"Apa hal yang mustahak yang umi nak katakan ni?"
"Kenapa kamu tak beritahu umi tentang perkara ni?"
"Huh? Perkara apa?"
****
Apa yang umi nak katakan ni? Apa yang mustahak sangat nak bagi tahu aku ni? Selalunya umi tak macam ni pun. Ish umi ni. Atau.. Atau jangan-jangan umi dah tahu lah pasal aku dengan Fattah tu? Perjanjian tu???? Matilah aku! Kalau umi tahu pasal tu, memang confirm umi tak bagi Fattah ceraikan aku! Aduh, please God help me!
"er.. apa hal yang mustahak sangat tu, umi?"
"Apa yang mustahak Aleesya cakap? Kenapa Aleesya tak bagitahu umi yang Aleesya pergi jumpa Tok Wan untuk pujuk Tok Wan datang ke majlis akad nikah Aleesya dengan Fattah? Kenapa Aleesya pergi jumpa dengan mereka tu? "
Ah~ Nasib baik bukan pasal rules perkahwinan aku dengan si mamat gatal tu. Tapi aduh, ni pun satu hal juga. Macam mana umi boleh tahu ni? Aish, ni mesti Fattah yang bagitahu umi yang aku pergi jumpa Tok Wan sebab nak Tok Wan ada dekat majlis akad nikah aku tu. Dia jer kot orang yang tahu aku jumpa Tok Wan dekat kampung. Aish, sibuk betul lah lelaki tu.
"Kenapa diam, Aleesya?"
"Err? Ah? Mana .. ada.. Aleesya pergi bercuti lah."
"Jangan nak tipulah, Aleesya. Umi kenal kamu. Umi yang lahirkan kamu. Kamu memang tak dapat nak tipu umi dah. Umi ada bukti yang kamu pergi jumpa Tok Wan dekat kampung."
"..."
"Kenapa diam? Betulkan apa yang umi cakap? Kenapa Aleesya buat macam ni? Aleesya, buat apa Alessya jumpa Tok Wan dekat kampung tu? Ada Tok Wan hadir majlis akad nikah kamu tadi? Ada? Tak ada kan? Dan Tok Wan tak akan datang!"
"Siapa bagi tahu umi pasal semua ni? Fattah kan?"
"Tak payah nak salahkan suami kamu tu, Aleesya. Dia tak bagitahu umi pun pasal ni. Even umi tanya Fattah pun, dia masih nak tolong cover kamu depan umi. Umi tahu semua ni sebab Mak Lang kamu yang mesej umi, hantar itu ini, cakap bukan-bukan pasal kamu. Kamu kena halaukan oleh Tok Wan?"
"...."
"Umi tahulah, Aleesya. Buat apa Aleesya pulang sana tu? Ingat lagi apa yang berlaku tadi pagi? Ada keluarga kita pergi majlis Alessya? Satu orang pun takda, Aleesya! Satu pun takda! Even batang hidung mereka pun umi tak nampak! Umi malu dengan keluarga Fattah. Hanya keluarga mereka yang memeriahkan majlis kamu berdua tadi."
"Alees.."
"Aleesya tipu umi. Aleesya kata yang Aleesya pergi release tension penat, lepas tu konon nak relax sorang-sorang sebelum jadi isteri orang bagai dekat pulau kononnya, tapi sebenarnya Aleesya pergi kampungkan? Jumpa Tok Wan. Aleesya, apa semua ni? Kan umi dah kata, tak payah nak pergi jumpa mereka lagi? Mereka dah tak kesah pasal kita lagi dah, Aleesya.'
'But umi, Aleesya just want Tok Wan to be there. That's it. Mak Lang and the other can go to hell. Saya tak jemput pun mereka umi, yang mereka nak sibuk hal Aleesya apahal? Mereka tu memang saja nak rosakkan hubungan kita dengan Tok Wan. Aleesya tahu lah semua pasal Mak Lang tu. Dia memang dah lama benci dengan kita, sebab tu dia burukkan kita depan Tok Wan."
YOU ARE READING
Isteri Atas Kertas
Roman d'amourNurul Aleesya Syuhadah Binti Hakim Ahmad ialah seorang anak jutawan terkenal di Malaysia. Suatu hari, ayahnya telah meninggal dunia dan meninggalkan wasiat yang akan membuat seluruh hidupnya berubah 360°. Apakah yang akan terjadi kepada Aleesya? "A...