Glad midsommar!
***
But you, were busy lying, sleeping 'round with other guys
And what the hell were we?
Tell me we weren't just friends
This doesn't make much sense
No
But I'm not hurt, I'm tense
Cause I'll be fine without you babe
Friends ~ Chase Atlantic
***
Jag hade inte någon som helst aning om vilka som skulle med till det där lägret, förutom att ingen av mina vänner skulle dit. Jag hade hört att det var ungdomar från många olika skolor runt om i Stockholm vilket väckte en liten nyfikenhet i mig. Kanske att det skulle finnas någon nice tjej där i alla fall, fast dock har jag redan Klara och hon är en sådan person jag verkligen inte vill förlora, så ingen "summer love" denna sommarn inte. Stå emot det Felix.
"Nu är bussen här" sade jag till mamma då hon var inne på sitt kontor. "Jag måste gå nu, kommer du och säger hejdå eller?" fortsatte jag då jag inte fick någon reaktion från henne.
"Jag kommer" Jag hade redan snörat på mig ett par vita sneakers, jag vet kanske inte det bästa valet när man ska ut till en lerig skog, jag hade även tagit på mig min svarta bomber jacka, som jag älskade innerligt mycket.
"Så ja, ska jag bära ut din väska eller klarar du dig själv?" frågade mamma efter att hon kommit ut från det där kontoret som hon umgås mer med än sin egen son.
"Det är lugnt, jag klarar mig, hejdå" jag tryckte lätt på dörrhandtaget och kände snart brisen från den varma morgonluften strömma mot mig.
"Hejdå gubben" hörde jag mamma säga innan jag smällde dörren efter mig för att senare vända mig om och se den svarta bussen stå där utanför huset på gatan. Jag lyfte ansträngt upp väskan och bar den ner för de sex trappsteg vi hade ner från ytterdörren. Sedan fortsatte jag mot det stora fordonet innan jag slängde in mitt bagage i rummen under bussen.
Jag slängde en sista blick mot huset och hoppades på att mamma skulle stå i köksfönstret och vinka till mig, men som vanligt var detta också bara önsketänkande. Varför gör jag så? Hoppas och tror på saker när jag vet att det ändå inte är så eller kommer att bli så?
Jag tog mig upp för de tre trappsteg som fanns när man klivit in i bussen och såg hur många ungdomar satt tysta, och trötta på olika platser, utspritt i bussen. Vissa satt bredvid varandra och pratade, då de antagligen var vänner, medan vissa hade tagit en plats längst in mot fönstret och satt sin väska på det andra sätet. Jag såg även hur chaffisen mimade ett hej till mig vilket jag helt enkelt ignorerade för att gå och sätta mig på en ledig plats. Min blick växlade jag från sida till sida medan min hand hoppade med ett stadigt grepp från säte till säte där jag gick sökandes efter min plats.
Många stirrade, eller mera kollade, på mig då jag gick förbi, de tänkte säkert "fortsätt gå, snälla", då ingen av dem log åt mig eller visade någon som helst täcken på någon välkomnande gest.
När jag fick syn på vem som satt några rader fram blev min längtan över att hitta en plats ännu större. Där satt Anna, min lärare, fan. Jag visste att hon skulle vara med, som en utav ledarna, men jag tror att jag hade förskjutit det lite då jag inte har velat göra henne besviken men såklart misslyckades jag med det också då jag totalt sabbade mina betyg.
Jag sänkte blicken innan jag satte mig på det första sätet jag såg där det inte satt någon annan bredvid. Jag slängde ur mig en lättad suck innan jag slängde min väska, så som alla andra gjort, på sätet bredvid mig längst ut mot gången.
Jag kollade på sätena mittemot mig, eller bredvid mig på andra sidan gången. Där satt en brunhårig kille med kristall blåa ögon och lite skäggstubb. Han hade också en väska bredvid sig och på den såg jag att det stod, på en namnlapp, med stora bokstäver, 'Oscar'.
Jag studerade killen under en kort stund där han satt och kollade ut genom det smutsiga fönstret, innan jag märkte hur han plötsligt kollade på mig istället. Våra blickar möttes och han log. Han log.
***
Jag skrev det 2:a kapitlet också då jag hade en liten idé på vad det kunde handla om. Hoppas det var okej <3
Låttips finns i början av kapitlet. Nytt kapitel = nytt låttips :)
XO, Edine
YOU ARE READING
Firefly | Fogge
FanfictionCollab mellan mig och @ettokreativtnamn *** Sommarläger. Ja. Sommarläger.