"Welcome home sweety." Adam meletakkan barang Alya diatas sofa.
Alya menjeling."Awak cakap tak boleh panggil awak sayang." Adam tersengih kambing.
"Ni bilik awak sweety."
"Hish menympah lah kau ni."
'Alya, Alya. Sampai bila kau nak tipu aku yang kau tak hilang ingatan.'
"Adam. Kita perlu berbincang." Alya mulai serius.
"Ye sayang. Meh lah duduk." Alya menjeling.
"Sayang ni macam membuli mental abang lah."
"Asal pulak?" Alya tidak paham.
"Yelah. Dari tadi dok jeling abang je."
"Hishh serius lah."
"Ehem okay."
"Sebenarnya aku tak hilang ingatan." Adam tersenyum.
"Abang tahu." Mata Alya membulat.
"Ma..macam mana kau tahu?"
"Adalah."
"Now the point is about us."
"What's wrong with 'us'" Adam berpura tidak tahu.
"Adam. Saya tahu awak cintakan Aira. Aira sendiri confess kat saya yang dia masih cintakan awak."
"What about you? Alya can you stop thinking others feeling." Adam mengenggam tangan Alya kuat tetapi dirungkai Alya.
"Maybe this is my fate."
"Sayang kena fikir pasal perasaan sayang."
"Cukup lah Adam. Saya rasa saya perlu masa."
"Okay. I'll give you time. I'll wait for you okay?" Adam tersenyum.
.
.
.
"Alya carikan stokin abang." Laung Adam dari tingkat bawah.
Alya turun dari tingkat atas dengan sepasang stokin kelabu ditangannya. Rambutnya disanggul tinggi menampakkan leher jinjangnya.Alhamdulilah, ada sedikit perubahan hubungannya dengan Adam.
Adam menelan air liur apabila melihat leher jinjang Alya. Kelemahannya.
"Nah." Alya menghulurkan stokin tersebut.
Adam masih merenung Alya. Meremang bulu tengkuknya.
"Woi." Adam tersedar dari terus tergoda dengan Alya.
Adam membetulkan tekaknya.
Alya menghulurkan tangan untuk menyalami Adam. Adam terus menyambutnya dengan rasa gembira lalu mengucup dahi Alya.
Syahdu rasanya.
Muka Adam terus dibawa ke leher Alya.
Alya terkesima."A..apa awak nak buat ni?" Gugup.
"Sayang nak goda abang ke?" Tanganya merungkaikan sanggulan pada rambut Alya.
Adam tahu ini bukan masa yang sesuai untuk menagih kasih Alya semula. Hatinya masih terluka. Tambahan pula, kebelakangan ini Rose menganggunya. Siapa Rose?
Wanita yang sangat tergilakan Adam. Sehinggakan tidak pernah teragak-agak untuk mengugut Adam bagi menyakiti Alya. Adam sangat bimbangkan keselamatannya. Adam sangat mencintai Alya.
"Sayang,abang gurau jelah. Ahahaha" Adam menggelakkan Alya yang sudah cuak dengan tindakkannya.
"Ish dia ni bencilah." Alya menumbuk dada bidang Adam.
"Auch. Sakitlah sayang. Tangan ke batu ni?" Adam membelek tangan Alya.
"Haah batu. Kenapa? ." Alya mengepal lagi penumbuk yang tak berapa besar miliknya.
Tangan Alya dibawa kemulut dan diciumnya.
"Haah. Batu agaknya. Patutlah orangnya kuat. kuat untuk terus hidup dengan orang macam abang ni." Adam tersenyum pahit.
"Dahlah abang pergi kerja dulu. Jaga rumah. Paling penting jaga diri. Okay?" Adam melepaskan tangan Alya dan mengucup dahi Alya sekali lagi.
Alya hanya termangu sendirian melihat pemergian kereta mewah Adam yang meluncur keluar dari porch.
.
.
.
"Assalamualaikum." Orang yang berada dihujung talian memberi salam."waalaikumsalam. Aira ke tu?" Alya meneka.
"Haah. Alya kita kena jumpa."
"Okay. When? Where?"
"nanti saya mesej tempatnya"
"Oh okay." Aira mematikan talian. Tiba-tiba ada mesej masuk dari Aira yang menghantar lokasi tempat perjumpaan mereka.
.
.
.
Adam memandang sekilas pada jam. Adam telah meminta Aira membantunya menjalani rancangannya."Zana. Harini batalkan semua meeting saya ya." Adam memberi arahan dari telekomnya terus di sambung pada meja setiausahanya.
Barangnya dikemas dan terus beredar dari tempat kerjanya.
.
.
.
"Alya i've something to tell you.""Ya apa dia?" Alya mula pelik dengan perlakuan Aira.
"Saya dah tahu hubungan awak dengan Adam. Adam sendiri yang bagi tahu."
"D..dia bagi tahu?" Kelihatan Aira mengangguk.
"He seems really love you."
"I don't thinks so." Alya menyedut airnya perlahan.
"Alya trust me. Masa dia dengan saya dulu, dia tak pernah jadi caring macam tu tahu?"
"Caring? Seriously?"
"Ya. All about you he knows it well than mine. Saya ni cuma cinta monyet dia je."
"Saya tak tahulah Aira. Saya terlalu terluka. Tapi saya masih cintakan dia."
"So why not." Aira memegang tangan Alya kuat. Memberikan keyakinan.
"Listen here dear, masatu dia jumpa saya sebab nak clearkan segalanya. Dia nak bagi tahu yang dia cintakan awak. Saya ni hanya masa silam dia je. First time saya tengok dia nangis, sebab perempuan. Dan perempuan yang bertuah tu awak lah."
"Maksud awak.?" Alya bingung.
"Masa awak eksiden, dia menangis macam orang gila tahu. Sebaik orang ramai sedarkan dia. Sepanjang awak sakit, dia double triple sakit, sebab dia kata dialah penyebab awak jadi macam
ni.""Lagipun saya sebenarnya dah nak kahwin hujung bulan ni. Family yang aturkan." Aira menyambung lagi.
"Wah tahniah."
"Awak terimalah Adam semula ya?"
"Nantilah saya fikirkan" Alya menyedut minumannya dan membuang pandangannya kearah jalan raya.
.
.
.
"Assalamualaikum." Alya memberi salam. Alya terkejut melihat keadaan rumah yang berselerak.