Leman & Laili P10

45 1 0
                                    


Tak ada terima apa-apa ke hari ni? – 0123456789

Laili membaca mesej yang dia terima dengan kerutan di dahi. Mesej yang tiba hampir setengah jam yang lepas. Siapa pula yang tersalah hantar pesanan ni?

Laili, sekali pun kita tak ada jodoh, takkan berkawan pun tak boleh? – 0123456789

Mesej kedua tiba. Membaca setiap patah perkataan di skrin tidak memerlukan Laili untuk mengerah otaknya. Pasti Sulaiman yang menghantar pesanan itu. Betullah telahan Jefrey tadi. Memang lelaki itu yang menghantarkan bunga untuknya.

Sorry, awak salah nombor ni. Saya bukan Laili. Saya Siti Nurhaliza. – Laili

Bagai digeletek hati Sulaiman membaca balasan daripada Laili. Ingatkan tak sudi nak balas mesej dia. Hampir setengah jam dia hantar mesej pertama dan beberapa minit lepas mesej kedua, barulah ada balasan daripada gadis itu.

Oh, Siti Nurhaliza rupanya. Saya suka lagu Siti, situ, sana, sini. Sebab situ, sana, sini saya pergi, pasti jumpa Siti. Awak buat saya gila bayang.– 0123456789

Laili mencebik. Menyampah pula bila Sulaiman turut sama melayan kesengalan dia. Laili melarikan ibu jarinya ke atas skrin untuk menyimpan nombor lelaki itu. Setelah selesai, dia membalas lagi mesej Sulaiman.

Nak apa? – Laili

Nak berkawan dengan awaklah ;) – Leman

Tak ada istilah berkawan sampai nak bagi sejambak bunga ros. - Laili

Awak tak suka? – Leman

Awek awak yang tak suka. Selamat dah bunga tu dalam tong sampah dia kerjakan. – Laili

Sulaiman terkejut. Lynn ke yang Laili maksudkan? Mesej Laili dia biarkan tidak berbalas. Laju tangannya mendail nombor Lynn. Mahu brainwash sedikit sikap gadis itu yang padanya cukup kurang ajar. Namun panggilannya tak berjawab. Tak boleh jadi. Semakin sukar untuk dia memikat Laili kalau begini.

Saya minta maaf Laili. Demi Allah, dia bukan awek saya. Apatah lagi nak jadikan dia isteri saya. – Leman

Laili membaca mesej Sulaiman dengan seribu satu perasaan. Sulaiman menyukai dia. Dia pun senang dengan Sulaiman. Tetapi kenapa jalan cinta mereka begitu sukar?

Jarang gerak hati seorang ibu itu silap. Saya minta maaf. Bukan setakat bercinta, berkawan dengan awak pun saya tak mampu. Mungkin kita perlu belajar terima hakikat dan teruskan kehidupan seperti biasa. Terima kasih untuk bunga. - Laili.

Sent. Blue tick yang muncul menandakan mesej yang dihantar sudah dibaca Sulaiman. Laili terpaksa mengalah. Dia tidak mahu bermain dengan api. Takut nanti hatinya turut rentung sekali. Berkawan dengan Sulaiman tidak semudah diungkap dengan kata-kata. Tambahan pula, dia dan Sulaiman masing-masing menaruh harapan. Bimbang jika sudah terlajak sayang, tak mampu dia hendak mengundur masa jika hubungan mereka terus-terusan ditentang keluarga.

Kita lunch sama. Saya tunggu awak di lobby nanti. – Leman

Laili menghela nafas berat. Terlupa Sulaiman bukan seorang yang akan menyerah begitu saja.

***

Sulaiman memakirkan kereta tidak jauh dari pintu utama pejabat Laili. Hendak berhenti betul-betul di depan itu, rasa tak patut pula. Jam baru menunjukkan pukul dua belas suku tengahari. Masih awal lagi. Terlanjur dia ada mesyuarat tidak jauh dari pejabat Laili, terus dia ke sini. Telefon bimbit dicapai dan nombor Laili dia dail. Tidak sampai lima saat, panggilannya berjawab.

"Saya tak dapat keluar dengan awak," ujar Laili tanpa sempat dia hendak memberi salam.

"Mana boleh! Saya dah ada dekat depan pejabat awak ni."

Leman & LailiWhere stories live. Discover now