"Hmm"

"Eh, dengar ke tidak apa yang mummy cakap ni?. Am."

"Ye mummy, Am dengar."

Amar masih setia dengan handphone di tangannye.

"Mummy rasakan, mummy nak jadikan Ema sebagai menantu mummy."

"What!!!!"

Hampir terjatuh telephon yang berada di tangan Amar. Gile ke nak kawin. Dengan budak tu pulak. Adoi...

"Eh, kenapa tu?"

"Erk. Tak ada apa - apalh mummy. Terlepas pulak. Mummy Amar.masuk bilik dulu ea. Assalammualaikum."

"Hah, tengok lah tu. Cakap pasal kawin je lari. Bukan ke Ema tu calon Amar sendiri."

Amar hanya mendiamkn diri dan terus naik ke bilik.

*****

Amar mengambil gamba yang berada diatas meja biliknya.

"Awak. Saya tak sangup untuk khianati cinta kita. Saya tak sangup nak khianati awak. Saya tak sangup untuk nikah dengan orang lain selain awak. Kenapa awak tinggalkan saya. Saya sayang awak. Saya cintakan awak."

Air mata mengalir dipipi. Gambar diusap dan di peluk di dada. Saya sayang awak. Ucap Amar sebelum terlelap.

****

Argh!!!!!

Bosan gila. Ni lah akibatnya kalau housemate ada sorang je. Kalau sorang pergi outstation sorang lagi mereput dekat rumah. Tapi yang ni lain sikit.Sebab housemate aku balik kampung nak kawin.

Aku melihat jam di dinding. Hampir pukul 10 malam. Adoi, perut aq dah berbunyi ni. Nak makan apa malam - malam ni.

Bip..bip..bip

'Assalammualaikum. Siap sekarang aku ambik kau sekarang.'

Orang gile mana pulak lah ni mesj aq memalam buta ni?. Sibuk je. Aku melihat nama pengirim mesej itu tadi. Mr a.k.a.

Patutlah ayat mintak kaki je. Semak betullah mamat ni. Tak boleh bagi aku senang.

'Waalaikumsalam. Maaf saya dah mengantuk. Lain kali ea bos.'

Punat send aku tekan. Selang beberapa minit bunyi mesej berbunyi.

'Saya tak kisah. Siap sekarang lagi 5 minit saya sampai.'

Glup..

Arghhhh!!!! Kalau dalam sehari dia tak kacau aku tak boleh ke?.

Aku turun daripada katil dan menuju terus ke almari pakaian ku. Aku mengambil T- shirt labuh berwarna hitam dan seluar jean berwarna hitam. Tidak juga dilupakan shwal berwarna ungu lembut.

Belum sempat aku melangkah kearah pintu bilik, telephon ku berbunyi.

Tanpa melihat nama pemanggil aku mengangkat telephon.

"Aku dah sampai. Turun sekarang. Lambat aku tinggal."

Tut.tut.tu..

Erk.... geram betul. Bagi salam pun tak. Wasalam pun hilang. Teruk betul. Berlari - lari anak aku keluar daripada rumah.

"Kau lambat dua minit. Kalau kau lambat lagi seminit tadi, dah lama aq tinggalkan kau. " Ucap Amar sambil tanggan mula menarik handbrek.

Kerek betul mamat ni. Okeylah tu lambat
Dua minit daripada sepuluh minit. Lagi pun kau yang ajak aku. Eiii sakit hati betullah dengan mamat ni.

Sedari tadi aku hanya dia membisu. Malas nak cakap nanti buat sakit hati je. Aku jugak yang panas hati!.

"Kau dah kenapa diam je. Mulut kau ade emas ea? Atau kau dah bisu?"

Hek'eh mamat ni! Sesedap ajibawak moto aje cakap aku dah bisu. Dah lah ajak keluar last minit. Lepastu, aku lambat dua minit pun nak kecoh. Seriously, bolayan.

"Kau marah aku ke? Kalau aku buat salah aku mintak maaf. Aku..aku..."

"Hmm tak perlu kot saya rasa Encik mintak maaf dekat saya."

Aku menoleh ke kananku. Pandangan aku dan Amar bertembung. Waktu bagaikan berhentu berputar. Aku tak tahu bagaimana untuk mengambarkan perasan ini saat mata kami bertembung.

"Erk.. Encik saya rasa kita dah sampai"

Aku bersuara untuk memecahkan kesunyian atau lebih tepat lagi untuk sembunyikan getaran hati aku yang makin laju mengepam darah.




       Keadaan tetap sama macam keadaan dikereta. Sunyi dan sepi. Hanya mata dan deheman untuk menghilangkan rasa kekok.

"Maaf kalau awak rasa macam tak selesa dengan saya. "

"Erk tak adalah encik. Saya okey je."

"Huh, saya dah fikir masak - masak yang saya nak tukarkan awak kebahagian lain. "

Eh? Dah kenapa ni?. Aku ade buat salah ke? Aku salah cakap ke? Atau dia tak suka perangai tiga suku aku?

"Kenapa Encik nak tukarkan saya kebahagian lain. Saya ada buat Encik terasa hati ke? Lagi pun semua bahagian yang ada dah penuh. Bukan ke saya dah bagi laporan dekat Encik."

"Saya tahu, tapi saya sudah fikir masak - masak. Saya nak awak tukar daripada jadi PA saya kepada isteri saya yang sah."

Aku tergamam. Dia apa?!!

          *********

My Lovely MR A.K.AWhere stories live. Discover now