Dua bulan berlalu. Kehidupan Laili berjalan seperti biasa. Sesekali ada juga ingatannya melayang teringatkan Sulaiman. Namun wajah itu muka muncul di ingatan, cepat-cepat Laili menyibukkan diri dengan kerja. Mujur projek bersama KPC Engineering diuruskan oleh Jefrey sepenuhnya. Jika tidak, tak tahulah bagaimana dia hendak berhadapan dengan Sulaiman.
Sesekali emaknya bertanya tentang hubungannya dengan Jefrey. Risau benar orang tua itu kalau mereka berkawan lama sangat. Kata Puan Rumaizah, Laili seorang sajalah anaknya yang masih ada. Umur pun sudah sesuai benar untuk mendirikan rumah tangga. Tapi nak buat macam mana, mak? Jefrey pun tak sudi nak terima Laili jadi isteri.
Laili menyandarkan tubuhnya ke kerusi. Waktu rehat sudah masuk. Namun perut yang masih kenyang menyebabkan dia tidak berniat untuk keluar mencari makanan. Matanya menangkap susuk tubuh Lynn yang sudah bersiap-siap untuk keluar. Semenjak dua menjak ni, mood Lynn sudah elok sedikit. Mungkin hubungannya dengan Sulaiman sudah pulih. Eloklah macam tu... Laili memejam mata rapat. Air liur yang ditelan terasa berpasir. Belum sempat dia hendak melayan perasaan, terasa ada seseorang berdiri di hadapan mejanya.
"Ada apa, Jeff?"
Jefrey senyum sumbing. Dalam mata terpejam pun gadis itu boleh meneka siapa di hadapannya.
"Tak nak keluar lunch, ke?"
"Hrm... malas. Kenyang. Nak rehat."
"Ada orang pesan dekat aku, suruh pastikan kau jaga kesihatan. Makan pada waktunya..."
"Aku dah cukup besar untuk jaga diri sendiri, Jeff."
"Aku bawa amanah orang, Li..."
"Dia bukan sesiapa untuk memberi amanah tu pada kau."
Jefrey mengeluh. Mati akal dia hendak membantu kedua sahabatnya ini.
"Aku keluar dulu. Kalau nak kirim apa-apa, mesej."
Laili tidak menjawab. Bau minyak wangi yang semakin menghilang memberi tanda Jefrey sudah keluar daripada ruang pejabat mereka. Pakai minyak wangi mengalahkan wanita! Sebatu dah boleh tahu kehadiran Jefrey kalau dia ke mana-mana.
Baru Laili hendak mula lena, dia dikejutkan dengan panggilan telefon oleh Puan Rumaizah. Dahi Laili berkerut. Pelik. Tak pernah-pernah emaknya menelefon dia sewaktu bekerja. Hatinya mula disapa rasa tidak enak. Harap-harap tiada khabar duka yang akan dibawa emaknya.
"Helo. Assalamualaikum. Kenapa, mak?"
"Waalaikumsalam. Laili..." perlahan dan lemah saja nada suara Puan Rumaizah menjawab.
Hati Laili semakin tidak tenteram. "Kenapa mak telefon? Ada apa-apa masalah ke dekat rumah?"
"Laili... boleh balik tengahari ni? Ambil cuti petang ni, tak payah masuk pejabat?"
Berkerut dahi Laili mendengar permintaan Puan Rumaizah. "Kenapa, mak? Ada apa-apa yang tak kena ke?"
"Kita ada tetamu..."
Laili menelan air liur. Sepotong ayat itu membuatkan jiwa Laili kacau. Tetamu bagaimana yang emaknya maksudkan? Laili bingkas bangkit. Beg tangan yang dia simpan di dalam laci dia keluarkan. Kemudian, telefon bimbit dicapai dan nombor telefon bosnya dia dail. Maaf bos. Saya terpaksa minta cuti kecemasan!
***
Kaku langkah Laili sewaktu terpandangkan wajah tua yang duduk di atas sofa di ruang tamu rumahnya. Di sebelahnya pula ada seorang lelaki muda yang segak, yang telah mencuri hati Laili sewaktu ketika dahulu. Laili mengalih pandangan. Mencari wajah Puan Rumaizah. Emaknya sedang duduk di atas sofa yang bertentangan dengan tetamu itu. Laili menelan air liur. Dia menjadi kekok apabila berhadapan dengan tetamu-tetamu yang tidak diundang itu. Perlahan-lahan Laili melangkah menuju ke arah Puan Rumaizah yang diam tidak bersuara. Dia duduk di sebelah emaknya dan tangan emaknya dipegang erat.
YOU ARE READING
Leman & Laili
ChickLit"It is hard to forget someone from the past, when that person has been the one you ever wanted in your future." *Kisah pendek yang ditulis sekadar untuk mengisi masa dan polish skill. Tamat di sini/blog/fbgroup. :)