Misteri(8)

533 15 0
                                    

MISTERI (8)

TIARA duduk diam di biliknya. Baju berwarna pink yang dipakainya menaikkan seri. Hari ini merupakan majlis pertunangan antara Tiara Alisya dan Ustaz Akhtar. Meskipun Tiara belum mampu melupakan Azril sepenuhnya, dia tetap berusaha.

Tiba-tiba, pintu bilik diketuk. Bakal mak mertua dah datang! Tiara menundukkan wajah. Malu. Ini baru bakal mak mertua nak sarung cincin pertunangan. Belum suami datang nak sarung cincin lepas nikah.

Beberapa rakan dan saudara-mara Ustaz Akhtar mengusik. Tiara semakin segan. Mak Cik Hamidah pantas duduk di sisinya dan mencapai tangannya. Cincin disarungkan. Muat-muat. Alhamdulillah, Allah permudahkan. Tiara mencium tangan Mak Cik Hamidah kemudian dibalas dengan pelukan dan usapan dari Mak Cik Hamidah.

"Tiara dah nak jadi isteri Akhtar. Tanggungjawab tu besar. Amanah tu besar. Laksanakan dengan baik ye..." bisik Mak Cik Hamidah. Tiara mengangguk.

"Terima kasih, mak cik, sebab sudi terima Tiara sebagai menantu." Ucap Tiara. Tulus dari hati.

"Panggil umi." Balas Mak Cik Hamidah.

"Terima kasih, umi..." Tiara menangis.

Sudah begitu lama dia dambakan kasih dari seorang ibu dan ayah. Saat ini, Allah hadiahkan dia seorang 'umi'. Walaupun bukan ibu kandungnya, tetap dapat dia rasakan aliran mahabbah seorang ibu.

Selesai menyarung cincin, para tetamu dijemput untuk makan. Tiara masih dibilik. Dipandang jarinya yang baru disarungkan cincin. Dibelek-belek cincin itu. Cantik! Simple.

'Macam tak percaya aku dah jadi tunangan orang. Ustaz sekolah dulu pulak tu. Jodoh itu memang unik!' Bisik hati Tiara.

Bila taat dengan syariat, ikhlas dengan amal, tinggal mendamba redha Ilahi, menanti syurga Rabbi.

*bersambung

MISTERIWhere stories live. Discover now