Ep 11

7K 356 13
                                    

Pintu stor dibuka. Kelihatan dua pengawal yang berpakaian besi berdiri tegap di hadapan kami.

Mereka berdua memegang tangan kami berdua seperti polis yang menangkap penjenayah.

"Apa yang tuan hamba buat ni?" Soal Putera Ilham.

Pengawal itu berkata. "Maafkan kami tuan putera, tuan puteri. Kami diarahkan mencari dan menangkap tuan putera dan puteri."

Mereka menarik kami keluar dari stor sukan. Semua pelajar melihat kami dengan pandangan yang pelik. Termasuk Farah dan Azmin.

Mereka berdua mendekatiku. "Apa dah jadi ni?" Soal mereka.

Aku memandang pengawal yang memegangku. "Lepaskan beta sekejap!"

Dia melepaskan aku. Mungkin sudah tiba masanya untuk semua tahu siapa aku.

Farah memandangku pelik. Begitu juga Azmin.

Aku membuka cermin mata dan mengeluarkan kanta lekap. Seusai semua itu, pengawal itu memegang tanganku semula. Dia menarikku.

Hampir semua pelajar serta guru berada di situ. Semua menarik nafas bising.

Farah terkedu dan terjerit kecil. Dia seperti tidak sangka. Selama ini, dia berkawan dengan seorang puteri yang diminatinya?

Azmin pula membuat muka menyesal. Apa jadi kalau dia kena pancung sebab mengorat seorang puteri?

Masing-masing memikirkan nasib sendiri.

"Puteri... Suraya?" Soal Farah lambat-lambat. Aku mengangguk sambil diriku diheret pergi.

"Maafkan beta! Maafkan beta, semua! Maafkan aku Farah! Maafkan aku!!" Jeritku seperti orang gila. Namun, diriku masih diheret pergi. Aku menangis semahu-mahunya.

Putera Ilham yang diheret disebelah memandangku dengan pandangan kasihan.

"Kita jumpa dekat taman biasa, ya! Macam hari tu!" Jerit Farah dalam tangisan. Aku mengangguk.

Sebelum berpisah ke kereta kuda masing-masing, aku sempat melafazkan apa yang tersemat di hatiku kepada Putera Ilham.

"Saya.... Cintakan..... Awak... Sejak kali pertama kita berjumpa di hutan hari tu." Ucapku sambil cuba untuk tersenyum.

Putera Ilham mengangguk. Kami berdua masuk ke dalam kereta kuda masing-masing.

Kisah Rahsia Puteri RajaWhere stories live. Discover now